Zenith lr ikke?

Hei er det noen som kan si noe om denne klokken? Finner ikke noe tilsvarende. Jeg lurer på vist at noen har tips til bra bøker å kjøpe om gamle ur generelt men helst da bare om Zenith.

Link til klokken:

Zenith Huge RARE Military Watch with German "Löwenorden" Engraving CA 1930 | eBay




Johan

Nå er denne solgt, men ikke til deg vil jeg håpe?

Jeg ville ha vært forsiktig med en eBayer fra Ukrania med en 92% approval rating.

Jeg antar at denne klokka er et ombygd lommeur, størrelsen og opprinnelseslandet (Ukraina) tatt i betraktning. Disse tåler dårlig støt, da de ikke er konstruert til å være på armen.

Skal du kjøpe vintage vil jeg anbefale deg å se etter klokker fra hhv. 50, 60 og 70-tallet. Både ift kvalitet og samleverdi. Zenith har mye pent her, bl.a. El Primero-serien. Du kan lese mer her:

Preliminary Notes on Collecting the Early El Primeros: General Remarks

og her:

Preliminary Notes on Collecting the Early El Primeros: Specific Models
 
Dette er dessverre bra tull. Her har man tatt verket og skiven fra et lommeur og buttet det i en kasse med rem.
Disse verkene er ofte ikke utstyrt med støtsikring på balansen og egner seg svært dårlig som armbåndsur.
 
Köp den inte!!

Denna är med största sannolikhet en "fake". Jag har sett många klockor från Ukraina med ommålade tavlor, okända urverk som de gärna graverar. Mitt råd igen är att inte köpa denna för du kommer bli väldigt besviken när du får den, om du ens får den.

/Anders
 
Dette er klokker hvor kasse og skive er nylaget. De setter så inn et eldre lite standard lommeursverk av noe slag. Skivene merkes med fine urmerker som Omega, Zenith, Patek osv. I tillegg passer de på å grave merkenavnet på urverket. Denne er typisk med liten sekund klokken 9.
 
Hei Johan,

Kan bare underskrive på det andre har sagt før meg: Store armbåndsur fra før sent 1960-tall er stort sett bare ombygde lommeur. Hvis du er interessert i å samle på eldre Zenith er det stort sett bare en bok som gjelder, nemlig denne:

Zenith: Swiss Watch Manufacture Since 1865: Manfred Rossler: 9788862080699: Amazon.com: Books

Den er dyr (kan sikkert få den billigere brukt), men har nesten alt du trenger. Hvis du trenger opplysninger ut over det som står her, er Zenithforumet på watchuseek.com fullt av kunnskapsrike entusiaster.
 
Har letet litt rundt og funnet ut at urverket er ekte zenith, et lepine Cal 20/19-278 A. Alt annet er selvsagt tull da zenith ikke lagde armebåndsur før 1930 vist ei ikke tar feil.Men jeg lærte jo noe på veien :)

CALIBERS 1 CALIBRES
 
Hei Johan,

Kan bare underskrive på det andre har sagt før meg: Store armbåndsur fra før sent 1960-tall er stort sett bare ombygde lommeur. Hvis du er interessert i å samle på eldre Zenith er det stort sett bare en bok som gjelder, nemlig denne:

Zenith: Swiss Watch Manufacture Since 1865: Manfred Rossler: 9788862080699: Amazon.com: Books

Den er dyr (kan sikkert få den billigere brukt), men har nesten alt du trenger. Hvis du trenger opplysninger ut over det som står her, er Zenithforumet på watchuseek.com fullt av kunnskapsrike entusiaster.

Tusen takk!