Zenith El Primero CHRONOMASTER 1969

Jørgen

Redaktør
Medlem
14. jan. 2013
Innlegg
1.132
Sted
Norge
Var innom Istanbul flyplass her om dagen og tok meg da litt ekstra tid til å kikke på et klokkemerke jeg tidligere ikke har verken hatt noe spesielt forhold til eller som har vært på "the wanted list"..

Det er likevel noe med dette merket som den siste tiden har vekket en interesse hos meg og etter både titting og prøving har jeg funnet ut at den klokken jeg ønsker meg mest akkurat nå er Zenith El Primero CHRONOMASTER 1969.. Jeg husket vagt en strålende julekalender-tråd her inne på forumet og etter å ha lest den igjen føler jeg meg enda sikrere på at Zenith appellerer..

De hadde den kun utstilt som "Rolling Stones" edition, men ettersom jeg ikke er noen stor Stones' fan, vil jeg heller ha "hylleutgaven"..

Noen som har tanker om denne klokken eller eier den selv?

03_2040_4061_69_C496_8.jpg
 
Jeg digger Zenith som merke, og de har et av verdens nydeligste chronograph urverk. Har selv kun hatt Stratos Flyback, men skal etterhvert ha inn, helst, en Striking 10th (limited edt). Det ligger en på TS for salg nå har jeg sett, samt en av de vanlige, og da litt billigere - men samme utseende.

Jeg personlig ville ikke kjøpt den du viser med open heart eller hva det kalles, og de tror jeg er vanskeligere å selge - dersom det skulle bli aktuelt. Men bevares, flott ur.

Nei, gå for denne om du skal ha Zenith, da får du et langt renere uttrykk og den klassiske klokken. Og du får dato på kjøpet..:

 
Navnet Chronomaster 1969 spiller på en av de første El Primeroen som kom i nettopp 1969, nemlig såkalte A386. Av mange kalt selve: Ur-El Primeroen.

attachment.php


Etter at Zenith New Vintage 1969 kom i 2009 med samme fargekombinasjoner, har Zenith gjentatt suksessen med flere modeller. Striking 10th er nevnt, 36´000-modellen likeså. Stratos har kommet med disse fargene. Og det er vel også et par lmt. edition-modeller som ligner.

Med tanke på historien, så skjønner jeg absolutt at dette er en utgave som frister. Jeg har hatt både New Vintage 1969, og Striking 10th-varianten, og ved siden av den blå "Vermot"-utgaven, mener jeg at dette er den fargevarianten det er mest naturlig å gå for.

Skjønner at mange kan la seg skremme av "Open Heart"-utgaven, men Zenith har hatt en lang tradisjon for disse også, så jeg synes det er innafor.
 
Takker for innspill og kommentarer!

Angående open heart må jeg si at jeg personlig synes det ser meget pent ut på nevnte ur.. Selv om jeg vet at det er mange meninger om det, føler jeg at det gir en liten ekstra dimensjon til det automatiske urverket og jeg liker at man viser frem litt av "El Primero"..

Jeg skulle gjerne hatt dato i tillegg, men man kan ikke få alt.. ;)
 
Hvilke muligheter finnes for lenke/skinnrem på Chronomaster 1969?

Ser at den er avbildet med sort croco-reim på alle bilder, men finnes det stållenke til klokken? Evt. andre farger på skinnreim?
 
Til den nye 42mm kassen, som jeg antar du sikter til, så er det både gummi, stållenke og ulike skinnremmer. Jeg hadde eksempelvis en gummirem til salgs for en tid tilbake.

Solgte også en Annual Calendar med full pakke (alle tre løsningene) for ikke lenge siden.


Kim!
 
Hei Kim!

Takk for svar. Ja jeg tenkte på den jeg postet bilde av i første post (42mm).. Finner lite bilder av denne med noe annet enn den sorte croco-reimen. Har du noen bilder av offisielle alternativer?
 
Hei Kim..

Jeg tenkte på denne utgaven:

9e7d00b50ecde7e2a767a5bf9ca4c33a.jpg


Finner fint lite bilder av akkurat den med noe annet enn skinn.. Men spørsmålet er vel om hva som er tilgjengelig om man skal kjøpe den hos AD. Kan den leveres med forskjellige ting? Hvordan er prisforskjell på stållenke kontra croco-skinn feks? Noen som vet? :)
 
Jeg pratet med Gjertsen i Bergen, som er AD for Zenith. Han sa at prisforskjellen på lenke og reim ikke var så veldig stor, da bare crocoreimen i seg selv koster 3,5' pluss evt. deployment/spenne.

Dette var riktignok ang. 36' vph, men antar at dette gjelder for flere modeller.
 
Redigert:
Gøy med Zenith!

Jeg har vært innom følgende:

Zenith Elite Captain (sort skive, stålkasse, stållenke)
Zenith El Primero Stratos Blashford (sølv skive med sorte subdials)
Zenith El Primero Stratos Felix Baumgartner (sølv skive med tricolor subdials)
Zenith El Primero Stratos Alchron (sort på sort)
Zenith El Primero 410 LE (trippelkalender og månefase i tillegg til kronograf - koksgrå skive, limited edition #6/500, med gummirem, stållenke og sort skinnrem)
Zenith El Primero Chronomaster Triple Calendar Moonphase (den gamle modellen - sølvskive)
Zenith El Primero New Vintage 1969 (stålkasse, tricolor subdials, sort alligatorrem)
Zenith El Primero 36000VpH (sort skive, stålkasse, sort gummirem)
Zenith El Primero Chronomaster Open (stål/rosegull)

Jeg har i det hele tatt vært hardt angrepet av flippedilla. Skulle gjerne ha eid et par av disse nå, de to jeg savner mest er New Vintage 1969 og 410 LE. Lærer tydeligvis aldri.

Når det gjelder open heart-løsningen synes jeg også at den er flott på Chronomasteren. Hvis man skal bruke klokken ofte tror jeg kanskje faren for å bli litt lei av denne detaljen er til stede, men så vil den jo også være desto flottere og artigere dersom det skal være et ur for mer spesielle anledninger.

De har et par veldig flotte åpne Chronomastere hos David-Andersen på Karl Johan nå. Den med blå skive er virkelig noe for seg selv! :) Har dere vært der og tittet?