Zenith El Primero Chrono

Den var flott :) Ser at den er solgt. Noen som vet hva den gikk for?
 
Denne er fin! Aner ikke hva prisforlangende var, eller hva klokken gikk for, men tror i alle fall str ikke er 43 mm. 40 mm høres mer riktig ut.
Med tanke på historikk og urverk synes jeg det er få zeniths på TS, mye kan kanskje skyldes natafs (het han vel..) og zeniths skivebom i forsøk på fornyelse. Ny sjef har definitivt satt de på rett track igjen, tilbake til den mer klassiske stilen.
Løp og kjøp :)
 
Noen som vet eksakt modellbetegnelse på denne?

Eksakt typemodell på den der er: 01.0463.400 eller 01.0460.400 - Så vidt jeg har skjønt er det samme klokke, men ulikt produksjonsår, kanskje? El Primero har kommet i et utall innpakninger, og produksjonsnummersystemet deres er litt forvirrende til tider. Det finnes en modell: 01.0461.400 som er helt lik, bare med mørkere visere.

Modellen heter: El Primero Rainbow og kom i veldig mange forskjellige utgaver, blant annet den mer ettertraktede El Primero Rainbow Flyback som det ligger en ute av på finn.no - til noe som jeg ikke kan skjønne annet enn at er en god pris.

Ellers er det det store utland som gjelder, siden de ikke dukker så alt for ofte opp i Norge. Ser det ligger en på Ebay, med boks og papirer, men som noen seriøst har polert baklokket på (noe som ikke lover så godt for resten avpoleringsjobben). Rask hoderegning tilsier at du kan momse denne til Norge for ca. 16-17 tusen, og det er en av de billigere jeg har sett. Typisk prising er 3-5.000 usd.

Og den er ca. 40mm, ja.
 
Det er nydelige klokker som det er altfor få av. I tillegg til den mildest talt lite vellykkede moderniseringen, skyldes det nok også at Zenith inntil nylig var utestengt fra det store amerikanske markedet pga navnelikhet med et merke som selger elektriske husholdningsprodukter. På Timezone for ti år siden var det få som var kjent med merket, annet enn som verkleverandør til Rolex Daytona. Jeg tror ikke Zenith ble tatt inn til Norge på nittitallet. Er det noen som vet mer om det?

Morini har en flott Rainbow: http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?3910-Morinis-klokketro/page2
 
Takk for svar folkens! Morinis sorte var også helt nydelig! Flyback blir for mye av det gode;)

Tåler de sammenligning med Daytona sånn rent bortsett fra at de har delt urverk en periode?
 
Jeg tenkte teknisk sett ja! Fullt klar over statusen til Daytona. Men dette gjør at Zenith gir mye klokke for pengene. I tillegg blir den mer diskré en eks Daytona. Takk for gode svar Santos, skal sjekke ut tråden du linket til.
 
Husk også at El-Primero verkene i Daytona (med untak av noen veldig få stk) er 28000 VPH mens El-Primero verkene i Zenith er 36000 VPH :)
 
Jeg synes Flybacken også er flott og har flere ganger vært nære på å kjøpe en. De har en flott matt kasse og minner stilmessig om Heuer sine Bundeswehrkronografer som jeg aldri burde ha solgt. Jeg synes allikevel at den sorte Rainbowen (sammen med DeLuca og de gamle blå El Primeroene) er Zeniths høydepunkter. Heldigvis har de de siste årene funnet tilbake til seg selv og lager nå noe av det flotteste på markedet i dag.
DSC00248.jpg