Zenith De Luca

Zawatch

Støttemedlem
Medlem
7. mai 2014
Innlegg
1.573
Sted
Nær Oslo
Ble nysgjerrig på Zenith De Luca da jeg leste tråden om urene til @Hopalong . :)

På omegaforums.net ligger denne artikkelen Speaking Of De Lucas.. med litt informasjon om De Luca. Låner litt bilder herfra:

13065-e3296d4bd9b4163668f429d53f6c7490.jpg


13067-8cd727be828f1644608442dedfc81c27.jpg


13069-4d4963076dc193de16b285eb6cb17ea6.jpg


13073-eaf69fe979b3d61d7d3369f8a41a5cae.jpg


...


Det ligger diverse versjoner til diverse priser på Chrono24 (og ebay).

Jeg lurer litt på hva som forklarer prisforskjellene, om hvilken versjon man burde gå for (av hvilke årsaker), og hva man ellers bør se etter for ikke å gå i fella ved handel.

F. eks. hvis man går etter sub/bezel versjon er det bedre å ta en senere versjon med skru-kroner? eller er det bedre/kulere å ta en tidligere som ikke har "Rolex-visere"?

Hvis jeg skulle hatt en, ville jeg trolig gått for hvit skive (men blå "daytona" var også litt spesiell og kul!).

Ble spesielt nysgjerrig på denne, som nesten er en daytona til en hyggeligere pris (med "original"-verket el primero):

zenith_el_primero_de_luca_ii_01.0300.400_ap_slv_400_slv_orizzwtmk.jpg


Noen synspunkter på klokke, pris eller selger? Siden den kommer på reim - Hvilken lenke skal man se etter hvis det er mulig å oppdrive? Passer Rolex lenke?


@Santos-Dumont - noen innspill? :)

(EDIT: Om det er mer korrekt å ha konkrete kjøpstips i egen tråd, så flytter jeg gjerne spørsmålene dit)
 
Redigert av en moderator:
Jeg synes De Luca er noen av de stiligste kronografene Zenith har produsert. Med Hoppalongs og Omegaformus gjennomgang av historien er det meste på stell, men her er også mitt bidrag:

http://www.tidssonen.no/forum/galle...ekalendergalleri-8894/index27.html#post108602



Jeg liker nok best de første De Lucaene fra før det ble litt for tydelig hvilket annet merke de prøvde å imitere. Verken glossy bezel, inngravert Tachymeterskala eller Merchedesvisere gjør modellen noe bedre. Så De Luca etter den første serien er ikke noe for meg. Måtte i så fall vært den blå.

Har mer sans for et par av 06.0050.400 modellene som jeg linker til i mitt innlegg om De Luca. De ligner nesten litt mer på Speedmaster, og det er synd ikke Zenith har laget flere i denne retningen. De senere årene har Zenith-kronografene med bezel hatt gjennomgående en veldig bred bezel.

Så min absolutte favoritte er den som er til salgs, som altså også har vært i mitt eie. Nummer 2 er den svarte (første i ditt innlegg) - mest på grunn av linjene tilbake til Carelli-kronografen som jeg vel også nevner i innlegget mitt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong
Jeg synes De Luca er noen av de stiligste kronografene Zenith har produsert. Med Hoppalongs og Omegaformus gjennomgang av historien er det meste på stell, men her er også mitt bidrag:

http://www.tidssonen.no/forum/galle...ekalendergalleri-8894/index27.html#post108602



Jeg liker nok best de første De Lucaene fra før det ble litt for tydelig hvilket annet merke de prøvde å imitere. Verken glossy bezel, inngravert Tachymeterskala eller Merchedesvisere gjør modellen noe bedre. Så De Luca etter den første serien er ikke noe for meg. Måtte i så fall vært den blå.

Har mer sans for et par av 06.0050.400 modellene som jeg linker til i mitt innlegg om De Luca. De ligner nesten litt mer på Speedmaster, og det er synd ikke Zenith har laget flere i denne retningen. De senere årene har Zenith-kronografene med bezel hatt gjennomgående en veldig bred bezel.

Så min absolutte favoritte er den som er til salgs, som altså også har vært i mitt eie. Nummer 2 er den svarte (første i ditt innlegg) - mest på grunn av linjene tilbake til Carelli-kronografen som jeg vel også nevner i innlegget mitt.

Takk for innspill!
Skal absolutt vurdere den som er til salgs her.
Er glad i lenke, så det kan være et lite ankepunkt (er det mulig å få tak i lenke tro?).

Speedmaster-lignende versjon kommer bare i gull?

Noen kommentar til "daytona"-klokken jeg linket til? (den mangler også lenke).
Tenkte litt at daytona er kult, men dyrt. Men har blitt mer usikker, virker som det er mye "gull"-skrift på den (etter å ha sett andre bilder på nett) - ønsker ikke en for "bling" klokke.
 
Det er en veldig pen klokke. Jeg kan ikke nok om modellen til å kunne si om alt er i orden, og kjenner heller ikke butikken. Generelt sett har jeg sett mye rart fra Italienske selgere på Chrono24, men det betyr selvsagt ikke at det er noe problem med disse.
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Denne dukket opp på Chrono24:

zenith-el-primero-de-luca.jpg


zenith-el-primero-de-luca.jpg


zenith-el-primero-de-luca.jpg


zenith-el-primero-de-luca.jpg


Link til butikkens annonse.


Hva synes dere? @Santos-Dumont og @Hopalong ?

Første generasjon, med lenke boks og papirer.
Er det noen negative ting jeg ikke ser?


Oppdatert link til Santos-Dumonts julekalender om modellen.

Tja. Umiddelbart så synes jeg det ser ut som et litt mer slitent eksemplar enn det jeg hadde. Litt blassere skive. Litt mer slitt. Perlen på bezelen mangler (noe den jo gjør på mange av disse eksemplarene) - Dessuten er kronen byttet med en generisk krone. (skulle hatt det firkantede Zenith-symbolet). Deluca 1 kom i følge ekspertene ikke med lenke, men med reim, så den originale lenka tenner et par varsellamper, men ikke alle - Det var mye rart som skjedde hos Zenith på denne tiden. Vanskelig å si om lenka er tidsriktig uten å se flere bilder av den.

Dato er ikke helt sentrert. Det kan tyde på at skiva er litt skjev (sekundviseren virker heller ikke helt sentrert), men det kan også være et forvarsel om at datomekanismen er i ferd med å streike. Hadde dette problemet på et par av El Primeroene jeg hadde før.

Ville i hvert fall ha spurt meg litt mer for før jeg trykket på avtrekkeren.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong og Zawatch
Denne dukket opp nå, og ser ved første øyekast ikke så gæærn ut, men jeg er ingen ekspert. Ka dokk trur!?
3500EUR. Dog privat italiensk selger på chrono24...

4043158f_xxl.jpg


4043158_xxl.jpg


4043158b_xxl.jpg


4043158c_xxl.jpg


4043158d_xxl.jpg



4043158g_xxl.jpg


@Santos-Dumont ?

EDIT:

Fått flere bilder på mail:

20160117_100224_zpsa4evfz0j.jpg


Skal chronen være med logo?
20160117_100346_zpsoaup9dtc.jpg


20160117_100358_zpsczynnu2p.jpg


20160117_100753_zpszjhjqjow.jpg


20160117_100413_zpsjj8jwu1x.jpg


n4_zpsg2a7htuf.jpg


Selger svarte fort med fornuftige bilder og virker seriøst, linker til et forum han er på også når jeg spurte etter referanser (men forstår lite italiensk).. Han foretrekker bankoverføring (jeg sjekker muligheten for å fly også. Weekend i Milano er vel greit!).
http://orologi.forumfree.it/?t=17352614

Noen innspill? Både på klokken og om det er verdt å ta risken.
 
Redigert:
Kan ikke uttale meg spesifikt om klokken. Men hadde en meget pen DeLuca i boksen en kort periode, flott klokke med viktig historie og relativt limitert produksjon uten å være en LE. Absolutt verdt og eie, angrer i dag på at jeg lot den gå videre. Med hvit skive og tynne visere gikk den dog ikke så bra sammen med mine øyne, opplevd lesbarhet ble vanskelig.
Men skal si det har vært prisutvikling på disse...
 
.
Men skal si det har vært prisutvikling på disse...

det var det første som slo meg da det er nok 10 år siden sist jeg hadde en De Luca.
så kom jeg til å tenke på at man kunne i hvert fall finne en Cairelli i den prisklassen.
et raskt søk lærte meg at det har skjedd enda skumlere ting med prisen på Cairelli-chronoene.
:eek: