Det er jo selvfølgelig smak og behag. Hvis du liker disse modellene så "go for it" og bær ditt valg med stolthet.
For meg så blir det litt vel mye "show off" effekt. Og hvis man er ute etter en yrkesmessig "show off" effekt så hadde det vel vært billigere å fått en tatovering på underarmen. F.eks. med følgende tekst: "Jeg er lege men ikke doktor"
Da hadde man ihvertfall fått både markert seg og skapt undring
Men, spøk til side. Jeg mener å ha sett et foto av Dr. Bertrand (En sørafrikaner som foretok verdens første "vellykkede" hjertetransplantasjon) hvor han bærer en Rolex. Men når det er sagt - alle har jo en Rolex idag
Hva den mest kjente "medisineren" (Dr. Mengele) bar på håndleddet vet jeg ikke. Og ikke har jeg større tanker om fyren heller. Bortsett fra at det var hans grusomme kulde- og trykkfalls eksperimenter på fanger under WWII som var basis for amerikanerenes videre forskning rundt samme tema. Stikkordene her er piloter som havner i sjøen eller får cockpiten revet av eller pungtert i stor høyde.
Lurer på hva Semmelweis og Freud bar. Sikkert et lommeur. Ja - der har du det. Et lommeur, det er tingen for en nybakt lege. Ærverdig og stilfullt.
Ellers var jeg innom samme tankegang som deg da jeg ønsket å kjøpe et yrkesspesifikt ur til min datter på hennes 20-års dag. Siden hun også skal studere medisin så endte jeg opp på klokker med pulsometere, men dog ikke de modellene som er vist i denne tråden. Hun bare lo av meg og begynte å ramse opp:
1: Jeg kan ikke ha klokke på meg på jobben fordi jeg ofte har hendene fulle av "søøøl".
2: En klokke kan komme til å punktere latex hansken.
3: Klokke reimer er en fantastisk plass for dyrking av bakterier og annet morsomt.
4: "Og Pappa, jeg vet at menn ikke kan ha to tanker i hodet samtidig. Men også menn greier å telle pulsslag samtidig som man timer 15 sekund på klokka for deretter å gange resultatet med fire. Du trenger ikke stoppeklokke for å få til det".
Jeg bøyde meg i støvet og endte opp med å kjøpe en Exp II (hvit skive) til henne.
God helg.
Frode.