Yrkesklokke - Doctors watches

Medlem
6. mars 2011
Som klokkeentusiast og snaaaaart ferdig med medisinstudiet har jeg inntil nå godtatt at jeg i min fremtidige jobb kommer til å gå gjennom dagene med andre yrkers/livsstilers "egne" klokker; det være seg dykkere, pilotur, militære, huleutforskere, fjellklatrere etc.

Helt til nå!

Snublet over www.doctors-watch.com, hvor de visstnok lager ur som bl.a. gis til vinnere av nobelprisen i medisin.

Jeg vet så godt som ingenting om dette merket, men det ser ikke så ille ut.

Hva synes dere? Og er det noen her som vet noe om dette merket?

Sånn rent designmessig synes jeg de var kjempekule! Morsomt at de har en "egen" look, selvom jeg får en liten Breguet feeling av kassen. Absolutt en verdig yrkesklokke i mine øyne ;)

Det er vel ikke det letteste uret å få referanser på.

Og dette kan jeg ikke noe om så meg skal du ikke høre på.

Likte best Hippokrates. Urverket er godt og kjent. Specen ser fin ut. Hvor feil kan det bli.
Vel sikkert ganske feil, men har du lyst har du lov. Go for it.:p

Klokkemessig er det jo en sum du kan få mye annet spennende for, men her det jo andre følelser inne i bilde.
Så med begrunnelse at søken etter godfølelsen teller mer enn søken etter value for money så får det definetivt min stemme.

Men igjen. Meg skal du ikke høre på:D

Bare hyggelig å ikke kunne hjelpe.

Aldri hørt om merket. Fin skive på von Behring, urverket kan jeg ikke uttale meg om. Det voldsomme Caduceussymbolet på de andre modellene får jeg litt russisk-arméklokke-vibrasjoner av, samtidig har de et stødig og mye brukt kronografverk i Valjoux 7750.

Ikke godt å vite kvalitetsnivået forøvrig, 7500 euro (von Behring) hørtes kanskje litt stivt ut. Selv om doktor/Doctor er en fin kombinasjon, er det mange andre flotte ur å velge mellom i den prisklassen.

Kan man gangetabellen ser jeg heller ikke poenget med et mekanisk pulsometer. Nei forresten, stryk det siste, praktiske funksjoner er underordnet når man velger ur. ;)

Bare hyggelig å ikke kunne hjelpe, jeg heller.

Etter min smak ble de klokkene litt for mye av alt ;)

Har derimot veldig sansen for St. Gallen:

ml_image.574006.jpg

http://indepth.watchprosite.com/show-nblog.post/ti-412756/

Form følger funksjon etc.. :)

Husker jeg lette etter noe lignende noen år siden...

Da kom jeg over noe ala denne: http://basel.watchprosite.com/show-nblog.post/ti-361707/

De benyttet en amerikansk lege som har reist rundt de siste "hundre" år eller noe blant folket i tibet, som frontfigur i reklamen. Solgt som skikkelig legeur. Prisen er noe stiv, tipper mye MYE mindre brukt, samt at jeg er skråsikker på at den finnes i stål også - selv om hukommelsen ikke er som på en ungfole lenger. Men her har du uansett nok tips til å lete videre hvis dette er noe som passer den unge lege:)

Da kom jeg over noe ala denne: http://basel.watchprosite.com/show-nblog.post/ti-361707/

De benyttet en amerikansk lege som har reist rundt de siste "hundre" år eller noe blant folket i tibet, som frontfigur i reklamen. Solgt som skikkelig legeur. Prisen er noe stiv, tipper mye MYE mindre brukt, samt at jeg er skråsikker på at den finnes i stål også - selv om hukommelsen ikke er som på en ungfole lenger. Men her har du uansett nok tips til å lete videre hvis dette er noe som passer den unge lege:)

Det står i artikkelen at den kommer i gult og rødt gull, samt platina. Det betyr vel at den ikke kommer i stål?

Men, klokken var flott da :)

Edit: De har to versjoner i stål også. De heter Pulsemeter Pro og Pulsemeter (COSC) :)

Det er jo selvfølgelig smak og behag. Hvis du liker disse modellene så "go for it" og bær ditt valg med stolthet.
For meg så blir det litt vel mye "show off" effekt. Og hvis man er ute etter en yrkesmessig "show off" effekt så hadde det vel vært billigere å fått en tatovering på underarmen. F.eks. med følgende tekst: "Jeg er lege men ikke doktor" ;) Da hadde man ihvertfall fått både markert seg og skapt undring :cool:

Men, spøk til side. Jeg mener å ha sett et foto av Dr. Bertrand (En sørafrikaner som foretok verdens første "vellykkede" hjertetransplantasjon) hvor han bærer en Rolex. Men når det er sagt - alle har jo en Rolex idag :(

Hva den mest kjente "medisineren" (Dr. Mengele) bar på håndleddet vet jeg ikke. Og ikke har jeg større tanker om fyren heller. Bortsett fra at det var hans grusomme kulde- og trykkfalls eksperimenter på fanger under WWII som var basis for amerikanerenes videre forskning rundt samme tema. Stikkordene her er piloter som havner i sjøen eller får cockpiten revet av eller pungtert i stor høyde.

Lurer på hva Semmelweis og Freud bar. Sikkert et lommeur. Ja - der har du det. Et lommeur, det er tingen for en nybakt lege. Ærverdig og stilfullt.

Ellers var jeg innom samme tankegang som deg da jeg ønsket å kjøpe et yrkesspesifikt ur til min datter på hennes 20-års dag. Siden hun også skal studere medisin så endte jeg opp på klokker med pulsometere, men dog ikke de modellene som er vist i denne tråden. Hun bare lo av meg og begynte å ramse opp:

1: Jeg kan ikke ha klokke på meg på jobben fordi jeg ofte har hendene fulle av "søøøl".
2: En klokke kan komme til å punktere latex hansken.
3: Klokke reimer er en fantastisk plass for dyrking av bakterier og annet morsomt.
4: "Og Pappa, jeg vet at menn ikke kan ha to tanker i hodet samtidig. Men også menn greier å telle pulsslag samtidig som man timer 15 sekund på klokka for deretter å gange resultatet med fire. Du trenger ikke stoppeklokke for å få til det".

Jeg bøyde meg i støvet og endte opp med å kjøpe en Exp II (hvit skive) til henne.

God helg.

Frode.

Hyggelig med så god respons :) og ikke minst gode alternativer!

Jeg ser nok at for så mye penger er det en drøss med ur jeg heller ville valgt, så det blir nok med tanken.

Ikke minst tenker jeg at man bør ha litt mer faglig tyngde før man møter opp med noe sånt på armen, det blir nok en smule pretensiøst ;)