World Timer

Mye pent i denne kategorien!
Dette er en usannsynlig flott komplikasjon på et ur.
For min del fant jeg min ultimate world-timer i A. Lange & Söhne, Lange 1 Time Zone.

Her noen tusen ord.....

DSC_0245-1.jpg

DSC_0268.jpg

DSC_0282.jpg

DSC_0262.jpg

IMG_2218.jpg
Nydelig Moore. Fotokunnskapene dine står kun tilbake for samlingen din.

Syns denne er stilig. I ein helt annan liga enn dei fleste andre her - men einaste klokka eg har funne med Oslo med som eigen by.
Har sett denne til rundt 1700USD, men aldri sett klokka, så veit ikkje korleis kvaliteten er.
Var det ikkje ein på forumet som hadde denne? Mogleg eg hugsar feil, og han berre snakka om å kjøpe den.

EternaKon-tiki_world_timer.jpg

Mye flott her, selv om jeg ikke synes alle er like imponerende urskive-design-messig. Tror faktisk jeg synes Nomosen er den peneste så lang, i tillegg til Moores A.Lange, selvfølgelig.
Men hvordan fungerer egentlig disse klokkene? Vrir man på det ytterste hjulet, der byene står, til riktig by/tidssone står øverst/ved markøren, og urviserne stiller seg automatisk etter dette?

Mye flott her, selv om jeg ikke synes alle er like imponerende urskive-design-messig. Tror faktisk jeg synes Nomosen er den peneste så lang, i tillegg til Moores A.Lange, selvfølgelig.

Enig. Med en worldtimer er det mye informasjon skal inn på en liten skive, og de kan fort bli litt rotete. Jeg liker både A. Lange, JLC-variantene og Nomos, men PPen synes jeg er den minst vellykkede klokken i deres sortiment. Men den er ihvertfall penere enn forgjengeren med rund sekundviser.

Men hvordan fungerer egentlig disse klokkene? Vrir man på det ytterste hjulet, der byene står, til riktig by/tidssone står øverst/ved markøren, og urviserne stiller seg automatisk etter dette?

Nesten riktig...

De 24 tidssonene justeres med et tastetrykk på push-button lokalisert kl 7.
Når denne trykkes en gang, beveger man seg fra en tidssone til en annen. Det er hele synkronisert i en og samme samme bevegelse; - day/night-indikatoren, tiden (v/timeviseren) og tidssonen.
Det fiffige er også at på urets bakside er denne delen av komplikasjonen lagt utenpå det som er ett av (flere) A. Lange & Söhne-varemerker; - "the three-quarter plate" (3/4-skiven).

(Står mer om dette i presentasjonen min av uret i galleritråden).

Vintage bidrag:

19034.jpg

DSCN0345n.jpg

Breitling Unitime Worldtime 1/260 fra 50-tallet. Har sett etter en slik en en stund, men har nesten gitt opp da det er mange utrolig slitne og downright ødelagte eksemplarer på markedet... :(

Her er min egen Glycine Airman Special, to tidssoner (begge 24 timer):

DSC_0298.jpg

Redigert:
Mye pent i denne kategorien!
Dette er en usannsynlig flott komplikasjon på et ur.
For min del fant jeg min ultimate world-timer i A. Lange & Söhne, Lange 1 Time Zone.

Den er aldeles nydelig, men er det ikke et litt pussig navn med tanke på at den har to tidssoner? ;)

Hands-On With The Limited Edition Frederique Constant Worldtimer.

FCWorld4.jpg

Ser slett ikke verst ut! In-house og greier.

Usually on a watch like this, you would see a pusher up around 2 o'clock. A simple click and the cities ring advances one timezone, changing your home time as well. But instead, Frederique Constant have streamlined things and the entire watch is operated from the single crown - this includes setting the time, calibrating the worldtimer, and setting the date register at 6 o'clock.

The collection is limited to just 1888 pieces, and the price is $3,450 for both configurations

Jepp, det der var en innertier! Lekker WT.

Synd at man er en merkehore :(

Jepp, det der var en innertier! Lekker WT.

Synd at man er en merkehore :(

Hvordan ser du på FC? Er det et merke som ikke er like ekslusivt som andre i prisklassen, eller har det kanskje noe annet? Vet ikke stort om dette merket, utenom at jeg ofte ser disse på display med merker som går under fashion kategorien type Gucci, Armani og Guess. Har også sett FC ligge blant Tag Heuer, Invicta, Seiko og G-Shock. Tenker da hovedsaklig på hva jeg har sett på flyplasser i det siste. :)