Windows Phone 7 efaringer og tanker

Medlem
8. mars 2010
Innlegg
3.475
Sted
Over fjorden
Oppdateringer i blått

Heisann,

Jeg har nettopp fått meg ny telefon med windows phone 7 (wp7). Siden det er et nytt system og har fått ganske mye oppmerksomhet tenkte jeg at jeg kunne skrive litt om mine tanker og erfaringer så langt. Jeg kommer kanskje til å legge til erfaringer etter hvert som de kommer, for øyeblikket vil jeg konsentrere meg om synkronisering og generelt bruk av telefonen.

For å gi dere en liten backdrop kan jeg fortelle litt om hvordan jeg har hatt min mobil og dataverden intil nå nylig.
Jeg har hat en macbook pro (mbp) i 3 år og har hatt iPhone de siste 18 månedene. Da jeg først fikk min iPhone, og senere etter hvert som det ble gjort endringer hadde jeg følgende synkronisert mellom mbp og iPhone via iTunes:
  • Musikk
  • Bilder
  • Video
  • 3 Mailkontoer (2 gmail, studentmail via skolen)
  • 2 Kalenderer (min private og en dynamisk timeplan som oppdaterte seg via nettet)
  • Kontakter
  • Internett bokmerkeker
Dette var ting som jeg hadde satt opp på min mbp, da jeg fikk iPhonen haket jeg av for at jeg ønsket det synkronisert. Resten fikset iTunes, dermed var telefonen alltid oppdatert. Jeg kommer ikke til å fokusere på bilder, musikk og video da jeg enda ikke har prøvd å synkronisere det til min wp7.

Tidlig i desember begynte dataen å streike, da gikk jeg over til en Dell med windows 7 (w7). Iphonen ble også dårlig, dermed var det duket for ny telefon også. Den fikk jeg for et par dager siden. En HTC 7 Trophy for de som er interresert.

Da telefonen ble startet for første gang gjaldt det å knytte telefonen mot en llive konto, jeg hadde en "amerikansk" konto klar slik at jeg får tilgang til gratis programmer på marketplace. Det er ikke mulig å laste ned gratis programmer med en norsk live id. Jeg har forsøkt.

Jeg installerte zune på maskinen min og koblet til mobilen. Etter en liten sekvens med å sette navn på mobilen og litt sånt fikk jeg valget å synkronisere musikk, bilder og video. Og bare det, ikke kontakter, mail eller kalender. Jeg fant ingen måte å synkronisere det på. Jeg måtte ta meg en tur i google. For å gjøre det litt effektivt, det viste seg fort at følgene ikke kan synkroniseres med telefonen gjennom outlook eller andre programmer på din data:
  • Mailkontoer
  • Kontakter
  • Kalendre
  • Internett bokmerker
Har du outlook koblet til en exchangekonto endrer dette seg, jeg er en privatperson og har dermed ingen exchangeserver.

Mailkontoer:
Det er ikke et veldig stort problem så snart alt er satt opp. Men det føles litt tungvindt at en i 2011 manuelt må legge til og ta vekk mailkontoer både i outlook og på wp7 etter hvert som du får nye eller sletter gamle kontoer.
Update 1: Problemstillingen later til å være at wp7 kun kan synkronisere 1 kalender per konto. En abonert kalender kan ikke være hovedkalender, det er kun hovedkalenderen som kan synkroniseres. Wp7 støtter heller ikke at en kan abonere på en kalender direkte i operativsystemet.

Kontakter:
Er du komfortabel med å ha alle kontaktene dine enten på live eller gmail går dette også fint. Jeg er litt reservert med det å spre ut all min personlige informasjon på nett, så dette føltes litt ukomfortabelt for meg. Om en driver enkeltmannsforetak, jobber i et firma uten exchange ol. er det et mye større problem da live og gmail som kjent ikke akuratt er verdens sikreste plattformer.

Kalendre
Igjen, her må du bare slutte å bruke den lokale kalenderen som ligger på maskinen og starte å bruke live eller gmailkalenderen din. Samme problemstilling som med kontakter gjelder forsåvidt her også. Her har jeg derimot en annen problemstilling. Jeg har alltid abonert på en dynamisk kalender (timeplanen min) som ligger tilgjengelig på nett. Jeg har enda ikke funnet en måte å gjøre dette på i wp7. Det syntes jeg rett og slett er for dårlig, jeg har den i outlook, hvorfor skal det ikke gå an på telefonen min??

Internett bokmerker
Det finnes ingen, INGEN, måte å få bokerkene dine fra dataen over til wp7. Selv ikke om du bruker internett explorer... Jeg mener.. Kom igjen microsoft! Hvor vanskelig kan det være å synkronisere Microsoft Windows 7 med Microsoft Windows Phone 7?! Jeg bruker til og med deres egne programmer for å gjøre det enkelt for dere..!



Greit nok, wp7 har mulighet til å synkronisere over wifi, men jeg ser snart ingen grunn til å synkronisere denne telefonen mot dataen..! (bilder, musikk og video ekskludert) Kanskje bortsett fra backup tenkte jeg. Men det blir ikke tatt backup av wp7 når du synkroniserer. Mister du denne telefonen eller av annen grunn må få ny mister du alle instillinger, lokale data lagret i programmer, etc etc. For meg virker det totalt useriøst...

Andre småting jeg tror/vet/håper blir fikset i en oppdatering:
  • Ingen klipp og lim
  • Ingen multitasking (selv iPhone kan dette nå... ;))
  • Ikke mulig å lage bokmerker utifra en link, f.eks for å lagre et søk etter rutetider
  • Om du har passord aktivert på telefonen og får sms forhåndsvises første del av denne på toppen av skjermen. Gjennomtenkt? Neppe... :rolleyes:
  • For å låse opp telefonen må en trykke på knappen på toppen, føles like keitete og tungvindt hver gang.. Men det er sikkert mest av alt en vanesak..
    Tillegg 1:
    [*]Telefonen viser kun hvilke dekning du har om du er i telefonmodus eller i "skjermspareren", altså før du låser opp telefonen. Ikke noe jeg hadde notert meg hadde det ikke vært for at huset jeg bor i har enkelte punkter med dårlig dekning..

Okey, dette ble ganske negativt fokusert. Kanskje ikke så rart, jeg må inrømme at jeg er skuffet over Microsoft her. De setter ut for å lage et brukervennlig system som skal fungere, men desverre virker det som at veldig mye knapt er gjennomtenkt. Kanskje de forskjellige avdelingene i microsoft burde utvekslet telefonnummer? :confused:

Dette er rett og slett veldig synd! For wp7 er et genialt lite system. Allerede etter etter litt bruk føles hjem skjermen med flisene helt naturlig. Jeg kunne aldri tenke meg å bruke et iPhoneliknende system igjen. Hele telefonen føles levende, og det er helt naturlig å feste nære venner, familie etc. til hjem skjermen slik at de er synlig og lett tilgjengelig. Integrasjonen med facebook og live er nesten sømløs. Bare enkelte ganger føler du at ting burde vært løst på en litt annen måte i UIet.

Så totalt sett kan dette bli virkelig bra, men det er en del større og mindre problemstillinger som må fikses først. Hvertfall før jeg forelsker meg toalt i dette.
Det smerter meg å inrømme det, men for øyeblikket sitter jeg å lurer litt på hvorfor jeg ikke la de 8000,- ekstra i bordet for å få ny mbp med de specs jeg trengte og en iPhone 4... Da vet jeg at alt hadde vært synkronisert og fungerende nå, klart til å brukes..

Sist, om noen har tips til hvordan jeg kan fikse noen av problemene mine taes de i mot med en kjempetakk! :D

Ps. Jeg har ikke prøvd synkronisering av kontakter og kalender gjennom gmail. Ser ingen grunn til at det ikke skal fungere.

Ps 2. Jeg merker selv at det er mye småplukk jeg kommenterer på. Jeg har bestemt meg for å ta det jeg finner og kommentere på det nå. Kanskje ikke alt er like kritisk for alle, men det får heller stå sin prøve. Det er heller ikke like lett å kommentere på positive ting. Når det bare fungerer tenker man ikke over det.. Men jeg skal forsøke!
 
Takk for gjennomført tråd. Som du konkluderte med, spytt inn noen 1000 ekstra og gå for en en mbp og iPhone. Kan desverre ikke hjelpe deg med noen av dine problemer får fnatt av ordet synkronisering.

Etter at iphonen min fikk seg et julebad vurderer jeg å gå til Nokia for første gang i mitt liv, rett og slett la mobilen være en telefon også kan jeg bruke ipad'n til apps og lek. Har du noen erfaring med Nokias e-serie?
 
Takk for gjennomført tråd. Som du konkluderte med, spytt inn noen 1000 ekstra og gå for en en mbp og iPhone. Kan desverre ikke hjelpe deg med noen av dine problemer får fnatt av ordet synkronisering.

Etter at iphonen min fikk seg et julebad vurderer jeg å gå til Nokia for første gang i mitt liv, rett og slett la mobilen være en telefon også kan jeg bruke ipad'n til apps og lek. Har du noen erfaring med Nokias e-serie?

Ja, nesten 10 000 ekstra for min del.. Akuratt nå føles de pengen verdt det.. Håper er at microsoft får oppdatert vekk det meste av det jeg er misfornøyd med i februar, da det kommer en stor oppgradering. Da kan kanskje telefonen fungere for proffe privatbrukere. For øyeblikket faller det litt mellom to stoler.

Jeg har lite erfaring med Nokia de siste par årene. Det jeg vet er at mye fra nokia er direkte umulig å få til å samarbeide med os x, om du er apple kunde. Til gjengjeld er synkroniseringen ofte fantastisk med windows..
 
Etter at iphonen min fikk seg et julebad vurderer jeg å gå til Nokia for første gang i mitt liv, rett og slett la mobilen være en telefon også kan jeg bruke ipad'n til apps og lek. Har du noen erfaring med Nokias e-serie?

Flere en meg som bader iphonen sin. Husk at om du sender til reperasjon får du en ny til ca halv pris om de ikke kan fikse feilen. Tror min kom meg på ca 2800. Dyrt bad, men bedre en å måte kjøpe ny.
 
Jeg får penger for en ny av forsikringen, men er som sagt usikker på om jeg skal velge å noe annet enn iphone ettersom jeg har ipad´n.

Ettersom ingen har erfaringer med e-serie, noen som har vært borti Nokia 8800?
 
Jeg får penger for en ny av forsikringen, men er som sagt usikker på om jeg skal velge å noe annet enn iphone ettersom jeg har ipad´n.

Ettersom ingen har erfaringer med e-serie, noen som har vært borti Nokia 8800?

Jeg har hatt en E66, meget fornøyd med den. Meget bra kamera, god lyd, bra batteritid, god brukervennlighet. Browseren er en vits, men det har visstnok blitt bedre. GPS-funksjonaliteten er meget bra, det brukte jeg mye. Gode løsninger for mail og synkronisering.

edit: Jeg har også hatt en N86 8MP, det var den beste Nokiaen jeg har hatt. Kamera på nivå med vanlig digitalkamera (nesten, i alle fall), veldig bra MP3-spiller og ellers mye det samme som E66.
 
Takk for innspill. Beklager til trådstarter om jeg kapret litt av tråden, men den havner hvertfall øverst på lista:)