Whisky-samling galleriet.

Et smart triks for å smake type whisky man aldri får anledning til å kjøpe en flaske av er å prøve miniatyrflasker. Dette selges ofte på nettbutikkene til whiskyexchange osv.

Jeg og en kompis satt en kveld og drakk disse små smaksprøvene (5ml) av flotte whiskyer. Tror vi betalte 500kr for en miniatyrflaske highland park 40yo. For 250kr/stk fikk vi en smaksprøve av en flaske som går for 14.000kr på polet. Det obligatoriske spørsmålet: var den SÅ god? Neinei, selvfølgelig ikke. Men det var en fin opplevelse.

PS. 5ml er plenty for å smake. Tilsvarer ca 2 slurker per person.
 
Hvor raskt drikker du opp en flaske? Jeg er ikke så mye whiskey-mann som cognac-mann. En av mine utfordringer er at jeg ikke drikker fort nok, slik at brennevinet taper seg og blir flatt. Det kan faktisk brennevin gjøre.

Bruker nå wine-saver - en gass du sprøyter ned i flasken. Jeg er ikke helt sikker på om det gir effekt eller ikke. Har du smakt japansk whiskey forresten? Jeg har en flaske selv, men smakte en svært peaty utgave en gang som overgikk det meste av Islay whiskeyer jeg har smakt/har. Røyken kom formelig ut av ørene.
 
Smakte japansk whiskey når jeg var i London sist. Å tro meg. Det overgår det meste av det vi kjenner fra Skottland.
Husker jeg rett var det en japansk whiskey som gikk av med seieren for årets whiskey
 
Er ikke uenig i det du skriver @Skovdahl Å du har nok way mer erfaring enn meg innen Whisky. Beklager "skrivefeilen" iphonen tror nok at det er snakk om amerikansk eller Irsk brunt brennvin.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Har fremdeles ikke smakt japansk whisky, ikke fordi det ikke frister, men fordi jeg synes prisen er for stiv.
Generelt synes jeg eldre maltwhisky er blitt for dyr. Jeg driver derfor å smaker meg gjennom standardtapninger for tiden for å finne de virkelig gode. Foreløpig favoritt er Benromach 10 år. Den skal være lagret på 80% bourbon-fat og 20% sherry-fat og alt skal være first fill.
 
Port Ellen er god whisky, ingenting å si på det. Men prisen har blitt drevet oppover fordi folk har begynt å spekulere i kjøp og salg. Å kjøpe en flaske PE for 10.000kr fordi den er så "god" er som å kjøpe en Tag Heuer med standard ETA verk og argumentere for kjøpet med å si at urverket er så jævla bra.

Apropos japansk whisky, hadde en flaske Nikka Taketsuru 21yo som var helt fantastisk. Kjøpt i England via the whisky exchange. Sett vekk fra norske avgifter som kommer på toppen, så hender de at de har vanvittige tilbud. i tillegg får man trukket fra 19% engelsk MVA ved kjøp derfra. Men som sagt så kommer norsk MVA og alk.avgift ++ på topp, men alt i alt et fint sted å kjøpe japansk whisky.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Port Ellen er god whisky, ingenting å si på det. Men prisen har blitt drevet oppover fordi folk har begynt å spekulere i kjøp og salg. Å kjøpe en flaske PE for 10.000kr fordi den er så "god" er som å kjøpe en Tag Heuer med standard ETA verk og argumentere for kjøpet med å si at urverket er så jævla bra.

Apropos japansk whisky, hadde en flaske Nikka Taketsuru 21yo som var helt fantastisk. Kjøpt i England via the whisky exchange. Sett vekk fra norske avgifter som kommer på toppen, så hender de at de har vanvittige tilbud. i tillegg får man trukket fra 19% engelsk MVA ved kjøp derfra. Men som sagt så kommer norsk MVA og alk.avgift ++ på topp, men alt i alt et fint sted å kjøpe japansk whisky.

Skrivefeilen var min, det var jeg som skrev det med "e". Nok om det.

Er det enkelt å kjøpe whisky på nett legalt og i samsvar med sikkert intrikate tollforskrifter for innførsel av brennevin? Hvordan gjør du det med tolldeklarering og slike ting?
 
Det er fullt lovlig å importere brennevin såfremt du er over 20år.

Selv om man kan trekke vekk engelsk mva på 19% så vil de norske avgiftene fort bli noen kroner: alkoholavgift på noen hundrelapper, mva 25%, glassavgift (søppelavgift), fortollingsgebyr på noen hundrelapper til. I tillegg vil posten/tollpost utføre en ytterligere sjekk for å sikre at mottaker er over 20år osv. Dette kostet så vidt jeg husker ca 50kr.

Det er avsender som er ansvarlig for å deklarere varene riktig. TWE er veldig nøye på at dette gjøres riktig slik at kundene ikke skal oppleve forsinkelser. Pakkene de sender er imponerende pakket med både bobleplast og annen beskyttelse rund flaskene.

Kjøper du noe fra TWE må du hente varene på nærmeste post i butikk og alle avgifter betales der og da.

For å slå enda et slag for TWE: jeg har handlet fra de 4-5 ganger og alle ganger har det gått aldeles smertefritt. For å redusere avgift per flaske vil jeg anbefale å kjøpe flere om gangen. Da blir i allefall posten sitt fortollingsgebyr fordelt på flere flasker.

TWE har ofte "special deals" der enkelte flasker som i utgangspunktet er vanskelige å få tak i, blir adskillig billigere enn på Vinmonopolet (ink alle avgifter).

Alle gebyrene unntatt mva er konstante slik at jo dyrere whiskyen er, jo bedre dealer kan man gjøre.

Det eneste negative med TWE er at de har så mye å velge imellom.





Skrivefeilen var min, det var jeg som skrev det med "e". Nok om det.

Er det enkelt å kjøpe whisky på nett legalt og i samsvar med sikkert intrikate tollforskrifter for innførsel av brennevin? Hvordan gjør du det med tolldeklarering og slike ting?
 
Takk for informasjonen mine herrer @Skovdahl og @ErikR . Jeg er ganske godt stocket opp med cognac, men jeg hadde noen oppryddinger i whisky-samlingen, så jeg nok på jakt etter en til to nye flasker. Dette er hva jeg har i dag:

Glenmorangie Single Highland Malt 10 y o
Ardbeg Single Islay malt 10 y o
Caol Ila Isley single malt 18 y o
Laphroaig org. cask str. 55,7 %
Bowmore Single Islay malt 12 y o
Lagavulin 16 y.o Single Islay Malt
Hakaushu 10 y.o
Bushmills (Irish coffee basis)

Jeg vurderer Laphroaig Cairdeas som en aktuell kandidat. Har dere noen favoritter som dere særskilt anbefaler?
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher