What to choose...?

Medlem
28. juli 2015
Innlegg
542
Sted
Østfold
Trenger tips til neste kjøp.
Kjøpte min første vintage for etpar dager siden, og mens jeg venter på at den skal komme med norgespakka har jeg selvfølgelig benyttet tiden godt. Vurderer å selge unna dykkerutstyr og litt annet som for tiden bare ligger og samler støv, for å finansiere en ny klokke.
Det er her jeg trenger forumets ekspertertise og hjelp.
Jeg har veldig lyst på en enkel sak med litt stor diameter (43mm+) til opptil 10K som helst ikke taper seg for mye i verdi. Har tittet på Longines Master Collection 47mm som ligger på Finn. http://www.finn.no/finn/torget/anno...&searchclickthrough=true&searchQuery=longines Jeg synes denne er veldig lekker, men den ligger så vidt over hva jeg har satt som øvre grense og jeg er usikker når det gjelder verditap når/hvis jeg ønsker å flippe den.
Anyone?
 
Redigert:
@Newbie - 47mm på en såpass dressy klokke som dette vil bære veldig stort (oppleves større da det ikke er dykkerbezel) og ikke alle modeller som det funker på, denne ville jeg ihvert fall sett i levende livet før kjøp.
Vel å merke seg er at neste kjøper også vil ha samme forhold til 47mm som stort og kjøper du for å ikke tape i verdi er ikke det beste, skal du gå for noe rundt 10 som ikke taper seg kan f.eks eldre "moderne" Omega Seamaster komme ned mot 11-12k med flaks men da er du på Ø41mm

Av større ur enn 43mm som fortsatt er enkle så er Fliegeruhr populære, det hører med modellen at de "skal" være store og de klær det ofte godt både i 43mm og opp mot 47mm. Stowa, Archimede, Laco etc.
 
Har hørt litt lunka ting om Henrik fra klokkeriet, og har selv fått en overhaling av ham som ikke var berettiget ifm med et enkelt spørsmål om en Speedmaster. Utenom det har vel Longines godt utvalg av enkle, relativt store klokker. Legend Diveren er fin, og kan med litt hell dukke opp under 10k. Den er 42, men bygger mer imo, pga av lange lugs. :)
 
Takk @adamskater :) og takk for headsup'en @Friks
Njaæ.. Må innrømme at jeg av en eller annen grunn er litt svak for Longines. Men er absolutt ikke låst. Du har nok et poeng mtp. Størrelse og det å prøve den på armen først.
Hvorfor er den mer ettertraktet uten dato? Jeg ville tenkt at det var motsatt. Altså mer ettertraktet med dato..?
 
Takk @adamskater :) og takk for headsup'en @Friks
Njaæ.. Må innrømme at jeg av en eller annen grunn er litt svak for Longines. Men er absolutt ikke låst. Du har nok et poeng mtp. Størrelse og det å prøve den på armen først.
Hvorfor er den mer ettertraktet uten dato? Jeg ville tenkt at det var motsatt. Altså mer ettertraktet med dato..?
Den orginale LLDen var uten dato. Har hørt rykter om at den nye nodaten faktisk har date i verket, men at datohullet er tettet igjen. Correct me if im wrong.
 
Ja får du en annual cal Omega for 23000 er det bare å løpe og kjøpe. Det der er nok en feil ja.
 
@westmouth - høres jo ut som et eget verk da.
Leste at kronen har kun en posisjon å trekke ut til og ikke to som er tilfelde når du kan hurtigstille dato, noe som ytterligere bygger under det :)
 
Det jeg har lest er at det er 2824(elaboree) i begge, men at de er modifisert av Longines begge to. Så de fjerner vel datohjulet helt på no-date versjonen.