Water resistance

ISO 22810:2010, Horology – Water-resistant watches
Beskriver termen Water Resistance. Het 2281 fra 1990-2010

Mer interessant her er ISO 6425 om dive watches.
Og verdt å merke seg at selv med paddlingen med armene hos den mest ivrige kampfschwimmern så urgjør den dynamiske kraften maks tilsvarende 5m dybde

Hele denne wiki'en er sterkt anbefalt:
Water Resistant mark - Wikipedia, the free encyclopedia

Men det er også et veldig godt poeng at testene er gjort før klokken er tatt i daglig bruk. Den linken jeg postet tidligere i tråden tar for seg ulike ting som kan føre til resusert vanntetthet ved vanlig bruk.

Ellers så har jeg svært sjelden behov for å ta klokka med i dusjen eller havet. De gangene jeg ønsker klokke på badestranden tar jeg heller med en billig Seiko. Hvorfor risikere å ødelegge en klokke jeg er redd for bare for å være sta? Har lest litt for mange tråder om dykkerklokker som plutselig har fått dogg på innsiden av glasset.

På den andre siden så tåler nok ørene mine uansett adskillig mindre trykk enn noen av klokkene mine..

Har ingen problem med å holde klokken borte fra dusjen eller havet, det er heller det at jeg ikke per dags dato vil kjøpe en klokke jeg bør være redd for i regnvær. :)

Har ingen problem med å holde klokken borte fra dusjen eller havet, det er heller det at jeg ikke per dags dato vil kjøpe en klokke jeg bør være redd for i regnvær. :)

Tror ikke regnvær vil være noe problem for noen av klokkene nevnt i denne tråden :) Ville ikke tenkt to ganger over å ha på meg Speedy i regnvær.

Tror ikke regnvær vil være noe problem for noen av klokkene nevnt i denne tråden :) Ville ikke tenkt to ganger over å ha på meg Speedy i regnvær.

Det tenkte kollegaen min også, men etter å ha sykla til jobb i regnet var det dugg inni den fabrikksnye speedyen....
Men jeg dusjer med min - siden den har fersk service og garanti :D

Er det ikke bare se på Putin som fasit? Han rafter jo i ville elvestrøk med sin Patek 5039 som er 30 meter vanntett. Da må jo det gå ann å plaske litt i vannet med hva som helst...

Er det ikke bare se på Putin som fasit? Han rafter jo i ville elvestrøk med sin Patek 5039 som er 30 meter vanntett. Da må jo det gå ann å plaske litt i vannet med hva som helst...

Samma fyren har blitt observert kastende en Patek ned i betongstøping av en demning (tror jeg?), så her står det vel mer på økonomisk frihet en kunnskap om ur. :)

Patek 5970 WR 30m:

MALLORCA201093.jpg

Selv ville jeg ikke brukt noe under 100m til bading, men 50m i dusjen (ikke at jeg skjønner vitsen med å dusje med klokke).

Kun klokker med 200m merking er med meg i sjøen. Sjekker alltid at krona er skudd til før jeg hopper i havet. Synes det er noe av sjarmen at jeg ikke er redd for å ta m klokka i vannet :)

Tar med alle mine klokker i vannet (så lenge de har en WR over 100 meter)! Hvis ikke de tåler vann hadde det stått i bruksanvisning ;) En par kroners trykktest hvert år holder for min del.

Alle klokker som er spesifisert etter ISO 6425 tar jeg også med i sjøen. Bare å spyle de med ferskvann etter bruk.

Fant den (Seiko) kartet på WUS som gir en god indikasjon om WR. Det viser også at det er virkelig forskjell mellom een WR 200 eller Diver 200 klokke.

Seiko_wr_markings.jpg