Vurdering av Rolex Explorer II 16570 på Chrono24

Medlem
27. juli 2019
Innlegg
8
Sted
Oslo
Heisann,

Jeg er ikke helt fersk ved kjøp og salg av klokker, men har for det meste holdt meg til kjente bruktforhandlere. Ser på en klokke fra en privat selger på Chrono24 og trenger hjelp til å vurdere klokkens ytre tilstand og ekthet. Her stiller jeg litt for svakt og tar gjerne i mot hva noen av dere mer drevne syns om bildene + om det er noe jeg bør være obs på. Ved et eventuelt kjøp kontrollerer jeg klokken hos en urmaker uansett.

Et par merknader: ukjent (/udokumentert) servicehistorikk, holder tiden "bra" uten at dette er spesifisert nærmere, ikke boks og papirer samt ingen kjente feil eller mangler - ifølge selger.

Har noen av dere erfaringer med kjøp av klokke fra private selgere på chrono24? Om klokken skulle vise seg å ikke være som beskrevet, er det trøblete å få tilbake pengene fra "escrow accounten" ved kjøp av privat selger kontra forhandler?

Link til annonse: https://www.chrono24.com/rolex/expl...-only-free-shipping-worldwide--id11697650.htm
 
Redigert:
Hva mener du med at du har «kjøpt selgeren» ?

Har tatt bort formuleringen. Ikke noe annet enn at jeg vurderer selgeren som seriøs/troverdig basert på kontakten jeg har hatt med han, uten at jeg vektlegger dette i særlig stor grad.
 
Hvorfor i det hele tatt kjøpte en så gjengs klokke som 16570 fra utlandet (avstandshandel) i det hele tatt?
 
Kanskje fordi alle Rolexer i Norge plutselig er blitt unike investeringsobjekter som koster mye mer enn de burde...
Tja, for det gjelder ikke i verden for øvrig? USD 5800 pluss moms er vel helt på nivå med priser i Norge? Jeg ville i hvert fall gladelig betalt litt mer for førstehånds i øyesyn og eliminere risiko.
 
Hvorfor i det hele tatt kjøpte en så gjengs klokke som 16570 fra utlandet (avstandshandel) i det hele tatt?

Denne så da svært fin ut. Men synes det er dyrt uten B/P, uten servicehistorikk og moms på toppen...

Tja, for det gjelder ikke i verden for øvrig? USD 5800 pluss moms er vel helt på nivå med priser i Norge? Jeg ville i hvert fall gladelig betalt litt mer for førstehånds i øyesyn og eliminere risiko.

Støtter @Ola Nordmann, forstår ikke helt hvorfor du vil ta en unødvendig sjanse for et ur som til enhver tid er til salgs i Norge, for lik pris.

Jeg har aldri kjøpt av privatperson på Chrono, men om du har "kjøpt" selgeren som du sier ville jeg ikke bekymret meg. Men, er du i tvil så er du ikke i tvil, da styrer du unna.

Personlig ville jeg ikke tatt denne sjansen å kanskje skulle måtte be om å få heve kjøpet fra en ukjent privatperson i Hong Kong og kreve tilbakebetalt norsk mva. Bare tiden dette tar er grunn nok til å ikke begi seg ut på det.

Takk for innspill. Blir nok neppe handel fra utlandet. Årsaken til at jeg så på denne var pga skiven "swiss" som jeg i hovedsak er ute etter + større forhandlingsrom på pris. Jeg er langt fra å legge inn bud på denne og følger nok rådene deres sånn at jeg slipper en del pes om ting ikke er som det skal. Også et godt poeng at man slipper å styre med eventuell tilbakebetaling av moms ved heving av kjøp.
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71, EBH og uret