Vurdering av mine gamle Certina, Tissot og Seiko (m/bilder)

Medlem
29. jan. 2015
Hei, er ny på forumet, men har alltid vært interessert i klokker...
Her har jeg tre klokker fra samlingen, alle er familiearv og har vært bruksklokker,
de ser ut til å fungere bra og jeg har brukt noen timer på puss o.s.v.
Flott hvis noen kan gi tips om historie og verdi på disse:

1. Certina DS-2 manuelt opptrekk ca 1968,
det satt slitt uorginal lenke på den fra samme tidsperiode, har byttet til tidsriktig lærrem.

Certina_zps89832ee9.jpg

2. Tissot Seastar manuelt opptrekk fra første halvdel av 60-tallet. meget fin for alderen,
det satt slitt uorginal lenke på den fra samme tidsperiode, har byttet til tidsriktig lenke.

Tissot_zpsb975c747.jpg

3. Seiko Kinetic ca 1996, har ikke gjort noe med denne.

Seiko_zps55f25e11.jpg

Takknemlig for tilbakemeldinger...

Redigert:
Fine klokker, men er litt usikker på kva du er på jakt etter. For å finne verdien på klokkene så anbefales det å søke på nett og sjå kva tilsvarande klokker er solgt for. Chrono24 og ebay er greie utgangspunkt.
Google klokkene så finn du heilt sikkert litt om historien bak dei også:)

Tusen takk for svar! Mye info på nett ja, rett og slett bare ute etter å lære mer om dem og
høre om noen her inne har erfaringer med disse modellene :)

Velkommen. De to øverste er greie, fine ur, begge har nok en verdi godt under 10k.

Takk! Ja, regner ikke med at de er verdt mye, men affeksjonsverdien er høy og kvaliteten virker bra.
Synd jeg ikke tok "før" bilder da de så ganske ille ut tidligere :)

Etter noen raske søk på finn og Chrono24, vil jeg tippe at Certinaen er verdt rundt 1500,- og Tissoten noe mindre. Bruksverdien er med andre ord høyere enn salgsverdien imho :)

Etter noen raske søk på finn og Chrono24, vil jeg tippe at Certinaen er verdt rundt 1500,- og Tissoten noe mindre. Bruksverdien er med andre ord høyere enn salgsverdien imho :)

Enig med deg :) Virker som gode slitere det her.

Jeg hadde den samme Kinetic'en, kjøpt i Libanon i 1995. Tror (understreker tror) dette var første generasjon Kinetic, og min ble gitt i gave til fattern, som brukte den i noen år før den stoppet. Ble visst uforholdsmessig dyrt å fikse, men var et vanlig problem at "laderen" røk på disse modellene.

Jeg hadde den samme Kinetic'en, kjøpt i Libanon i 1995. Tror (understreker tror) dette var første generasjon Kinetic, og min ble gitt i gave til fattern, som brukte den i noen år før den stoppet. Ble visst uforholdsmessig dyrt å fikse, men var et vanlig problem at "laderen" røk på disse modellene.

Ok :) denne ser ut til å funke, men finishen bærer preg av å ha vært arbeidsklokke...

Redigert:
Hei, velkommen og gratulerer med en god start på en vintage-samling.

Som sagt er det mye som kan googles, anbefaler at du gjør dette. Videre kan du også gå til en urmaker og notere alle serienummer, modellnummer (verk, innsiden av lokk, utsiden eventuelt) og bruke dette i google-søkene. Da lærer du mye.

Når det er sagt er DS-ene til Certina klokker det ble solgt sykt mye av i Norge på 60- og 70-tallet. De kom i mange varianter, var meget robuste kvalitetsklokker og således meget populære. DS står for "Double Security" og spiller på støt- og vannsikkerhet så vidt jeg husker. Den du har er ei standard DS-klokke (DS-2) som rimeligvis går for en tusenlapp eller deromkring, kanskje femtenhundre ny-servet.

Tissot var på 50- og 60-tallet søsterselskap med Omega, og kan gjerne betraktes som den rimeligere lillebroren til Omega på den tida. Veldig mange av Tissot-klokkene inneholder kvalitetsverk fra Lemania, samme som Omega, bare at Omega gjorde en jobb på base-verkene fra Lemania og satte egne kaliber-nummer på dem. Tissot derimot puttet dem mer eller mindre rett inn i klokkene. Den du har ser re-lumet ut (dvs. at en urmaker har lagt på ny selvlysende materiale på tallene). Tipper den du har er verdt rundt tusenlappen også.

Seikoen kan jeg ikke uttale meg om, men jeg tror det er mer ei klokke som du kan "bruke opp". Ikke mye samle-verdi. Når det er sagt finnes det flere Seiko-modeller fra 50- og 60-tallet som har samle-verdi, sjekk f.eks. ut referanse 6105, eventuelt 6139.

Kos deg med klokkene, ikke selg dem, og kjøp flere vintage-klokker. :)

Hei, velkommen og gratulerer med en god start på en vintage-samling.

Som sagt er det mye som kan googles, anbefaler at du gjør dette. Videre kan du også gå til en urmaker og notere alle serienummer, modellnummer (verk, innsiden av lokk, utsiden eventuelt) og bruke dette i google-søkene. Da lærer du mye.

Når det er sagt er DS-ene til Certina klokker det ble solgt sykt mye av i Norge på 60- og 70-tallet. De kom i mange varianter, var meget robuste kvalitetsklokker og således meget populære. DS står for "Double Security" og spiller på støt- og vannsikkerhet så vidt jeg husker. Den du har er ei standard DS-klokke (DS-2) som rimeligvis går for en tusenlapp eller deromkring, kanskje femtenhundre ny-servet.

Tissot var på 50- og 60-tallet søsterselskap med Omega, og kan gjerne betraktes som den rimeligere lillebroren til Omega på den tida. Veldig mange av Tissot-klokkene inneholder kvalitetsverk fra Lemania, samme som Omega, bare at Omega gjorde en jobb på base-verkene fra Lemania og satte egne kaliber-nummer på dem. Tissot derimot puttet dem mer eller mindre rett inn i klokkene. Den du har ser re-lumet ut (dvs. at en urmaker har lagt på ny selvlysende materiale på tallene). Tipper den du har er verdt rundt tusenlappen også.

Seikoen kan jeg ikke uttale meg om, men jeg tror det er mer ei klokke som du kan "bruke opp". Ikke mye samle-verdi. Når det er sagt finnes det flere Seiko-modeller fra 50- og 60-tallet som har samle-verdi, sjekk f.eks. ut referanse 6105, eventuelt 6139.

Kos deg med klokkene, ikke selg dem, og kjøp flere vintage-klokker. :)

Wow! Takk for lærerikt og bra svar :)
Da klokkene ser ut til å fungere bra, vet jeg ikke om de trenger service (kanskje greit å ta uansett), men kommer definitivt til å ta de med til en urmaker.
Har en del andre klokker liggende også som jeg skal se på etterhvert.

Kunnskap og research er alfa omega da jeg har blitt lurt før!
Trodde jeg kjøpte ekte Tag Heuer Monaco i en butikk i Milano, men har funnet ut at den er en replica selv om den ser autentisk ut og orginal-esken fulgte med:

Redigert:
Wow! Takk for lærerikt og bra svar :)
Da klokkene ser ut til å fungere bra, vet jeg ikke om de trenger service (kanskje greit å ta uansett), men kommer definitivt til å ta de med til en urmaker.
Har en del andre klokker liggende også som jeg skal se på etterhvert.

Kunnskap og research er alfa omega da jeg har blitt lurt før!
Trodde jeg kjøpte ekte Tag Heuer Monaco i en butikk i Milano, men har funnet ut at den er en replica selv om den ser autentisk ut og orginal-esken fulgte med:

TagHeuer_zps5b431e5c.jpg

Huff da trist, aldri hyggelig å høre om medsonere som har blitt lurt, men den ser langt ifra autentisk ut. Her er det veldig mye som skurrer. Dette er rett og slett en dårlig kopi.
Dessverre.

Redigert:
Huff da trist, aldri hyggelig å høre om medsonere som har blitt lurt, men den ser langt ifra autentisk ut. Her er det veldig mye som skurrer. Dette er rett og slett en dårlig kopi.
Dessverre.

Det er en risiko man tar når man er fersk og ikke undersøker bedre hehe, bildet viser ikke farger og detaljer bra da det er tatt med mobilen...for det trente øye er det nok enklere å se forskjellen ja. Butikken så proff ut også, men Italia er Italia :)