Vostok Komandirskie stoppa!

hen

Medlem
13. april 2020
Innlegg
387
Sted
Porsgrunn
Jeg hadde tenkt å bruke Vostoken som OWG i mars. Da jeg stilte klokka stoppa den like så godt. Jeg klarte ikke å riste den i gang igjen.
Siden klokka mi har "Сделано в СССР" (Made in USSR) på skiva dette er en modell for det sivile markedet. Selv om den har flagga til den Sovjetiske marine, flyvåpen og hær. Hvis det hadde stått "ЗАКАЗ МО СССР" ( "Ordered by the Ministry of Defence of the USSR" ) hadde det vært en militær modell. Da vet vi det.
IMG_20210226_122228 (2).jpg


På tide å prøve verktøyet jeg kjøpte på Clas O. En liten duft av innestengt kommunisme seiv ut når lokket løsna siden det er første gang lokket er av siden det het Sovjet-unionen. Verktøyet fungerte greit til tross for at det virker skranglete.

IMG_20210226_115748 (2).jpg


Sånn ser altså urverket ut. Ser ikke ut til at det har skjedd noe drastisk her på 30+ år. Fra høyre; gummipakning, lokk og låsering med utvendige gjenger. Dette gjør at kreftene fra vanntrykket virker fra lokket til pakningen. Mens i en konvensjonell skrulokk løsning virker kreftene slik at de først tar opp slakk i gjengene før de trykker lokket mot en o-ring. Stort sett sammme prinsipp men med Vostok løsninga kan toleransene være grovere siden lokket trykker mot en tjukk gummipakning. Det var også meninga til konstruktørene da det blei for dyrt å kjøpe sveitsiske patenter og maskiner som kunne bearbeide til finere toleranser.

Jeg dytta litt til balansehjulet og vips starta denne håndleddets Lada opp igjen. Jeg dytta også juster greia litt mot pluss da klokka ha sakka litt.
Så får vi se om den blir den ene i mars, kan ikke komme for seit på jobb heller.
IMG_20210226_115853.jpg


Jeg prøvde å ta et bilde som viser hvordan universalleddet inne i krona virker. Krona er kanskje 10- 20 grader skeiv i forhold til krone akselen?
Grunnen til dette er ikke at krona skal vike unna ved støt, det er for å unngå radiell (sideveis i motsetning til aksiell - ut og inn) belastning og dermed mindre slitasje på kroneaksel og o-ringene, når klokka skal trekkes hver dag. En litt enklere versjon av Panerais krone klemme.
IMG_20210226_130305 (2).jpg
 
Great success! +27 sekunder siden i går ettermiddag. Den pleier å ligge på -5min. Sist jeg tok den ut av skuffen sakka den 5 min på en halvtime for så å gå "greit" (-5min)igjen.

Den trenger helt klart et oljeskift, men jeg er litt nyskjerrig på hvor lenge den kan gå. Til nå har den virkelig imponert som bruksklokke i ca 15 år med hard bruk. Jeg burde ha tatt bilder av den når jeg fant den i en flyttekasse på loftet for en stund siden. Jeg måtte starte på 600 grit smergel for å få pussa bort ripene i akrylen og kassa var dekt av sveiselopper, malig og skitt. Forniklinga på har blitt slitt bort på kantene på undersida av kassa.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Joar
Min Amphibia stoppet også her om dagen, men jeg klarte ikke å få den i gang igjen.
Ny er på vei fra Moskva :)
Uten dato denne gangen , så slipper jeg å stille på den.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Uffda! Håper du poster om den nye, har hatt lyst på en ny Vostok men....

Det tar da bare 5-6 minutter å sveive gjennom en hel måned når du oppdager at du brukte 5-6 minutter på å sveive en dag for langt. :p
 
Uffda! Håper du poster om den nye, har hatt lyst på en ny Vostok men....

Det tar da bare 5-6 minutter å sveive gjennom en hel måned når du oppdager at du brukte 5-6 minutter på å sveive en dag for langt. :p
:D Jeg tror det var slik jeg ødela den gamle.
Kan lage en unboxing av den nye.
 
Jeg også! Den stoppa etter at jeg stilte datoen med det 2 til 10 trikset.

Det blir artig å se hvilken du valgte.
 
Mange tøffe russere.
Jeg har sett en del på flyver-chronographer. Flere fine som har nesten E6B bezel. Akkurat det er litt kjipt, ettersom det hele da er bortkastet.

Ellers så er det mange fine.
Robust og solid urverk. Litt dumt at minuttet til chronographen bikker over ved 57 sek.

Uansett så er det mye moro for pengene!!
En slik står på listen over klokker jeg må ha. Har ikke kommet til handel enda. Men, mye fin moro for rimelig penge.

8
 
Det er mange tøffe Russere ja, men noen er kanskje litt for tøffe og glorete. Men at de har særpreg det er helt sikkert.

Også lærte jeg hva en E6B bezel er! Nettet kan være fine greier.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg også! Den stoppa etter at jeg stilte datoen med det 2 til 10 trikset.

Det blir artig å se hvilken du valgte.
;)
 
  • Liker
Reaksjoner: hen
Jeg fikk Nye Amphibia Reef i dag.Klokkene ble på vei seks uker:mad:
 

Vedlegg

  • IMG_20210406_155135.jpg
    IMG_20210406_155135.jpg
    125,6 KB · Visninger: 0
  • IMG_20210406_155225.jpg
    IMG_20210406_155225.jpg
    90,4 KB · Visninger: 0
  • IMG_20210406_155326.jpg
    IMG_20210406_155326.jpg
    80,6 KB · Visninger: 0
  • IMG_20210406_155828.jpg
    IMG_20210406_155828.jpg
    78,6 KB · Visninger: 0