Volvo XC60 eller Audi Q5?

Hmmm , har sjøl XC 70 og har vurdert både Bayersk motorverk og svensk stål om vi skal bytte !

Ville nok gått for BMW , ikke Audi på meg :cool:

Men det er av det prinsipp at jeg aldri har samme bilmerke to ganger på rad ........
 
Redigert:
Heisann!

Vi har akkurat solgt fruens Q5 og kan informere om at vi hadde mye tull med hennes_
- DPF ble byttet 2 x på garanti
- Webasto fungerte ikke som den skulle (slo seg ikke på, og slet med å holde kupeen skikkelig varm på kalde dager.)
-Hjullager foran ble byttet en gang på garanti, og måtte byttes igjen når vi byttet den inn.
-Tiptronic kassa ville ikke i revers når det var under -10,
-Elektronikken i bilen ga stadig tilbakemeldinger om feil,
-Vannpumpe måtte byttes, noe jeg kranglet som f for å få på garanti.
Mye andre småting som ikke var alvorlig.

Forspranget ligger i teknikken! LOL!

Bilen skulle kunne trekke henger på 2000kg, men med 1400kg grus på henger gikk bilen i nødmodus midt på Mjøsbrua. Girkassa girer som en gal med en gang du får over 500kg på hengeren. Har kjørt ved en gang, grus en annen og tauet naboen 600m en annen gang.

Jeg synes også den bråkte mye fra motor (nå har jeg aldri likt diesel heller så det er sagt...) og hadde ikke spesielt god gange. Men, men- fruen skulle på død og liv ha Audi. Heldigvis fikk vi solgt den for en grei penge, men jeg priser meg lykkelig over å ikke eie denne bilen når garantien går ut. Det var mer tull med denne bilen enn med Freelanderen jeg hadde som firmabil når disse kom.

Etter erfaringen med denne Audien ( og noen få andre) hadde jeg styrt unna. Sjekk også priser på service og reparasjon!

Mvh G.
 
Heisann!

Vi har akkurat solgt fruens Q5 og kan informere om at vi hadde mye tull med hennes_
- DPF ble byttet 2 x på garanti
- Webasto fungerte ikke som den skulle (slo seg ikke på, og slet med å holde kupeen skikkelig varm på kalde dager.)
-Hjullager foran ble byttet en gang på garanti, og måtte byttes igjen når vi byttet den inn.
-Tiptronic kassa ville ikke i revers når det var under -10,
-Elektronikken i bilen ga stadig tilbakemeldinger om feil,
-Vannpumpe måtte byttes, noe jeg kranglet som f for å få på garanti.
Mye andre småting som ikke var alvorlig.

Forspranget ligger i teknikken! LOL!

Bilen skulle kunne trekke henger på 2000kg, men med 1400kg grus på henger gikk bilen i nødmodus midt på Mjøsbrua. Girkassa girer som en gal med en gang du får over 500kg på hengeren. Har kjørt ved en gang, grus en annen og tauet naboen 600m en annen gang.

Jeg synes også den bråkte mye fra motor (nå har jeg aldri likt diesel heller så det er sagt...) og hadde ikke spesielt god gange. Men, men- fruen skulle på død og liv ha Audi. Heldigvis fikk vi solgt den for en grei penge, men jeg priser meg lykkelig over å ikke eie denne bilen når garantien går ut. Det var mer tull med denne bilen enn med Freelanderen jeg hadde som firmabil når disse kom.

Etter erfaringen med denne Audien ( og noen få andre) hadde jeg styrt unna. Sjekk også priser på service og reparasjon!

Mvh G.
Huff, det høres jo ikke bra ut. Når startet problemene? Har Q5 2010 som har gått 40'. Ikke noe alvorlige feil til nå (bank i bordet).
 
En bekjent har nå kjørt ca 800 mil med sin xc60,da motor bruker vann ble det konstatert feil med toppen. Automat kassen går titt og ofte i nødmodus.
Ved siste feilkode som poppet opp i displayet ble nok et besøk hos AD forsøkt. Men da han formidler sin nød hos kundebehandleren får han arrogant beskjed om og lese sin brukerhåndbok.
Begge feilene er faktisk en kjent feil.
 
Sekund:

Girkasse fra første stund. Ble oppdatert programvare 3x uten forandring, så byttet de ett eller annet et par ganger uten at det hjalp. Hjullager før førstegangsservice, noe de mente kom av møte med fortauskant... Ingen skade på dekk/felg, og ingen som vil innrømme en treff heller. De tok den på "goodwill" første gangen, og etter ca 10000km skjedde det igjen, da byttet de uten å mukke. Hadda da plutselig hørt om andre tilfeller.
Vannpumpe etter ca 50 eller 60, og dette var også "helt normalt"... Tydeligvis vanlig på VAG, men jeg har ikke vært borte i dette hos BMW, Mercedes, Lexus, Toyota eller Range Rover. På en tidligere A8 holdt den 80, og måtte byttes da den lakk pga alder... Igjen-forspranget ligger i teknikken...

Girkassen ble flushet / renset og tilsatt ett eller annet Mercedes bruker på eldre girkasser hos Bergs automatservice. Disse er vel de mest anerkjente på automatkasser fra Mercedes i Norge, og etter ETT besøk var kassen fin, i motsetning til 7-8 hos Møller som overhodet ikke hadde peiling.

Lykke til videre ;)

Mvh G.
 
Begynner ikke både XC60 og Q5 å bli litt satt? Altså litt utdatert, ikke minst når det gjelder utseendet? Jeg ville også vurdert en -11 X3 (import fra Tyskland?) hvis det er mulig økonomisk. Ellers er jo, med fare for å banne i kjerka; Mazda CX-5 en veldig bra bil. Sier'em.
 
Begynner ikke både XC60 og Q5 å bli litt satt? Altså litt utdatert, ikke minst når det gjelder utseendet? Jeg ville også vurdert en -11 X3 (import fra Tyskland?) hvis det er mulig økonomisk. Ellers er jo, med fare for å banne i kjerka; Mazda CX-5 en veldig bra bil. Sier'em.

Ikke at jeg er spesielt nøytral her som eier av en xc60, men en ikke-facelifta X3 ser uendelig mye eldre ut enn XC60 synes jeg. Samme vs Q5 og samme vs GLK. GLK kjøpte seg ny tid nå.

Og det er ganske imponerende siden XC60 strengt tatt ikke har hatt noen proper facelift den heller...
 
Ikke at jeg er spesielt nøytral her som eier av en xc60, men en ikke-facelifta X3 ser uendelig mye eldre ut enn XC60 synes jeg. Samme vs Q5 og samme vs GLK. GLK kjøpte seg ny tid nå.

Og det er ganske imponerende siden XC60 strengt tatt ikke har hatt noen proper facelift den heller...

Helt enig hvis vi snakker om forrige generasjon X3. Jeg tenker på den modellen som kom i 2011 (F25). Nå må jeg også presisere at jeg synes både XC60 og Q5 er fantastisk flotte biler, som jeg slettes ikke hadde takket nei til, men dersom nye X3 er et alternativ, så tror jeg man får en mer moderne bil der, ikke minst mtp på forbruk/utslipp/ytelser.

GLK er også en fin bil (selv om det ikke er den peneste Stuttgart-tralla jeg vet om), men jeg innbiller meg at den er litt mindre enn disse?
 
Helt ny x3 ser bra ut ja. Bedre girkasse enn xc60, bedre 4wd og skikkelig HUD. Resten er ganske likt, volvoen har noe bedre sikkerhetsutstyr. Og koster strengt tatt litt mindre.

Edit;

Du har rett i at glk er litt mindre, men alle er "nesten" like store.