Vis meg DIN klokke

Medlem
14. feb. 2008
Innlegg
1.553
Sted
Oslo
Leste DN artikkelen som blir diskutert rett under her om hvilke mennesketyper som kjøper forskjellige klokkemerker. Nå handler vel artikkelen i hovedsak om meglere/finansfolk og hva slags klokker de velger, og her treffer sikkert DN blink med noen av forslagene, men det slo meg likevel hvor trivialiserende slike oppsumeringer er.

Jeg vil jo tro at det er like mange årsaker til at folk velger de klokkene de gjør som det finnes både folk og klokker, og jeg synes faktisk det er mer interessant enn en ovenfra og ned tolkning av 10 ulike klokkemerker.

Det ville derfor være uendelig mer givende å lese historier om hvorfor folk har valgt de merkene de har valgt enn DNs (oversatte?) fremstilling.

Siden jeg vel ikke bare kan forlange å få høre folks personlige historier uten å yte noe selv, får jeg begynne med et av mine ur.

Cartier Santos 100.
I følge DN, så skal jeg være en som er opptatt av mote mer enn urverk, og hinter om gammelmodig glamour. Faktum er at jeg ble veldig opptatt av historien bak uret, og hvordan det ble laget som et av de første armbåndsurene i verden. Da jeg endelig begynte å tjene nok til å ha råd til så dyre urverk, følte jeg at det var naturlig at mitt første skikkelige ur, er en homage til et av verdenshistoriens første armbåndsur.
 
Flott tråd Santos-Dumont!

Velger å utrede min fascinasjon for Jaeger-LeCoultre.
For meg er JLC et av de merkene som gir mye valuta for pengene. Selv om prisene i norsk sammenheng må sies å være moderate, føler jeg prisene er begrunnet. Jeg sitter igjen med et inntrykk av at man får "hele pakken", uten å betale et øre for mye. JLC har en lang historie, og det er svært interessant å se hvilke produsenter de har hatt på kundesiden. At JLC har produsert deler til både Vacheron, Audemars og Patek, sier på mye om kvaliteten i JLC sine arbeider. JLC har alt jeg ønsker fra en produsent; kvalitet, fornuftige priser, innovative løsninger, dynamisk design, og en rik historie. I tillegg har de ikke gått i fellen med å knytte til seg for kommersielle personligheter som f.eks. Audemars Piguet har gjort de siste årene. JLC er gode nok til å stå på egne bein.