Vintage Wednesday (postmannen ringer alltid to ganger)

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
Det var en grå og regntung dag idag, godt at postmannen gjorde dagen min litt lysere :mrgreen:

Inne i pakken fra Juko i Nederland lå det en ...

Klokkebilder068.jpg


Heuer Autavia 11630 silver dial! :D

Klokkebilder085.jpg


Litt sliten, men det man kan vel ikke vente annet av en klokke fra tidlig 70-tall. Fin brukspreget stand, tror jeg vi kaller det ;)

Klokkebilder097.jpg


Klokkebilder087.jpg


Klokkebilder069.jpg


Klokkebilder070.jpg


Klokkebilder071.jpg


Klokkebilder072.jpg


Klokkebilder073.jpg


Flott Heuer-spenne og greier ...

Klokkebilder074.jpg


Det er jo alltid kjedelig å ikke kunne se inn på urverket, så jeg hadde juksa litt og kjøpt en custom display back fra Pär i Sverige. Den kom i posten idag den og! Med på kjøpet fulgte en pent oppusset 11630 kasse (eller var det omvendt?), og jeg hadde lurt litt på om jeg skulle bytte ut kassa med denne.

3492_3.jpg


2d6e_3.jpg


Nå synes jeg kassa på den komplette klokka var mye finere enn jeg trodde fra bildene til selgeren, så i første omgang tror jeg den polerte kassa blir liggende til et prosjekt. (Kanskje jeg klarer å finne et verk, skive og nok 11630 deler til å skru sammen en hel, noen som har? :mrgreen: ). Men display backen var kjempefin!

Så baksiden av klokka gikk fra slik

Klokkebilder075.jpg


til slik :eek: :D 8)

Klokkebilder077.jpg


Cal 12 er ikke noe kunstferdig utsmykket verk, men det er artig med litt innsyn likevel.

Klokkebilder091.jpg


Klokkebilder088.jpg


Klokkebilder078.jpg


Klokkebilder089.jpg


Klokkebilder079.jpg


Klokkebilder081.jpg


Klokkebilder082.jpg


Det er ingen Siffert, men prisen var god og det sitter fint på hånda. Jeg tror fortsatt det ligger en svart 11630 og en Siffert 1163T i kortene ;)

Klokkebilder102.jpg


Nå må jeg bare finne en ny rem som er litt robust, har vurdert disse fra ATG. Hva synes dere? Orange eller creme søm?

ATG-ST-perf-bl-OR-20mm-out-close-nice-master.jpg
ATG-ST-perf-bl-CR-20mm-out-close-nice-master.jpg


For de som orket å scrolle helt ned, takk for oppmerksomheten! :mrgreen:
 
Gratulerer Anders!!!!!!!!!!!!!!!!! 8)

Stilig klokke! Du begynner få en ganske fin samling ur nå :) Må si jeg likte display-backen. Alltid moro å se hva som rører seg inni klokken! Den orange remmen kan bli veldig stilig om den går godt over ens med fargen på viserne ;)
 
Spennende (og flott) klokke!

Angående reimen så kan den med oransje sting være veldig fin, men det krever som alle vet at oransj farven "matcher" den i klokka. For å ramse opp en selvfølgelighet til så er det ikke alltid farven på bildene gir samme inntrykk i virkeligheten.

Mvh
Fredag
 
Gratulerer med en flott klassisk klokke. Kult med glassbakstykke. Først stusset jeg over at jeg ikke så en rotor i bunnen av urverket, men etter litt googling fant jeg som vanlig ut at det er mye jeg ikke vet :roll:, og at dette er et av Heuers legendariske modulære chronoverk.

En tøff ting med en slik chrono og glassbakstykke er jo at du slipper at rotoren dekker halve utsikten :D

Takk for supre bilder.

Mvh,
Rune
 
Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen!

Når det gjelder den orange sømmen på ATG-remmen skal den være "tangerine" og passe greit til orange-fargen på Autavia. Her er et eksempel:

atg-wa-144-heuer-flat-logo-master-opti.jpg


Nå er jo fargen på mitt ur bleknet gjennom årene, så det kan hende det ikke blir en perfekt match. Det er i tillegg en ganske dyr rem, en drøy tusenlapp. Pluss at dersom jeg vil ha en Heuer-spenne på må jeg kjøpe en 18mm (ettersom den som fulgte med er 16mm).

Jeg har allerede bestilt en Di-Modell Rallye, med et spennedesign som gjør at ikke original Heuer-spenne blir aktuelt en gang. Selve remmen koster også bare en femtedel av ATGen på eBay ...

Img961.jpg
Img964.jpg


Er det forresten noen som sitter på et "exploded view" illustrasjon av cal 12 verket? Jeg har ikke funnet et skikkelig bra bilde av hvordan det er satt sammen.
 
Re: Gratulerer så mye!!

Ser ut som en riktig flott sak! Personlig syns jeg det var en god idee med sapphire back på dette uret. Det er noen fine broer(?) etc. som gjør urverket virkelig flott å se på.
Håper jeg får muligheten til å se det in real life en dag.
 
Redd du har rett J.Cat. Det kan bli litt vel kalkulert, kanskje ...

Larsb, du har pm.
 
En skikkelig lekkerbisken! Tøft med matchende rem og display caseback. :)

Vintage Heuer er klokke for kjennere, særlig klasssiske modeller som Autavia og Monaco.

Jeg hadde en stund en tilsvarende Carrera med Calibre 12. Pen klokke, men den falt aldri helt i smak hos meg. Den helt svarte designen gjorde den litt tam, og det var uvant å ikke ha en løpende sekundviser. Dessverre ble den stjålet ved et innbrudd. :-/ Dine glimerende bilder får meg til å savne den!

chrgod_Mainpic.jpg


Som kjent var caliber 11 et av verdens aller første automatiske chronograph-urverk. Utviklet sammen med Breitling og Dubois-Duprez. Noen Hamilton hadde også dette urverket, hvis jeg husker rett.

Etterhvert ble det utviklet en serie basert på dette kaliberet.

The four different types of Micro-Rotor Movements…

caliber.11 first member of the family with a 19,800 hourly beat rate, only in production for one year - (two register: 30 min-counter, 12 hour counter, date, no sweep second)

caliber.12 better winding system, 21,600 beat rate (same layout as the c.11)

caliber.14 c.12 with with additional GMT hand

caliber.15 with sweep second in place of 12 hour counter.


( Dette er hentet fra Chuck Maddox' utmerkede side: http://www.chronomaddox.com/heuer/articles/carrera_article/_carrera_pt3.html

Denne siden viser flere gode 3-D bilder av urverket: http://www.horlogerie-suisse.com/ile-tresors/calibre-11-chrono-matic.html

calibre-11-chrono.jpg
 
Sweet, chrgod! Takk for fine bilder og linker! Liker Autaviaen skikkelig godt, jeg er allerede på jakt etter flere fine eksemplarer.

Har litt problemer med at ikke chrono-viserne returner til 0, dog. Trenger nok litt TLC. Vet ikke helt om jeg skal sende den til en norsk urmaker eller koste på den en tur til Tag Heuer i Sveits. Noen forslag?