vintage urskive - ekte eller fake

Medlem
20. juni 2014
Innlegg
711
Jeg er til stadighet innom thewatchsite.com og følger med på diskusjonstrådene der.
Det dukket opp en spennende tråd der en fyr lurer på om urskiven på en 6309-7040 er ekte eller ikke.
bcd6623e7188.jpg

Det er jo ganske vanlig at det sitter en aftermarked urskive på disse, særlig om man har handlet på ebay.
Det første jeg bruker se etter er om skiven har suwamerket over klokken 6, eller ikke. (suwa betyr at klokken i sin helhet ble produsert om montert på suwa fabrikken i japan, 1976-1981) Om den har det skal dag/dato vinduet være skråskjært. Hvis den har det er den som regel orginal, da ingen AM-produsenter tar seg bryet med å gjøre dette.

Likevel er det noe som skurrer med denne skiva, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva det var. Er det en ny type am-skive der de faktisk har lest seg opp på dette med suwa?
Det viser seg dog at den ikke er aftermarked, men en genuin seiko 6309-7040 urskive. Men den er blitt reprintet. Bra stykke arbeid, men ikke godt nok til å lure de mest nerdete seikofanatikerene. En av gutta på thewatchsite klippet og limte litt og la ut denne her, som viser forskjellene. Ganske små detaljer man skal lete etter, altså. Fort gjort å gå i fella når man kjøper gammel seiko ;)

http://www.thewatchsite.com/21-japanese-watch-discussion-forum/205778-6309-dial-original.html


6309-704x-dial-comparollb8.jpg
 
Interessant lesning! Det er utrolig hvor langt de er villig til å gå for å selge en klokke som 'autentisk'.

Må si jeg faller mer og mer for gamle japanske klokker, og jeg er særs fornøyd med å ha fått en 7040 i hus!
Så da kan jo jakten etter patinerte visere starte!
 
Enkleste måten å få tak i orginale visere, er å lete etter en godt brukt 6309-7290 evt. en tidlig utgave av 7002 :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher