Vintage Seiko, 6138-0030

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Innlegg
4.341
Sted
Oslo
Her er noen bilder av siste tilskudd, en 70-talls Seiko chrono, ref 6138-0030. 6138-verket ble brukt i en masse kronografer på 70-tallet, mange av disse er i dag veldig populære. Blant annet finnes den massive "Bullhead"-versjonen av disse klokkene. Min er en mer vanlig type, litt speedmaster-aktig, og denne modellen heter faktisk Seiko 5 Sports Speed-Timer. Verket er for øvrig automatisk, og kan håndtrekkes.

Jeg er ute etter mer info om disse klokkene, så hvis noen sitter på noe - spill your guts!

P1060479.jpg


P1060480.jpg


God tykkelse på denne klokka:
P1060484.jpg


22092009322.jpg


P1060477.jpg


P1060473.jpg


P1060471.jpg
 
Krille, jeg kan på WUS se, at du har fået noget info om uret. Jeg kan ikke sige så meget mere om modellen, end det du allerede har fået at vide, men jeg kan give dig en præcis datering, såfremt du kan give mig det 6-cifrede bagkassenummer. Jeg kan ikke helt læse tallene af dine fotos ... :oops:

Jeg må sige, at det klør noget i mine fingre, for at få fat i uret. Umiddelabrt, så ser det ubehandlet ud, men det kunne godt trænge til en rens og nænsom pudsning. Bagkassen især. Misforstå mig ikke: Jeg er helst til originalt og uslebet, men kan man pynte nænsomt, uden at ændre på slibninger osv, så skal man da ære uret på dén måde ;)

Nu nævner du jo selv Bullhead. Jeg tror faktisk, at din model er mere sjælden, idet Bullhead har fået en gevaldig revival. Her er en artikel, som forklarer lidt om forskellen på de to værker (6138/6139):

http://thewatchspotblog.com/?p=170

Din lænke er med sikkerhed ikke original. Såvidt jeg lige husker, så har SpeedTimerne været udstyret med Fishbone bracelet eller President lignende bracelet. På SCWF er der en, som laver en Fishbone bracelet homage. Efter sigende, så skulle lænken være noget mere behagelig, end den originale hår-niver :D

Swedefreak er totalt good guy, så for at få fat i glas, der kan du roligt tage fat i ham. Du kan kontakte mig, i fald du ønsker hans e-mail adresse.


Et billede af min egen vintage Seiko chrono 6139-7060 - super klokke til fair penge :D Sold, but not forgotten :D

6309-7060SortBord.jpg
 
Joepete skrev:
Krille, jeg kan på WUS se, at du har fået noget info om uret. Jeg kan ikke sige så meget mere om modellen, end det du allerede har fået at vide, men jeg kan give dig en præcis datering, såfremt du kan give mig det 6-cifrede bagkassenummer. Jeg kan ikke helt læse tallene af dine fotos ... :oops:

Jeg må sige, at det klør noget i mine fingre, for at få fat i uret. Umiddelabrt, så ser det ubehandlet ud, men det kunne godt trænge til en rens og nænsom pudsning. Bagkassen især. Misforstå mig ikke: Jeg er helst til originalt og uslebet, men kan man pynte nænsomt, uden at ændre på slibninger osv, så skal man da ære uret på dén måde ;)

Nu nævner du jo selv Bullhead. Jeg tror faktisk, at din model er mere sjælden, idet Bullhead har fået en gevaldig revival. Her er en artikel, som forklarer lidt om forskellen på de to værker (6138/6139):

http://thewatchspotblog.com/?p=170

Din lænke er med sikkerhed ikke original. Såvidt jeg lige husker, så har SpeedTimerne været udstyret med Fishbone bracelet eller President lignende bracelet. På SCWF er der en, som laver en Fishbone bracelet homage. Efter sigende, så skulle lænken være noget mere behagelig, end den originale hår-niver :D

Swedefreak er totalt good guy, så for at få fat i glas, der kan du roligt tage fat i ham. Du kan kontakte mig, i fald du ønsker hans e-mail adresse.


Et billede af min egen vintage Seiko chrono 6139-7060 - super klokke til fair penge :D Sold, but not forgotten :D
Takk for svar, Joe. Jo, jeg fikk litt respons på WUS, men skjønner fremdeles ikke hva det øverste registret gjør, det bare surrer og går uavhengig av noe annet. Lurer på om det er en feil i kronoen, som gjør at den ikke stopper/nullstiller.

Har en ambisjon om å pusse litt på den, få tak i en fiskebenslenke (selv om den som er på er tøff!), bytte glass og kanskje bezel-insert.

Vet noen om en urmaker som er passe kvalifisert til å ta en titt på verket og sjekke om det er noe feil på kronoen?
 
skjønner fremdeles ikke hva det øverste registret gjør, det bare surrer og går uavhengig av noe annet. Lurer på om det er en feil i kronoen, som gjør at den ikke stopper/nullstiller.

Ser ut som at det nederste registeret holder rede på antall minutter (0-30 min og 30-60) min og det øverste registeret teller antall timer. På bullheaden min så er det akkurrat samme sub-dials som på din speed timer, og når jeg lar kronografen tikke og gå så starter timetelleren å bevege seg etter 30 min (flytter seg til første streken etter 0).

Har også merket at "timetelleren" tikker og går selv om kronografen ikke går, og dette er et mysterium for meg også..hehe.