Vintage Seiko... årets julegave

DJM

Medlem
8. jan. 2008
Innlegg
1.182
Sted
Oslo
Jeg var en tur ute i går og hentet denne :)

Jeg har siden i vår vært på utkikk etter en som denne - de som var med på messen som Protid holdt i våres kunne se re-issuen SBDX005 på Seikos stand. Jeg var veldig nær å hoppe på en SBDX005 som lå på Finn, men noen kom meg (heldigvis :p) i forkjøpet, og ved en inkurie dukket det opp en "minty" 6159-7010 av aller første serie fra 1975 (med 600 og ikke 600m på tavlen).

Jeg lette en god stund på eBay og diverse fora for Seiko, men uten at noen eksemplarer i nærheten av så god stand som denne dukket opp.

En ganske spesiell klokke IMO, og kanskje en av de epokegjørende dykkerne. Såvidt meg bekjent er var 6159-7010 den første klokken som kom med gummirem med de karakteristiske rillene på, et konsept som i ettertid har bredt stort om seg. Spesielt også at den er vanntett ned til 600 meter uten å ha heliumventil.

Hyggelig også å møte et par svenske entusiaster - Snogge og Molle!

IMG_3639.jpg


IMG_3642.jpg

Øde på Arlanda...!

IMG_3648.jpg

Inn til byen for å møte Snogge

IMG_3652.jpg


IMG_3677.jpg


IMG_3672.jpg


IMG_3670.jpg


Tavlen er meget pent relumed, og lyser faktisk veldig bra.

Litt info:
Kasse av titan med PVD-behandlet ytterkasse. Kaliber 6159B hi-beat 36,000bph, 25j, hardlex crystal, vekt: 114+ gram, høyde 16.5mm, bredde 51mm & 52.4mm med krone, lengde 52.3mm, mellom hornene 22mm, Pris: 89,000 Yen i 1975.
 
Gratulerer, kult ur! Skønner hvorfor den kalles "tuna can", skikkelig chuncky :D Vintage er selvsagt best!
 
Som jeg har skrevet i et annet forum;- dette er en flott sak !
IMO har Seiko alltid vært et interessant merke for bruks- og samleobjekter !

Men titanium ? Hmm........ :roll:

Kan det stemme at utgavene av denne dykkeren, 6159-7010, fra ca 1967-69, hadde tritium markeringer og betegnelsen 600m på skiven ?
 
Takk for positiv respons :)

Litt historie...
(og et avbrekk fra Navet, C? - jeg fikk i alle fall ikke gjort så mye i dag, så tok tidlig kveld :) )

6159-7010 ble lansert i 1975 etter flere års utvikling og holdt så mye som 20 patenter.
Produksjonen foregikk frem til 1978 da den ble avløst av en nyere modell med kvartsurverk.

Det stemmer såvidt jeg vet at tavlene var malt med tritium eller Seikos versjon av tritium, og det titter frem litt av det under relumen min om man ser nøye etter.

Den første serien fra 1975 hadde betegnelsen "600" på tavlen, mens de etterfølgende fikk tilføyd en liten M. Historien bak er jeg ikke klar over, men det er mulig det hadde noe med rettigheter/sertifiseringer ifm. dybderatinger å gjøre.

Titan? Ja.. jeg innrømmer å tidligere ha uttrykt min skepsis til materialet ;)
Men klokken er tross alt over 114 gram og i stor grad PVD-belagt, det hjelper en hel del på mine ankepunkter mot titanklokker! I stål er jeg redd denne saken ville ha tippet 250-300 gram uten problemer.. det er nok kanskje litt i overkant. Hvem har vel lyst til å søke bæretillatelse?? :p
Denne modellen var også det første dykkeruret i titan som ble serieprodusert.

TimeZone har en god artikkel om blant annet 6159-7010.
Denne om Seiko-dykkerne er også god og rikere illustrert.

Seiko er IMO en "skjult skatt" på mange måter. De har en rik og interessant historie uten mange paraleller. De produserer også ur i alle klasser, ikke minst i de ypperste mht. dekorasjoner og komplikasjoner. Slik jeg oppfatter det kommuniserer ikke Seiko historien sin like påtrengende som mange andre merker gjør. At de har kommet med innovasjoner som quartzur og Spring Drive er jo også morsomt.