Vintage Omega, vurdering

Medlem
11. mai 2012
Innlegg
1.038
Sted
Drammen
Hei,
ser på vintage ur til bruk med dress. Ønsker et ur i gull, enkelt, uten dato og kom over følgende ur på Finn som ser ut til å tilfredsstille mine ønsker. Er dog usikker på hva jeg skal se etter når det gjelder vintage og eventuelle franken-klokker. Hadde derfor satt stor pris på tilbakemeldig fra kunskapsrike folk her på forumet :D

Omega 14k Rose Gull Automatic Seamaster - ca. 1950-51 - FINN
 
Hei,
ser på vintage ur til bruk med dress. Ønsker et ur i gull, enkelt, uten dato og kom over følgende ur på Finn som ser ut til å tilfredsstille mine ønsker. Er dog usikker på hva jeg skal se etter når det gjelder vintage og eventuelle franken-klokker. Hadde derfor satt stor pris på tilbakemeldig fra kunskapsrike folk her på forumet :D

Omega 14k Rose Gull Automatic Seamaster - ca. 1950-51 - FINN

Jeg mener ingenting om uret du viser til.
Men selgeren har vært diskutert en rekke ganger her inne.
Dette er en av trådene:
http://www.tidssonen.no/forum/sikker-handel-25/jim-p%E5-finn-no-10354/
Søk gjerne opp flere av trådene.
 
Takker for svar. Er klar over diskusjonen vedrørende selger, men helt ærlig fremkommer det ikke noe helt konkret på at selger skulle være en uredelig type. Andre synspunkter på selve klokken? Eventuelt opplysninger som tilsier at man skal holde seg unna denne selgeren.
 
Generelt råd om klokker med svarte skiver frem til 70-tallet: Tommelfingerregelen er at det er en såkalt: "Redial" - altså at klokken er blitt malt, skiven er skiftet etc. Hvit var det vanlige før den tid. Det finnes unntak, men de er få og vanskelige å finne. Som regel så har de sprukket/krakelert noe opp gjennom årene. Uret du ser på er 100% sikkert pusset opp/eller har fått redial.

Diskutert av mer kunnskapsrike folk enn meg her.

Dessuten er det gullbelagt, og ikke i rent gull. Her er tommelfingerregelen: Stål baklokk - Gullbelagt klokke. Igjen er det enkelte som påstår at det finnes unntak, men tviler i dette tilfellet.

Kronen ser for stor ut, og jeg vil blir overrasket hvis ikke den også har kommet til klokken senere.

Men hvis du kan leve med de tingene, er det jo en flott utseende klokke. Men jeg ville ha forventet at prisen var ganske lav... (og jeg liker ikke selgere som underslår/forvirrer med ikke å nevne ting som re-dial & gullbelagt).
 
Takk for veldig gode poenger og link. Interessant lesing. [..tekst fjernet grunnet annen oppfatning av selger..]
 
Redigert:
Stikkordet her er Due Dilligence.

Alle vintage-selgere jeg har vært borti underslår (enten bevisst eller ubevisst) informasjon om det de selger. Derfor skal man alltid spørre, selv det som virker åpenbart. Jim her er intet unntak. Det å trekke selgers hensikt i tvil på bakgrunn av beskrivelsen er for lett. Selvsagt kan informasjon underslås bevisst og dette kommer lett frem gjennom en muntlig passiar med selger. Hvis så er tilfelle får man vurdere om dette er et tegn på at andre ting kan være "feil", (jf. kjøp selgeren) og avgjøre om dette er en deal-breaker.

Så til klokka, la oss ta tingene en etter en:

1. Redial: Ja, det er riktig som andre sier at de fleste svart-skivede SM-ene fra 50 og 60-tall er redials. Dette er kjent stoff har man lest seg opp på forhånd (noe man bør gjøre før man hopper på et kjøp). Igjen: Det er ikke nevnt her, så å anta blir feil. Her må man spørre. Få et svar og beslutte om dette er en deal-breaker.

2. Duble: Det blir faktisk opplyst i teksten ("Kasse: Utmerket 14k Rose Gull topp, rustfritt stål bak"). Det du kan spørre om er antall microns tykkelsen på gullbelegget er (5, 10, 20 eller kanskje 40 microns). Hvis det er avgjørende for kjøp vel og merke.

3. Krone: Veldig vanlig at disse modellene har krone som ikke er original til tidsepoken (men original Omega-krone non-the-less). Ikke bare for SM-ene, men også Connies. Som regel opplyses ikke dette, selv om noen gjør det. Litt forarbeid finner man ut at dette er en relativt vanlig og kjent replacement. Igjen: Avgjør om det er en deal-breaker eller ikke.

4. Pris: Enig at den er noe høy, men ikke avskrekkende. Disse klokkene ligger på ca. USD 700-1200 i markedet i dag, avhengig av stand. En fair pris for denne vil ligge på rundt NOK 5000 slik jeg ser det. Og husk, alle klokker har en verdi, selv slitte frankenklokker... Det som må være avgjørende er hvor tett til den originale klokka gitt tidsepoken man vil være og i hvilken stand som er akseptabel for deg. Så er det bare skru prisen opp eller ned ift det.

5. Selger: Jeg vet at Jim har fått mye tyn her på forumet. Jeg har kjøpt klokke av han (med tilstrekkelig Due Dilligence selvsagt). Hadde en "minor issue" med den ca. 2 måneder etter kjøp, noe jeg fikk fikset og han betalte for. Dette skjedde uoppfordret da jeg fortalte om dette, og han beklagde det, slik en ordentlig selger skal gjøre. Mine erfaringer er således gode.

Skal du vurdere et kjøp her vil jeg anbefale å bestemme deg på forhånd hvilken stand og ikke minst originalitet du er ute etter. Og hva som er akseptabel pris for deg. Her er nettet en godt hjelper både ift stand/originalitet og pris. Er du bevisst dette vil du virke profesjonell ovenfor selger når du kontakter han. Da viser du at du kjenner prisbildet og diskusjonen blir så mye lettere.

Ellers synes jeg klokka er fin den, men undersøk litt varianter av SM med svart skive fra spesielt fra 60-tallet. Mye pent! Selv sverger jeg til kalibre i 500-serien på disse SM-ene, noe som ble vanlig fra ca. 1960 og utover. Jeg mener også at kasse-utformingen, spesielt på SM-ene fra seint 60-tall, fikk 35mm-kassene til å virke større. Selv med små hender, kan 34mm virke lite...

Lykke til i jakten!
 
Av nysgjerrighet: Hvilken klokke er det Jim selger hvor man har skrevet Omega for hånd på skiva?
 
Jeg takker for særdeles god tilbakemelding SpaceCowboy. Jeg prøver å lese så mye som mulig om vintage og følgelig dukker det jo også opp mange spørsmål. Leser bl.a. din blogg og har hatt mye glede av det du skriver der.

Jeg skjønner at det er mange fallgruver hvis man satser på vintage, men desto morsommere blir jo jakten etter den perfekte klokken. Du har gitt meg endel å tenke på, og jeg tar det med i den videre betraktning og jakten!

Klokken jeg nevnte som så ut til å ha skrevet "Omega" på skiven er den som ble linket til over. Jeg er jo ikke helt sikker, men teksten så ikke helt gjevn ut, og jeg vet at dette skjer på endel eldre Omega-klokker.

Igjen, takk for hjelpen :)
 
Har kjøpt en del vintage Omega, som det her er snakk om. Tror alle har strøket på flere av punktene i sjekklisten til SpaceCowboy.

Fikk etter en tid her inne, og andre steder, tilegnet meg mye mer kunnskap om ur. Nok kunnskap til å erkjenne at jeg mangler mye mer. Har derfor, inntil videre, avsluttet min handel med vintage fra selgere med begrenset moral/kunnskapsnivå/opplysningsplikt.

Imidlertid er det, slik SC nevner, et stort marked for eldre Omega med redials og mer eller mindre orginale deler. Det betyr at du nødvendigvis ikke trenger å gå på en smell.
 
Jeg takker for særdeles god tilbakemelding SpaceCowboy. Jeg prøver å lese så mye som mulig om vintage og følgelig dukker det jo også opp mange spørsmål. Leser bl.a. din blogg og har hatt mye glede av det du skriver der.

Jeg skjønner at det er mange fallgruver hvis man satser på vintage, men desto morsommere blir jo jakten etter den perfekte klokken. Du har gitt meg endel å tenke på, og jeg tar det med i den videre betraktning og jakten!

Klokken jeg nevnte som så ut til å ha skrevet "Omega" på skiven er den som ble linket til over. Jeg er jo ikke helt sikker, men teksten så ikke helt gjevn ut, og jeg vet at dette skjer på endel eldre Omega-klokker.

Igjen, takk for hjelpen :)

Bare hyggelig! Helt riktig som du sier, jakten på vintage er like morsom som selve kjøpet og eierskapet etterpå! :)

Den klokka er 62 år gammel og det er bare normal slitasje på skiva som har fått "Omega" til å se slik ut. Et lite forbehold selvsagt (jeg har ikke sett klokka "in person" og med lupe). Gitt selger her, er jeg 99% sikker at dette ikke er en redial, heller ikke en dårlig redial. Apropos: Omega ble skrevet på den måten seint 40- og tidlig 50-tall.

Du må huske å legge ut bilder når du har handlet! :)
 
Jeg velger å trekke denne tråden opp av dypet igjen for å gi min tilbakemelding på Jim. Han er amerikaner. Bor i Oslo. Selger vintage Omega på hobbybasis og har visstnok holdt på med det 6-7 år. Var og handlet hos han i dag. Inntrykket er utelukkende positivt. Han inviterte meg inn på kjøkkenet hvor vi så gjennom varen, snakket litt klokkeprat og gjorde en avtale. Alt var som lovet. Ingen overdrivelser. Mitt inntrykk er positivt :)
 
Låner denne tråden til å få en vurdering av denne Omegaen http://m.finn.no/bap/forsale/gallery.html?finnkode=56417809 på finn.no

I følge selger er det en vintage klokke fra -70 tallet, men den ser veldig NOS ut for meg. Hva sier ekspertene?

1d2aa5ec5101cdef03501ea18f15833b_zps304ecd2f.jpg
[/IMG]
4d1fa463f803837c95e78a4f84042885_zps62e1a524.jpg
[/IMG]
69293720fe4b71005e0a410be942d856_zpseb17b3f1.jpg
[/IMG]
 
Lite med den lumen der tilsier vintage...
Kan ikke skjønne annet enn at den er NOS
WatchCo eller noe lignende?
Er ikke prisen stiv? Sett at de har dukket opp til ca 2000 + dollar på div forum, regner med lavere pris her på haugen.
Rart om den skal være dyrere enn 165.024, som etter mitt skjønn er mer ettertraktet.
 
Dette er en såkalt "SHOM" En NOS Omega Seamaster 200m.

1. Watchco Australia aka abouttime-ch på ebay selger disse i hopetall. Prisen pleier å ligge rett i overkant av 2000$, men på bruktmarkedet går disse for 1800-2000$ hvis de fremdeles er urørt og ikke har dings/merker/skraper. Pleier å ligge en del på WUS osv.

2. Dette er en "lefty" aka "destro" som i salgsannonser skal være en sjeldnere variant, og derfor har en liten premium. Det er et godt salgstriks, men har i realiteten lite å si. Den eneste modifikasjonen som er gjort på destroene er at de har snudd verket 180 grader og montert et speilvendt datohjul. Datohjulet er ikke umulig å få tak akkurat.

3. Viserne som er brukt er ikke korrekt til modellen, skal være hvite visere med svart kant. Men watchco monterer som oftest disse viserne for at de er hakket mer tøffe. De oransje/hvite viserne er hentet fra en Omega baby ploprof. Et raskt google søk gir deg bilder av begge versjonene.

4. Det eneste som er vintage på dette uret er selve verket. Resten er satt sammen med reservedeler. Og verket i seg selv er et cal.1012 som desverre kan betegnes som et av Omegas mindre stolte øyeblikk. En tommelfingerregel er at alle kalibrene Omega produserte i 60-80 tallet med 4 siffer er mindre bra enn de med 3 siffer.

5. Selve referansen til "SHOM" er et morsomt punkt i seg selv. Det er nemlig ingen dokumentert kobling mellom SHOM og denne omegamodellen. Så den storyen er noget tvilsom.


Disse klokkene har jeg hatt ved flere anledninger og det er kjempekule . Det er ingenting å utsette på klokken tilsalgs (utenom prisen). Så lenge selgeren er ærlig og at kjøperen vet hva han kjøper er dette en flott klokke som både vekker oppsikt og gir mye klokkeglede.
 

Jeg har aldri eid en vintage Seamaster, men de ligger gjerne over dette i pris (etter det jeg husker). Hvis du vurderer å kjøpe den ville jeg bedt om flere bilder. Bilder av urverket, og hvor original den er. Mulig grunnen til at den er lavt priset er at den trenger service, men det blir bare gjetting fra min side.

Skulle jeg kjøpt en vintageklokke ville jeg i alle fall hatt flere bilder enn bare det ene før jeg hadde kjøpt.