Vintage konkurranse #2

chronometer

Støttemedlem
Medlem
6. aug. 2010
Innlegg
1.948
Sted
Oslo Akershus
Hei :)

Her kommer det en ny liten konkurranse. Som vanlig en kjip strap i premie :)

Hva er dette og hva benyttes den til??

Denne vil nok en del kjenne igjen hvis man ser hele saken, derfor blir bilder og informasjon delt opp. Nytt bilde eller tileggsinformasjon hver ettermiddag..

Diameter på den forniklede kassen i lommeursformat er 46mm og den er ca 100+ år gammel.

bilde-1.jpg
 
Dette er moro :) Selvom jeg ikke har peil. Men regner med det er 5 sekunder mellom 320 og 480? Det blir jo 32 et eller annet i sekundet :p Ser jo også at den teller nedover fra 10. Men hva man kan bruke det til vet jeg ikke, men sikkert noen glupinger som finner det ut her inne.
 
Et skudd i det blå....har den noe med tog å gjøre? Avstand/hastighet pr. tidsenhet/time?:)

Jeg skal gruble mer over den til i morgen;) Liker initiativet ditt med disse quizene!
 
Hei, den har ikke noe med synkeminer å gjøre :) En av dere er imidlertid på sporet, men den går kanskje ikke som dere tror!

Nytt bilde:

bilde-2.jpg
 
En engelsk mil (statute mile) er 1609 meter. Det blir 1760 yards.

Det er et pedometer. Du stiller inne skrittlengden, og så viser hovedviseren en mile, mens subdialen viser opptil ti miles.

wp45cad7cf.jpg


wpd90806ab.jpg












"HC, France, Pedometer
The pendulum carries the SL trademark of the Société des Lunetiers. Early 20th century, complete with instruction leaflet. Nickel plated brass case. The main dial reads to 1760 yards (I mile) by 80 yards. The subsidiary dials and “totalizer” read to 10, 100 and 1000 miles. There is a cam inside the case for adjusting the stride length and a button at the top for zeroing the three dials. To zero the totalizer the glass has to be opened and the totalizer rotated by a pin. Early twentieth century."

http://www.mathsinstruments.me.uk/page70.html
 
Riktig svar Chalshus. Det som forvirret noen er at subdials går i mottsat retning og at det selvsagt ikke er et ur.. Prøvde den faktisk på en joggetur og hvis jeg later som skalaen er km teller den faktisk "riktig". Skal prøve å stille skrittlengden.

Strap på vei til Chalshus :)