Solgt Vintage Heuer SG 1550 Bund

Medlem
27. okt. 2014
Svært pen Heuer Bund SG 1550. Patina på timemarkeringer og visere har en nydelig jevn crema farge. Denne har full service fra 2015 hos Simen Solvold / Urtjenesten. Han synes klokken må være en av Norges fineste SG 1550 - og han vet hva han snakker om.

Det er sjelden man finner en som er i SÅ god stand som dette, særlig med jevn patina over alt. På de fleste andre man finner ser man klar antydning til enten rust eller irring på chronopushere. Skiven har og "liten T" kl 6, som bekrefter at denne er militær, og ikke fra det sivile markedet som de uten T.

Man kan lese side opp og side ned om Bund, og variasjoner som finnes. Denne har Valjoux 23 (altså ikke flyback). Den har ikke serienummer mellom lugs, men inskripsjon på baklokket. Alt tritium inntakt, og med en fantastisk patina!

Klokken er tidligere eid av Arne Rasmussen som er en nestor på vintage Heuer i Norge. Jeg synes det var en kjempetrygghet i at en med så stor peiling "gikk god" for denne klokken. Jeg kopierer inn hva som ble sendt meg da jeg kjøpte klokken under her.

Klokka er 42 i diameter, så finfin størrelse.
Remmen som sitter på er kamel bestilt fra Wannahave Straps/ Sandra Visser, den har et vintage preg, men er utrolig myk og behagelig.

Jeg har mye mer informasjon om denne klokka, så kontakt meg om du er interessert!

Sted: Oslo/ Lørenskog

Pris eller bytteverdi:49.000 eller bud

Som du kanskje vet er Bund-klokkene militære klokker, slik at rene konfigurasjoner ikke så lett lar seg definere. De har blitt brukt i tjeneste, oppgradert med service-deler, lagt tilbake på depot, levert ut igjen til tjenestepersonell osv. osv. De som prøver å finne ut av dette, mister fort vettet. :) For å si det sånn: Det står mye rart rundt omkring om Bund-klokkene, mye bra, men også mye fra folk som synser noe forferdelig. Så ha det i mente når du googler.

Derfor handler det for meg i hovedsak om å få verifisert at ingen av delene er kan knyttes til en TG/Sinn-refurbish (dvs. nyere 90-tallsdeler, eventuelt enda seinere). Da kan man si at klokken er slik den var fra seint 60- og til slutten av 70-tallet. Hvis du sjekker vil du se at det ikke er så stor prisforskjell på refurbish-variantene (og mellomtingene) sammenlignet med en 70-talls Bund. o_O

Klokka jeg selger har en liten -t- (militær) skive og liten Heuer-logo, dvs. at den ikke er en TG/Sinn-refurbish som har stor Heuer-logo, ingen -t-, eventuelt cut-off 10-, 8-, 2- og 4-ere. Skive med cut-off er typisk levert av TG sitt service-senter i Tyskland. Liten -t- stemmer også med NSN (Nato Stock Number) på baklokket (som ikke er krysset ut og erstattet med et annet nummer, typisk for Sinn-klokkene). Kassen er umerket og upolert, som også er OK, så lenge baklokket er merket BUND 6645-12 146-3774. Både BUND, BUNDESWEHR og BW er legitime varianter her. Jeg har sett spekulasjoner i fora hvor man antar at umerkede kasser kan ha blitt "Gehause sandgestrahlt" (sandblåst (!)) i det militære depotet, men det kan man ikke si sikkert. Kassens utforming og detaljer rundt pushere bl.a., er identisk med 1550SG-kassene, og er muligens hovedgrunnen til at den anses som legitim. Bezel skråner svakt ut og nedover, og ligger ikke flatt som en del service-bezeler jeg har sett gjør.

Verket er Valjoux 23 (ikke 230, flyback), som også er legit ift en 70-talls Bund (ref. Onthedash.com). Det fikk full service av Simen Solvold i 2015, så klokken er å betrakte som ny-servet.

Alt i alt er klokken nær mint (kasse, skive, visere, verk). Den tar seg uforskammet bra ut, og patinaen er veldig fin og jevn.

For meg er det viktigste at kassen faktisk er original (noe den er, jf. Bund på baklokket), og "utskjæringen" rundt pushers, sett bakfra. For meg er det viktig å unngå åpenbare ting som gjør at den er en "sivilist", dvs. Sinn-skive (med stor Heuerlogo) og unngår 3H skivene (som noen ganger er påmalt en ordinær Heuer-skive uten -t-). Din har -t- noe som i alle fall tilsier en original MILITÆR skive.

ny3.jpg

Ny2.png

Ny1.png

Redigert:
Bump med ny pris, og en masse info fra tidligere eier og Heuer nestor Arne Rasmussen