Vintage Heuer på håndleddet

Kor artig! Og hvor mange er kjent totalt ?

Det vet jeg dessverre ikke,men jeg tviler på at det er så mange som har overlevd.
Et par andre er presentert her: http://www.tidssonen.no/forum/showt...LOKKER-UR-P%C5-TIDSSONEN&highlight=milit%E6re

En samletråd over sones militære klokker og ur, når jeg tenker etter er det jo flere medlemmer
som i det siste har anskaffet seg både nye og "nygamle" militære godbiter som bør kjenne sin
besøkelsestid i den tråden, hint hint;)
 
For et herlig nostalgisk ur. Det er lett å se hvor Sinn har fått inspirasjon til sine pilot krongrafer ifra. Foruten Norges og Sveriges Luftforsvar mener jeg å huske at den Tyske hæren også brukte disse urene en stund. Det tyske flyvåpenet har vistnok benyttet Tutima kronografer.

Frode.
 
For et herlig nostalgisk ur. Det er lett å se hvor Sinn har fått inspirasjon til sine pilot krongrafer ifra. Foruten Norges og Sveriges Luftforsvar mener jeg å huske at den Tyske hæren også brukte disse urene en stund. Det tyske flyvåpenet har vistnok benyttet Tutima kronografer.

Frode.
Njaei - svenskene holdt seg til Lemania for sine flygere så vidt jeg vet, selv om noen Exelsior Park kronografer kommer til overflaten dann og vann er jeg ikke overbevist om de var til flygvapnet. Den eldste Lemaniamodellen er kanskje heller ikke et flygerur, men for arterilister
Ôj
 
Det er nok ikke mange igjen der ute. Jeg har kontaktet de fleste F-104-pilotene jeg kjenner til, men ikke fått noe napp enda. De fleste husker den, men ingen av dem har en enda.. :(
 
takk for hyggelige tilbakemeldinger folkens - supert :D

@semmern : hvor mange piloter var det snakk om egentlig ? Det var kanskje ikke en stor bestilling Luftforsvaret sto for? Uansett trist for oss all at få finnes tilgjengelig
 
takk for hyggelige tilbakemeldinger folkens - supert :D

@semmern : hvor mange piloter var det snakk om egentlig ? Det var kanskje ikke en stor bestilling Luftforsvaret sto for? Uansett trist for oss all at få finnes tilgjengelig

Jeg har snakket med tre-fire stykker. Aner ikke hvor stor ordren var, men kan tenke meg at det var nok klokker i omløp til å pryde håndleddet på samtlige av Luftforsvarets piloter, og da var det jo snakk om et tresifret antall på den tiden, om enn ikke et høyt tresifret antall.
 
Jeg har snakket med tre-fire stykker. Aner ikke hvor stor ordren var, men kan tenke meg at det var nok klokker i omløp til å pryde håndleddet på samtlige av Luftforsvarets piloter, og da var det jo snakk om et tresifret antall på den tiden, om enn ikke et høyt tresifret antall.

Virkelig? Jeg fikk forståelse for at det var et svært lite antall, ikke et offisielt innkjøp. Jeg har forhørt meg med TAG Heuer i Sveits, og spørsmålet har til og med vært stilt Jack Heuer. Det finnes ingen spor hos Heuer etter et offisielt innkjøp fra det Norske Forsvaret.

Jeg fikk en tidligere F-104 pilot i tale og:

Joda, det stemmer. Vi brukte uret på 334skv minnes jeg.
Tror de kom i bruk ca 1975. Jeg leverte mitt tilbake i 1979 da jeg sluttet på 334skv.

Vi hadde jo stoppeklokka i cockpit som vi anvendte til det meste.
Noen ganger brukte jeg uret til ganske enkelt å holde kontroll med hvor lenge jeg hadde värt i lufta.
Ellers ble vel uret anskaffet fordi luftforsvaret mente at pilotene trengte et pålitelig ur som hadde selvlysende visere og tall.
Nå viste det seg vel etterhvert at uret ikke var spesiellt nöyaktig likevel.
Dessuten var det jo litt vel stort og tungt, kanskje mere egnet til å slå i hjel en person med dersom man endte opp i en slåsskamp en sen fredagskveld på byen
 
^^^
Interessant - har selv snakket med en flyger om dette og han husket så vidt en "stor klokke", fikk ikke så mye mer ut av ham.

At det skulle være tresifret antall syntes jeg også hørtes mye ut.
 
Som sagt så har jeg ikke peiling, men de fleste F-104-pilotene husker det jo, og det var en del av dem, så jeg tenkte det må ha vært en del av dem i omløp :)
 
Litt om bakgrunnen til min egen klokke, fra en tidligere eier:

Klokken stammer redningsutstyrsavdelingen på Gardermoen. Det var de som hadde ansvaret for flyverbekledning og utstyr på 80 tallet.
Tidligere eier hadde kjøpt 6 stykk av disse klokkene. De andre er solgt opp igjennom årene - de var i dårlig forfatning - de fleste med vannskader. Han hadde blitt fortalt at veldig mange av disse urene ble skrotet av forsvaret.
 
Her er min...

bund6.JPG


Her er min Luftforsvaret Heuer. Min kom i fra Rygge flystasjon.

Det er ikke så rart at de minner om Sinn, det er nemlig de som produserte disse for Heuer. Du finner samme uret med Sinn logoen på urskiva.
Når de ble faset ut av det Tyske forsvaret ble hundrevis av de restaurert av Sinn som så solgte de videre til privatpersoner. Noen av disse fikk også Sinn urskiver.

Mvh
Jarl
www.classicheuers.blogspot.com