Viktig med fortollingspapirer på klokker kjøpt i utlandet?

Medlem
12. juni 2014
Innlegg
33
Sted
Oslo
Hei!

Er på leting etter min første "skikkelige" klokke, å har sett en del rundt på bruktmarkedet.

Ser at det er mange av klokkene som er kjøpt i utlandet, der papirer på betalt toll ikke følger med(noe jeg har fått inntrykk av at svært få selgere har).

Ringte til Bjerke å spurte hva konsekvensen av et kjøp uten betalt toll kunne være. Fikk da tilbakemelding om at hvis jeg f.eks sendte inn en u-tollet Rolex til service hos de, er det mulig at de videresender uret til Sveits om de har mye å gjøre. Jeg ville da ende opp med å måtte betale toll på klokken selv.

Hørt mye forskjellig rundt akkurat dette. Er det noen her som har erfaring med slike ting?

Har lurket litt rundt i forumet å ser det er mye kunnskap i omløp her, så tenkte dette er stedet for hjelp=)

Hilsen rolex-rookie
 
Ja og hva mener de da at man skal gjøre med en gammel norskkjøpt Rolex fra 1970 som i de aller fleste tilfeller ikke lenger har papirer. Sier seg selv at dette er tull. Bare gå til en annen urmaker..

Dette temaet har forøvrig vært diskutert opp og ned og frem og tilbake på dette forumet alt for mange ganger så om du bruker søkefunksjonen så finner du nok det du trenger :)
 
Yes;)

Ja og hva mener de da at man skal gjøre med en gammel norskkjøpt Rolex fra 1970 som i de aller fleste tilfeller ikke lenger har papirer. Sier seg selv at dette er tull. Bare gå til en annen urmaker..

Takker for svar, og godt poeng;)
 
Fikk da tilbakemelding om at hvis jeg f.eks sendte inn en u-tollet Rolex til service hos de, er det mulig at de videresender uret til Sveits om de har mye å gjøre. Jeg ville da ende opp med å måtte betale toll på klokken selv.
Dette er bare tull. Vel og merke dersom det ikke er helt spesielle regler for klokker, og under forutsetning av at den som sender produktet ut av landet (her Bjerke) fyller ut noen enkle papirer i forhold til Tollvesenet.

Bjerke har vel kun èn (dårlig skjult) agenda i forhold til slike utsagn.

Hva om man kjøper en brukt klokke fra en person som har tatt den inn til landet som flyttegods? Den er det da ikke betalt avgifter på, men den er lovlig innført.
 
Her er vel nogelunde fasit:

- Nei, det får ingen videre konsekvenser at en klokke du kjøper brukt i Norge mangler fortollingspapirer. Husk derimot på å få en kvittering eller å skrive en kjøpskontrakt som dokumenterer at uret har byttet eier. Det kan være kjekt.

- Ved midlertidig eksport må riktig dokumentasjonen fylles ut - ellers risikerer du (uavhengig av om uret er kjøpt i Norge eller utlandet) å måtte betale mva. når uret kommer i retur.

- Nokså sikre kilder har indikert at det er forandringer på gang hos flere aktører i forsikringsbransjen, som kan medføre at det hos de aller fleste vil kreves (en eller annen form for tilstrekkelig) bevis for at fortolling av ur kjøpt i utlandet er gjennomført (dvs. gitt at den som importerte uret er den som ønsker å forsikre). Hvordan dette skal gjennomføres i praksis vet jeg ikke.