Vi henger litt bak på klokker...?

Jeg tror at dette med ur er noe man enten skjønner, eller så skjønner man det ikke. Og de fleste i Norge skjønner det ikke.

Og at de fleste i Norge (og verden forøvrig) som kjøper seg et dyrt og eksklusivt ur nøyer seg med bare ett.
Dette er da det ene status-symbolet/smykket de unner seg fordi de rett og slett ikke har den store interessen for det.
Det er nok forsvinnende få i verden som kjøper seg en 5513, en 16800, enventuelt en 168000 og en 16610 og argumenterer med man bare MÅ ha dem, og at disse klokkene er totalt forskjellige.:D

Når jeg kjøper meg ett dyrt og eksklusivt ur, kommer jeg til å nøye meg med kun ett.. Rett og slett fordi jeg ikke har råd til flere.. Ser ikke hva som er galt med det..

Når jeg kjøper meg ett dyrt og eksklusivt ur, kommer jeg til å nøye meg med kun ett.. Rett og slett fordi jeg ikke har råd til flere.. Ser ikke hva som er galt med det..

Ingenting galt med det. Oppfattet du det slik?:confused:

Det jeg mener er at det er ganske mange nordmenn som går rundt med interessante klokker. Spottet både Panerai og Ulysse Nardin på jobben for ikke så lenge siden. Det trenger ikke bety at de er spesielt interessert i klokker. Eller går rundt og drømmer om andre klokker.
Min mistanke er at de aller fleste som kjøper mekaniske ur her til lands ikke gjør dette pga den store klokkeinteressen, men snarere fordi de vil ha noe eksklusivt på armen. I motsetning til de fleste her inne.

Hm, nei, jeg skal ikke pretendere å forstå klokker og klokketrender mer enn dere som har vært opptatt av klokker i årevis, jeg er jo tross alt "nyss på havet rodd" selv. Jeg føler bare at mange rundt meg som er ganske kvalitetsbevist på det meste de kjøper, er ganske ubevist på akkurat klokker. Og jeg føler at denne bevistheten er større mange andre steder jeg har kontaktnett i, som Sverige, Danmark, Frankrike. Men jeg kan selvsagt ta feil.
Når det gjelder dette med mekanisk satt opp mot kvarts, tror jeg mange deler den oppfatningen jeg hadde før; nemlig at det finnes kun klokker man trekker opp for hånd, og batteriklokker. Og klokker som må trekkes opp, er ofte way off, grunnet at man glemmer å trekke dem. Min Omega Seamaster 1957 er pålitelig som bare det så lenge jeg trekker den jevnlig - men det var det da. Flere ganger har jeg opplevd at den var flere timer feil - min feil, men likevel. Da er et kvartsur uendelig mye mer pålitelig, de er bare feil hvert 2/3 år. For min del er et automatisk mekanisk uendelig mye mer praktisk, det sakker kansje noen minutt i uken, men det går og går. Service, javel, men klokken står ikke plutselig i ro. Jeg inbiller meg faktisk at flere deler min (tidligere:cool: )uvitenhet og at automatiske klokker ville vært mer populære om folk viste hvordan de faktisk viker.
Men - jeg kan selvsagt ta feil. :)

Det at kvartsur bare står stille en vakker dag er vel ikke helt sant.
I mange tilfeller hopper sekundviseren 2-3 sekunder om gangen når batteriet begynner å bli svakt.
Da har du god tid til å ta klokken med til urmaker for et batteriskifte før den står.

Tror forresten at hyppigheten av mekaniske klokker varierer mye ift hvilket miljø du frekventerer.;)

Om dere tror vi "henger litt bak" tror jeg dere har lest for mange utenlandske livsstilmagasiner, og tror at verden faktisk ser slik ut. Norge skiller seg ikke nevneverdig ut. Ja, det er nok større fokus på klokker i endel andre land, men ikke særlig avvikende fra den generelle interessen for klær og statussymboler hos oss sammenliknet med andre steder.

Dyre mekaniske ur er etter quartz-urets oppfinnelse for spesielt interesserte, og for dem som ønsker å vise fram sin gode smak eller gode økonomi. La oss ikke forveksle det med at de andre ikke har forstått det. De har forstått at de kan vise tiden billigere og mer presist. De fleste legger ikke merke til hva de selv har på hånden, og langt mindre alle oss andre. De som vil leke med design og bling kan gjøre det til brøkdelen av prisen for en Omega.

Det er ingen naturlov i at vi skal "ta igjen" noe som helst ;) Verden følger ingen determenistisk plan for interessen for mekaniske ur. Jeg tror vi skal være oss selv nok i akkurat dette tilfellet, og ikke forvente at de andre følger etter.

Klokt sagt Anders! +1