Vi er ikke en samling av smuglere

kjellkristian

UTESTENGT
Medlem
14. mai 2012
Innlegg
143
Sted
Asker
Som trådstarter av MOMS-diskusjonen for et par dager siden er det bare å beklage. Noen irriterte seg over at dette ut-debatterte tema ble tatt opp igjen. Unnskyld.
Lett å forstå irritasjonen til dere som har vært om bord i dette forumet fra tidenes morgen. Andre kom ikke med før på tidenes litt utpå dagen, og ikke alle har tid, tålmodighet eller helse til å lese meterlange gamle tråder. Og temaet er jo både viktig, interessant og lærerikt.
Det ble lovet en tilbakemelding, og jeg føler ansvaret.
Det gikk ut en fyrstelig befaling om stenging av tråden på søndags ettermiddag. I løpet av noen timer hadde allerede 33 av oss rukket å ytre seg - i tråden eller som PM direkte til meg. Resultatet var oppmuntrende. Den stakkars "selgeren", som hadde uttrykt sin forakt for alle de "idiotene" som tollbehandlet sine varer frivillig, hadde støtte fra bare en eneste person. Denne ensomme ulv ble straks mistenkt av en meddebattant for å ha misforstått spørsmålsstillingen.
Det var også bred enighet om at lover og regler er der for å etterleves, men at de som velger å unndra seg, ikke må henges ut på noen måte. De har selv ansvaret, og får selv leve med sin samvittighet, i den grad de har noen. De andre får vurdere, så godt de kan, sjansene for at det de tilbys er tyvegods eller smuglervare, og handle deretter.
Takk til alle som bidro til at vi kan trekke denne konklusjonen: VI ER IKKE EN SAMLING SMUGLERE
Og dette var en interessant og lærerik opplevelse, særlig for oss nyankomne.
 
Redigert:
Med fare for å igjen røre i opprørt vann: Jeg synes virkelig ikke du har noen grunn til å be om unnskyldning. At noen veteraner reagerer med irritasjon og oppgitthet over at du tar opp et viktig tema de mener er ferdigdebattert tidligere får være deres sak. Siden da er det kommet til mange nye medlemmer som ikke nødvendigvis har sett eller deltatt i tidligere debatter om temaet, og da må det være lov å snakke om det igjen.

Dessuten har alle som følger med her inne fått en påminnelse og presisering av hva som er den gjeldende holdningen til dette her inne, så kanskje tråden din til og med bidro til å holde potensielle bad guys unna. Dét må i så fall være en verdi i seg selv.

Så lang historie kort, jeg satte i hvert fall pris på tråden din, uansett hva veteranene måtte mene!