Verktøy laget av plast/hardgummi

Medlem
3. feb. 2013
Sted
Lillestrøm
Noen som vet hvor man får tak i skrutrekkere laget av plast/gummi(hard)?

Hadde vært mer komfortabelt å bytte remmer/lenker dersom du var sikker på at det ikke kom riper på uret.

NB: Vet jeg har postet noe lignende tidligere, men fant ikke tilbake til den via søkemotoren.

Ikke sats på mikkemustrekke, kjøp heller et lite utvalg av gode skrutrekkere i TS-butikken. Det viktigste er å bruke riktig bredde så du får et jevnt trykk over hele sporet. Har du også en enkel lenkeholder skulle dette gå fint.

Noen som vet hvor man får tak i skrutrekkere laget av plast/gummi(hard)?

Hadde vært mer komfortabelt å bytte remmer/lenker dersom du var sikker på at det ikke kom riper på uret.

Hmmmm...

Hvis du mener at selve skrutrekkerbladet skal være laget av de nevnte materialer, må du nok bruke en slik, for å få fak i det...

;)

Seriøst, til DENNE jobben, så simpelthen nekter jeg å tro at det finnes noe som duger. Plast, hardplast vil knekke. Er mulig at plasttrekkere finnes, til for eksempel elektroniske komponenter, slik som man har plastpinsett til visse deler i et qvartz-verk. Disse blir ofte slitt og ødelagt er mitt inntrykk.

Det materiale som ofte brukes for ikke å lage riper når det kommer til tenger f.eks, er messing. Det er mykere, og derfor antar jeg at små skrutrekkere vil knekke, gi etter, og da særlig på lenkeskruer som kan sitte utrolig godt.

Hemmeligheten med å unngå riper, er å bruke KORREKTE skrutrekkere og dertil utstyr som holder det du skal skru på helt stabilt. Det er stor forskjell på en skrutrekker fra Biltema og Bergeon, selv om bredden på bladet kan være det samme. Bruk alltid en skrutrekker som er den største mulige. De skrutrekkerne jeg bruker sliper jeg - og de fleste andre, slik at de er flate og ikke skarpe nederst på bladet. Da fyller de ut skruesporet mest mulig. Da ser man at skruehodet ikke deformeres heller, slik som hvis man benytter skarpe skrutrekkere.

I tillegg må man ha noe som holder lenken stabilt, og der har jeg inntrykk av at det holder med et rimelig "lenkesett" på ebay, hvor man alltid får med en firekantet blokk med utallige muligheter for å legge lenken stabilt på høykant. Finnes også mer avanserte sett - og dyrere som holder en egen skrutrekker i en holder over objektet man skal skru på - akkurat som et stativ. Dette bruker jeg nesten aldri til å skru med, men til å banke ut pins i lenker som har disse i stedet for skruer. En god trekker, stødighet i arbeidet, og du vil unngå riper.

Lykke til :)