Verktøy for reim/lenke skifte

Medlem
28. juni 2012
Innlegg
16
Lurer på hvilket verktøy og hvor en får kjøpt det slik at jeg enkelt kan skifte klokkereimer selv.
Noen som har litt erfaring på dette?
Har nettopp bestil meg ny reim slik at jeg har 2 stk å veksle mellom til å begynne med :p
 
Jeg bruker et skrutrekkersett til 50kr fra Jernia:) Tror faktisk det heter Urmakersett i butikken. Dette er noe av det billigste man kommer borti, og kvaliteten er deretter, men til mitt bruk fungerer det perfekt! Bytter remmer og lenker ganske ofte:)
 
Lurer på hvilket verktøy og hvor en får kjøpt det slik at jeg enkelt kan skifte klokkereimer selv.
Noen som har litt erfaring på dette?
Har nettopp bestil meg ny reim slik at jeg har 2 stk å veksle mellom til å begynne med :p

Tidssonen Webshop
har et billig og enkelt verktøy som fungerer for de fleste.

Dersom du ønsker noe mer high-end, er trolig Bergeon veie å gå. Dette kan bestilles fra bla. Otto Frei.

Med litt trening kan man skifte rem/lenke med "det meste". Et godt tips er å bruke maskere klokken din med teip de første gangene man forsøker å remskifte, så unngår man stygge merker. Lykke til!
 
Er det noen som kan legge ut en step-by-step bildeserie med best-practice for rem og lenkeskift slik at man unngår merker og skader? Er det stor kvalitetsforskjell på baretter? Bør disse kjøpes hos urmaker, er det merker eller typer man bør kjøpe/ unngå?
 
Her er google og youtube din venn, ligger endel info der.

f.eks.
[video=youtube;TtPde-M5Xz0]http://www.youtube.com/watch?v=TtPde-M5Xz0[/video]




Melding fra Juice: Tok meg friheten til å embedde videoen ;)
 
For å fjerne en rem, benytter jeg for det meste et knivblad. Til lenke, samt påmontering av begge typer, går det i skrutrekkere. Spiller ingen rolle hva du bruker, bare de er smale nok. Kjøp for all del ikke dyre trekkere til dette formålet, da de raskt tar skade fra barettene. Bergeon-verktøyet til dette formålet, ligger stort sett i skuffen...
 
Foretrekker også å bruke bergeon'en min foran skrujern eller andre remverktøy (har noen freebies som har fulgt med remmer). Men jeg sliter med at selve gaffelen ikke vil sitte fast i håndtaket og skrur seg løs. Er det gjengepasta av noe slag som er tingen da?

Fra reims mobil
 
jeg har shoppet bergeon. så får vi se hvordan det fungerer :)

takk for bra tips
 
Loctite blå (tror den heter 241), vil gjøre underverker. Den limer godt, men lar seg lett reversere. Brukes også til kroner og kasseskruer.
 
takk for svar, men resten av verktøyene da? tenker på for å åpne lokket, den lille "tvingen" osv. tenkte jeg skulle prøve meg litt :)
 
@r_inge
Verktøysettet er forsåvidt en veldig grei start og jeg bruker enda noe av verktøyet i et tilsvarende sett selv om det meste er fornyet. Skrujern er blant annet veldig dårlig kvalitet på. Prisen på settet du linker til er derimot EKSTREM høy i forhold til kvaliteten og du får akkurat samme settet på DealeXtreme - Cool Gadgets at the Right Price - DX Free Shipping Worldwide til en brøkdel av prisen. Bare søk på "watch tool set" :)
 
Redigert av en moderator: