Verdivurdering Rolex Submariner 5513

Medlem
3. juni 2020
Innlegg
2
Sted
Oslo
Hei!

I vår familie har vi en Rolex Submariner 5513 som vi er litt usikre på verdien av. Jeg lurer på om noen av dere kan være behjelplige på et cirka estimat på hva en slik klokke ville gått for. Vi har ikke så mye erfaring med klokker og spesielt Rolex, men har kikket litt på nettet og ser tilsvarende klokker til rundt 100-120 tusen for salg men det er sikkert mange avhengigheter her. Hvis noen av dere kunne vært behjelplige med hva dere tror en slik klokke er verdt hadde det blitt satt stor pris på. Takk!

Fakta om klokken:

- Klokken ble kjøpt i Norge i 1979
- Har hatt en eier hele tiden
- Byttet lenke og glass
- Orginal boks og dokumentasjon
- Ikke kvittering
- Den gamle ødelagte lenken har vi forsatt.

IMG-20200522-WA0000.jpg
 
Ingen ekspert selv, men tipper du får enda mer nøyaktige svar om du legger til flere lysere bilder, fra flere vinkler og av tilbehøret.
I tillegg om du vet mer detaljer om den har vært på service opp gjennom årene jevnlig.
Tipper du også får noen bud på PM. Anse dette som i underkant av hva du kan få for den. :)
At du har originaltilbehør er et pluss, det samme hvis visere og skive er originale.
Minus er eventuell polering (som de ofte er om de har vært servet tidligere. Ser litt ut som lugs er litt runde, men flere bilder hadde vært greit). Og besel og/eller beselinsert er jeg usikker på (perle ser lysere ut enn markører på skive), men husker ikke dette med font etc..
Igjen jeg er absolutt ingen ekspert og det er ikke all fakta på bordet, men tror ikke du har så galt i ditt estimat. Jeg tror også med en eier, tilbehør og lite "tuklet med" så er du i øvre sjikt og kanskje mer faktisk. Skal du selge akkurat nå så gjør jo valutakursene sitt til at du sikkert hadde fått mer om du solgte til utlandet, men samtidig så vil priser på chrono24 etc. være litt "villedende" ift. markedsverdi her hjemme. Det jevner seg nok ut litt mer, både kurser og markedet tilpasses sakte internasjonale priser/valuta..
 
Kult med historie.
Men som Zawatch sier - last opp noen bedre og lysere bilder. Vet du når den ble servet sist?
De små detaljene om polering/byttede deler og tilbehør kan fort bety 50K +/- i verdi.
 
  • Liker
Reaksjoner: Erhaug
Du må ikke polere den, bytte skive/visere eller slikt. Morsomt at dere har boks og slikt. Klokken vil ha såpass verdi at service og vedlikehold er verd prisen. Ca 3-4000. Snakk da med seriøs (!!) urmaker, og legg vekt på IKKE å bytte unødvendige deler. Dette er noe du må beholde i familien.

Som nevnt over så er nok alle PM'er du har fått vennlige skambud.

5513 er kjent som godt urverk.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Erhaug og Kohe321
Tror forresten at du må regne med noen lapper mer enn 3-4 tusen for en service.
5-6+ er nok mer realistisk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Hei. Ser ut som en fin klokke, men skarpe lyse bilder fra alle vinkler må til for å bedømme tilstand på visere, skive og hvor mye polert kassen er. Insert ser ut til å være originalt mk3. Jeg hentet en 5513 hos urmaker Bjerke i dag og kun urverkservice koster ca 7000kr. Hvis denne er komplett med boks og sertifikat tipper jeg du lett får 120K.
 
  • Liker
Reaksjoner: Erhaug
Hei! Takk for gode tilbakemeldinger på innlegget mitt fra dere alle. Jeg skal ta nye lyse bilder fra alle vinkler slik at dere får mer materiale å vurdere fra. Jeg skal også undersøke når den var på service sist. Nye bilder kommer snart.

Takk igjen og ha en god helg!