Verdivurdering hos gullsmed eller urmaker?

Medlem
18. juli 2022
Innlegg
3
Sted
VEAR
Har arvet en gullklokke etter min farmor og tenker det er synd den bare skal ligge i safen uten å bli brukt og lurer derfor på å fjerne urverket og bruke lenka som armbånd, men jeg må nesten få klokka vurdert først. Gjør man det hos gullsmeden eller urmakeren?
Har ikke hørt om merket før, men klokka ligger i den originale esken

20220718_111431.jpg
20220718_111410.jpg

20220718_111513.jpg
 

Vedlegg

  • 20220718_111513.jpg
    20220718_111513.jpg
    119,4 KB · Visninger: 0
  • 20220718_111524.jpg
    20220718_111524.jpg
    129,7 KB · Visninger: 0
Gullsmeder er erfaringsmessig gode på å gi vurderinger på 20-40K på slike som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Verdien er nok lik gullvekten og ikke mer. Ikke selg den eller gjør den til armbånd, da kommer du bare til å angre. Behold den slik den er i familien som et minne
 
Armbånd høres ut som e kul idé, backer den. Tviler på at du får noe mer enn småpenger for gullet. Ville vel beholdt kasse m/urverk, og hvis noen andre i familien ønsker å ta klokken i bruk så er det vel mulig å skaffe en eller annen reim som kan brukes.
 
  • Liker
Reaksjoner: Santos
Verdien blir ofte lik gullvekten. Veier du klokken (eller mer korrekt; lenken, så får du verdien). Det er nok raliteten. Således bør du ikke regne med å bestille USA-ferie for klokkesalget.
Klokken ser pen ut, artig med boks, og den ser vellholdt ut.

Angående å bruke bare lenken som armbånd vil jeg tro er en dårlig ide, da du vil få en ganske redusert omkrets på hele objektet....

Vær oppmerkesom på at leddene i lenken blir (kan allerede være) slitt, og at dette kan gjøre at lenken kan ryke. Dette vil være aktuelt dersom den vil bli mye brukt.

Jeg ville hatt som mål å tatt vare på klokken som selskapsur for Fruen (datter/konfirmasjonsgave?) og latt den leve slik.
Kontakt Oslo Ur-service og få dem til å se på urverket og gitt det en service. '

Sjekk leddene i lenken. Dette er noe som en (dyktig) gullsmed vil kunne gjøre.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Santos og holmby
Verdien blir ofte lik gullvekten. Veier du klokken (eller mer korrekt; lenken, så får du verdien). Det er nok raliteten. Således bør du ikke regne med å bestille USA-ferie for klokkesalget.
Klokken ser pen ut, artig med boks, og den ser vellholdt ut.

Angående å bruke bare lenken som armbånd vil jeg tro er en dårlig ide, da du vil få en ganske redusert omkrets på hele objektet....

Vær oppmerkesom på at leddene i lenken blir (kan allerede være) slitt, og at dette kan gjøre at lenken kan ryke. Dette vil være aktuelt dersom den vil bli mye brukt.

Jeg ville hatt som mål å tatt vare på klokken som selskapsur for Fruen (datter/konfirmasjonsgave?) og latt den leve slik.
Kontakt Oslo Ur-service og få dem til å se på urverket og gitt det en service. '

Sjekk leddene i lenken. Dette er noe som en (dyktig) gullsmed vil kunne gjøre.

8
Takk for svar og gode råd
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hvorfor er det mindre trist at selve klokka blir tatt av lenka, enn om hele ligger i en safe?

Om du hadde et godt forhold til Farmor er det jo gøy å få klokka til å gå igjen og bruke den som en penklokke synes jeg.
Kulere med en helgull klokke fra Farmor enn hvilken som helst Rolex eller Omega.

Men det har jo litt å si hvilket kjønn du er også, det vet vi jo ikke.

Om du er mann er det ikke like kult.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby og Grendel
Min gamle mor klarte nylig å selge sin helgull konfirmasjonsklokke på helgull lenke til en gullsmed.
Til en skikkelig ræva gullpris.
Uten å si fra til meg.
Som har 2 døtre.
Som elsker farmor.
Og som liker pappas klokker.
Og som skal konfirmeres om få år.

... for å finansiere et smøreri av et maleri...
... og med penger på høyrentekonto til 0,2 %...

Jeg gråt.