Verdivurdering Garmin Marq og Chronos

D

Deleted member 14560

Guest
Jeg vurderer kjøp av brukt Garmin Marq Expedition/Adventurer, eventuelt Chronos.

Jeg har inntrykk av at det ikke er så mange av disse aktivitetsklokkene på bruktmarkedet. Marq-varianten er nyest, har bedre spesifikasjoner og høyere pris. Chronos-varianten er noen år eldre, men er fortsatt brukendes. Mangler noe på skjermoppløsning, lagringskapasitet og funksjoner som eksempelvis Garmin Pay.

Utseende er subjektivt, men vektskålen min heller ørlite grann mot Chronos.

Slike aktivitetsklokker har stort verdifall, og utviklingsfremgangen er stor.

Kanskje noen har tanker om verdivurdering på en brukt Garmin Marq Expedition/Adventurer, og en Garmin Fenix Chronos. Kriterier er kvittering på kjøp, og i pen stand.

Tusen takk for hjelp
 
Vet ikke, men usikker på om det er så mange her inne med dyp kunnskap om aktivitestklokker. Jeg har dessverre ingen kunnskap om det. Men velkommen til forumet.
 
Takk skal du ha.

Jeg regnet nesten med at aktivitetsklokker ikke er det mest diskuterte her, men plutselig er det noen som har noe å si. Kanskje noen hadde hatt behov for en anonym bruker før det ble skrevet noe;)

Det ligger en Marq og et par Chronos på finn. Jeg synes de er høyt priset, og har gitt, etter min mening, respektable bud. Prisen er blitt noe mindre, men jeg er usikker på hva som er fornuftig å betale for en slik klokke.
 
Prisen i seg selv synes jeg ikke er så ille for et kvalitetsur man kan ha glede av i mange år.

Jeg tenker nok mer på det jeg tror blir raskt verdifall, grunnet stadig utvikling. Marq-varianten sin skjerm er allerede nå en del dårligere enn dagens sammenlignbare klokker. Skjermoppløsningen var nok dog ikke spesielt god allerede ved lansering i år.

Den raske teknologiske utviklingen gjør at en slik klokke er "gammeldags" etter knappe 6 måneder. En tradisjonell klokke er ment å vare i lang tid, mens en Marq Expedition kanskje er ubrukelig om 5 år. Med ubrukelig mener jeg at apper og plattformer er så mye endret, at ganske mange funksjoner kanskje vil være ubrukelig.

Man kan kanskje tenke seg at med mitt tankesett, så vil jeg aldri bli fornøyd, eller få kjøpt meg en Marq. Det hele koker for min del ned til hva en slik brukt klokke er verdt i dag. Det ligger en brukt til salgs på Finn.no til kr 15000. Det synes jeg er minst kr 5000 for mye. Selger er dog ikke enig med meg:)

Det er derfor jeg lurte på om noen klokkeinteresserte hadde tanker å dele vedrørende verdivurdering.
 
Dette har vel strengt tatt ikke noe med klokker i ordets rette forstand å gjøre. Dette er små datamaskiner for aktivitetsbruk. Tipper du får bedre hjelp på et forum som driver med sport og trening og aktivitet og slikt. (Hvorfor er det ikke noe som heter pulssonen.no, det er jo et selvsagt navn på et treningsforum?)

Det sagt, du er inne på noe i ditt siste innlegg. Jeg tenker at dette blir som å kjøpe seg ny TV. Om et år er det ny teknologi på markedet til lavere pris, og den du sitter med er nærmest gått ut på dato allerede om man skal følge med på teknologiracet. Rent praktisk får man også problemer. F.eks. fikk min svigermor en bekymring her om dagen fordi Netflix ikke lenger støtter hennes relativt nye Samsung TV.

En gang må du bare hoppe i det, kjøpe det du har lyst på og deretter slutte å følge med på nyheter, for ellers blir du aldri fornøyd. Alternativt bruke mindre penger på et slikt produkt og heller bytte hyppigere. Eller aller best, gå ut i naturen og nyt den uten å være opphengt i tracking og statistikk, og så får du deg i stedet et ordentlig armbåndsur som du faktisk kan ha i mange år. Ingen ting som slår den gode analoge følelsen.

Lykke til! :)
 
Takk for fint innlegg.

Jeg er enig i det du skriver. Jeg har allerede flere fine analoge armbåndsur, som jeg veksler på å bruke. Jeg er svært fornøyd over å ta på meg et elegant ur.

Garmin Marq-klokka er tiltenkt daglig bruk, og ellers på turer i skog og mark.

Takk for lykkeønskning.
 
  • Liker
Reaksjoner: EBH