Venteliste klokker

Det er en vesentlig forskjell å kjøpe en express-billett på Universal Studios eller en flyplass kontra å kjøpe en ettertraktet klokke KUN for å selge den til høy pris pga (svært) begrenset tilgjengelighet. Det er en griskhet og usosial oppførsel som man ellers oftest ser ved streik. "Viktigere at jeg får 50 doruller enn at 10 stykker får 5". Hvis det bare er for å tjene 40.000, så finnes det andre måter å gjøre dette på. De fleste som har råd til en klokke til 110' har også råd til å tjene penger på vanlig måte! For en entusiast virker dette håpløst, for en "kynisk" pengemann er dette bare smart. Så får bare hver enkelt leve med den man er.

De fleste kjøper en følelse når man kjøper en klokke. Å bruke dette som en ren business-transaksjon må vel fjerne litt av gleden?? Ved mindre man driver business da. Da kan man se bort fra alt som står over...

Og køsniking er jeg 100% for. Jeg har selv kjøpt express pass både i Universal Studios i Orlando og på Empire State bygningen - og det er igjen 100% legitimt om folk prioriterer tid eller penger. Når jeg drar helt til USA og skal oppleve ting har jeg ikke tid til å stå 1-2 timer i kø foran hver ride i parken, og kjøper meg forbi. Alle andre har det samme valget, men prioriterer kanskje ulikt - som er legitimt.

Ekspressbilletten opp Empire State Building var mer gøy enn det å være på toppen. Den kosta liksom 20 dollar mer, og vi ble geleidet forbi sikkert fem timer kø på vei opp og ned.

• Liker
Reaksjoner: Guest571
Vet ikke om tær blir tråkket på her, men jeg mener at hele spenningen med å kjøpe noe attraktiv og mest sannsynlig dyrt er å vente litt ekstra. Å snike i køer og kjøpe seg fordeler foran andre i samme situasjon, ble iallefall jeg oppdratt til var fyfy og noe jeg skulle holde meg unna.

IMO er disse menneskene er norges Nigeriasvindlere

Denne praksisen har foregått på norske flyplasser i en årrekke.
Fryktelig udemokratisk forskjellsbehandling som er med på å øke avstanden mellom de svake i samfunnet og rikfolket.
Å faan, du mener klokker...TL;DR...hi hi.

Men, fra spøk til alvor.
Dette er svææært gammelt nytt.
Nøyaktig de samme tilstandene rådet for 10-12 år siden med 116520.
Hva er nytt her lizzom?;)

Hvis en modell ikke er tilgjengelig uten å måtte stå på venteliste vil alltid de med mer penger enn vett være en god forretningsmodell for pushere.:)

Redigert:
Denne paksisen har foregått på norske flyplasser i en årrekke.
Fryktelig udemokratisk forskjellsbehandling som er med på å øke avstanden mellom de svake i samfunnet og rikfolket.
Å faan, du mener klokker...TL;DR...hi hi.

Spøk eller revolver. Jeg ventet på at denne kom :)

En ting er å gjøre det for fortjenesten, en annen ting er å utnytte en firdel opparbeidet gjennom lojalitet.

La oss si at du har kjøpt 50-100 klokker i året fra en AD over en periode på mange år. Vil du da se det som naturlig at du blir prioritert når det er knapphet på en modell eller stiller du deg bakerst i køen? Jeg går lett foran køen gjennom sikkerhetskontrollen og forventer å få plass på flyet fremfor den som flyr en gang eller tre i året med random selskap ;)

Det er derfor jeg holder meg til klokker som ikke Gud og hvermann har lyst på.

Der hype er et ukjent fenomen og du ikke betaler for smart markedsføring, men ren high end horologi.

Ren high end horologi er smart markedsføring, pågående opphausing av produkter er uklok markedsføring.

Har ikke du en bankboks med noen opphypede klokker sånn til enhver tid?

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Jeg kjøpte selv endel 116520 for 10-12 år siden når den var hypet som værst. Da var ventelistene opp i 3-5 år. (I London opererte ADene med 9 år)
Mange satte seg på liste med visshet om at "om 5 år har jeg sikkert klart å spare opp 50 tusen."

Da dagen kom å plutselig Ad ringte så var det endel som fikk litt "hetta" syns det var mye penger, å takket nei. Da ble nestemann på lista ringt opp. Takket han også nei, så ringte man En Nigeriansk Svindler fra Kristiansand ;)

Hvem er vel ikke glad i penger?
Om man kan tjene noen kroner på å ha litt flaks og/eller fremsynthet, hva er galt med det? Jeg vil nesten heller si at de som kjøper overprisede ting er de som er de dumme. Men hvor går grensen for overpriset eller ikke? Hvis markedet er villig til å betale, så er vel prisen rett? Og begrenset tilgjengelighet, kombinert med utålmodighet (og kanskje uvitenhet) blant kjøpere gjør at spekulanter overlever.
Se bare på de som kjøper Rolex nye med rabatt, og selger uten tap eller til og med fortjeneste..

Men å sammenligne med nigeria-svindel? Vel... Eneste fellestrekk er hvis det faktisk er virkelig overpriset (dvs markedet er gerelt ikke villig til å betale den prisen), og kun en uvitenende/dum kjøper og/eller tillitsvekkende selger som fremsetter rene usannheter på en overbevisende måte..

Verden er ikke rettferdig, og de snilleste vinner ikke. Om noen betaler "for mye" for en vare er vel opp til kjøper?

Jeg er enig i at spekulanter (som på andre åpne markeder) bidrar til prisvekst. Men that's life (eller tilbud og etterspørsel igjen - som gjør at det går ann å spekulere).
Men jeg er sterkt imot at spekulanter spekulerer i å tjene penger på å unndra mva. Uavhengig av hvem som faktisk har tatt den med over grensen. Men det finnes det nok andre tråder å diskutere emnet i.

Hvis noen forøvrig vil gi 150k for min daytona, så hversågod. Jeg hadde ren flaks som fikk den tidlig tror jeg. Flott klokke, men 40k i fortjeneste kommer godt med, kanskje til en flott vintage Rolex.. :)

Tilbud og etterspørsel bestemmer pris, jeg trodde faktisk det skulle vært solgt flere fra forhandler per i dag - er vel under en håndfull her på forumet, og jeg har telt nesten 30 som står på venteliste her på forumet..