Veien til Rolex'n

Hva er problemet med at han pusser klokkene? Blir de ødelagt på noe vis?

Sånn generellt. Polering er jo å slipe bort striper/hairlines. Overdriver man, gjør det feil, gjør det for mange ganger etc...vil det etterhvert forringe urkassa til dels betydelig. Ofte ser man at det er feil avrundede kanter på kassa og betydelig mindre metall i lugs enn orginalt.
Veldig viktig å ikke polere områder som i utgangspunktet er børstet stål.

Har en eldre Datejust og den har fin poleringsrunde før jeg kjøpte den - og glad for det. Den ser ut som ny.
Så lenge det blir gjort skikkelig er det ingenting i veien med polering. Etter hva jeg forstår er det vanlig rutine når man leverer klokka inn til service, med mindre man spesifikkt ber om at den ikke skal poleres.

Eksempel på polering av en Explorer II av en som kan det
http://nickhacko.blogspot.com/2009/05/rolex-case-polishing.html

Sånn generellt. Polering er jo å slipe bort striper/hairlines. Overdriver man, gjør det feil, gjør det for mange ganger etc...vil det etterhvert forringe urkassa til dels betydelig. Ofte ser man at det er feil avrundede kanter på kassa og betydelig mindre metall i lugs enn orginalt.
Veldig viktig å ikke polere områder som i utgangspunktet er børstet stål.

Ok, takk for info! Så dere sier at Briljant Watches ofte forringer klokkene med å pusse de på feil måte?

Takker for en kul informativ bilde bilde serie! Nesten som man har lyst å pröve selv.:D

Jo visst :) Jeg har ikke en fullt så stripete Rolex, men kanskje engang vil jeg driste meg til å prøve

Ok, takk for info! Så dere sier at Briljant Watches ofte forringer klokkene med å pusse de på feil måte?

For ordensskyld, mitt poleringsinnlegg var generellt. Har ikke handlet med BW - så om de kan jeg ikke uttale meg :)

Ja, eventuelt for mye.. Blir gjerne to sider av samme sak.
Det gjelder selvsagt ikke alt han selger, men jeg personlig ville ikke handlet med ham uten å se klokken i virkeligheten først.

Jeg har ikke handlet med ham selv, men det er nå slik det sies..

Smaken er som baken, den er delt... ;)

Klokken blir jo "slitt" av dette, og jeg liker at den er original. Syntes litt av personligheten til en vintage Rolex ligger i at man kan se den er brukt. Bra tips fra Rosup, alltid greit å se klokken.

Hvis en klokke er mye polert vil den lett miste litt av formen sin, kanter blir mer avslepne osv - men for all del, dette blir jo bare personlige preferanser :D

Dette blir litt som i antikvitetsverden. Det er veldig lett å ødelegge verdien av noe hvis man er overivrig med å restaurere. Sjarmen og verdien ligger ofte i at noe er helt originalt.