Vedlikehold av Panerai

Medlem
10. nov. 2007
Innlegg
471
Sted
Bærum
Hva gjør folk med kassen for å få den fin og blank? Hørte noen rykter om å bruke autosol og en polere den? har noen riper jeg gjerne skulle ha polert bort..
 
Om ikke ripene er for dype, er Autosol bra. Cape Cod rense servietter er også bra, men disse er dessverre ikke å få kjøpt i Norge. Du finner dem til salgs bl.a. på ebay og på panersiti.com.
OBS ! Bør ikke brukes på børstet eller fabrikkmatte overflater !

Dremel har en rekke pusse- og polér skiver, samt ulike polérpasta. Med omhu, er dette en godt verktøy.

Den daglige "mattingen"/ tilsmussingen som nødvendigvis skjer, kan med fordel vaskes bort under rennende lunkent vann og Zalo. Metallenken også. Det forutsettes selvsagt at uret tåler vann ! Til dette arbeidet bruker jeg en avlagt tannbørste.
Gir nesten mometant en "blankere" klokke med et penere utseende !
 
Sendte en mail til Bjerke for å høre om de kunne polere den. Først sa de nei, fordi de ikke førte Panerai, men idag fikk jeg denne.

Hei igjen.



Da har jeg godsnakket med urmakeren vår, og han sier at han kan klare å hjelpe deg.



Prisen kommer på mellom 1500 og 2000, avhengig av hva slags klokke det er.


1500 er vel verdt en polering?
 
Känns väldigt dyrt, urmakare i Stockholm brukar ta runt 500ingen (lite beroende på klocka). Din panerai har ju raka, släta ytor som du nog skulle kunna polera lite själv med tex autosol. De flesta repor brukar inte vara djupa.
 
Men dette er Norge.. hehe Ja, tenkte å kjøpe en tube autosol å prøve litt selv først.. men er redd for å lage mer riper.. noen som faktisk gjør dette? Polerer med autosol?
 
Hei Erik!

Synes ikke det høres så ille ut... Vet de tar minst 2.000,- for å pollere en breitling! Det som burde gjøre det litt billigere med paneraien er at den ikke har lenke, ei heller vanskelige og kompliserte flater... Man kan jo alltids gjøre et forsøk selv med capecod, men jeg har ennå ikke dristet meg til det!

Alt i alt synes i alle fall ikke jeg det er uhorvelig dyrt.... Mye mulig noen andre kan ta det billigere, men hos bjerke vet man i alle fall at de tar vare på klokken din ;)
 
Erik N skrev:
..noen som faktisk gjør dette? Polerer med autosol?

Ja, jeg gjør faktisk det ! Både polerer med Autosol og vasker med Zalo.

Bruker også innimellom en Dremel maskin med polérhode og tilhørende polérpasta. Denne pasta'en fåes i flere ulike finhetsgrader.

Lykke til ! :D