Vask og rens

Medlem
29. mars 2015
Innlegg
133
Sted
Tranby
Jeg har lest følgende anbefaling på engelsk side om vask og rens av urverk:

We strongly recommend that you use solutions specifically formulated for watch cleaning:
  • L & R Extra Fine Watch Cleaning Solution;
  • L & R Ultrasonic Watch Rinsing Solution
Jeg vet ikke hvor lett det er å få det bestilt fra utlandet, og mulig det er å få tak i i Norge også. Jeg har, for å være ærlig, ikke undersøkt hva dette faktisk er og om det er å få tak i. Uansett... I setningen etter står det følgende :

You may substitute Stoddard solvent, VM& P naptha, trichloroethylene, or denatured alcohol as a cleaner and rinse, and these may be available to you locally.

Jeg vet at
denaturated alcohol er det samme som bl.a rødsprit. Er det noen som ha erfaring av å bruke rødsprit som rense- og skylle-middel for å fjerne gammel moro i urverk?
 
Jeg svarer meg selv her jeg, etter å ha søkt litt.

Jeg ser i endel andre tråder her at anbefalingen er blåsprit og børster. I tillegg leste jeg på engelsk side følgende:

You will also need need suitable containers for cleaning in, 100-500 mL Pyrex beakers work well, as do wide-mouth one-pint canning jars.

Så da får jeg ta en tur i litt forskjellige butikker og kjøpe en flaske blåsprit, en kortbustet pensel (sånn malepensel for lerrett) og finne meg et syltetøyglass med stor åpning til å bade alt i. :)
 
Uten at jeg har plastkannene foran meg (husker ikke hva produktet jeg bruker heter her jeg sitter) så er det forskjellige produkter til ultralyd og til tradisjonelle rensemaskiner/manuell vask. Du skal vite at en del av disse produktene er skumle saker. Bruk plasthansker og GOD ventilasjon. Rensemaskinene har som regel lokk og det har også ultralydbad. Skal du vaske for hånd så husker jeg ikke hvordan man skal gjøre det på tryggest måte, men det er neppe noen idè å sitte over dette og inhalere sånn uten videre. Jeg antar at det finnes masker man kan bruke men da snakker man om en gradering hvor den typen masker du må bruke er noe over det beste du får på Chlas Ohlsson (skrives det slik?).

Blåsprit har den fordelen at det i sin reneste form (koster i underkant av to hundre for en liter på Jernia mener jeg å huske, er en stund siden jeg brukte det så har tæret på en flaske) fordamper raskt og fullstendig. Du bør likevel blåse vekk overskudd slik at du hjelper tørking litt. Det er skremmende hvor raskt enkelte deler kan begynne å korrodere, ruste om du vil. Blåsprit som rensemiddel kan bli kostbart i lengden, men for mindre prosjekter så er det et skjæringspunkt der det er "dyrt å være fattig". Dvs, har du fullt utstyr med rensemaskin (som er en investering) så blir det rimeligere å fylle på. Samtidig så kan du være heldig, jeg har to rensemaskiner, begge er maskinelle, og den ene har i tillegg ultralyd. Disse fikk jeg superrimelig, men det er tilfeldigheter. En ny av enkleste sort tror jeg koster seks syv tusen (muligens pluss mva, husker ikke om det er inkludert).

Et varmt sted å tørke alt på er også å anbefale, ikke kokeplate varmt men "ubehagelig varmt på baderomsgulvetvarmt" :):):)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenny1000 og ZuluFX
Jeg tenkte jeg skulle kjøpe blårens/blåsprit, ja. Bra tips, det med maske. Jeg kan også høre der jeg kjøper stoffet om de har en anbefalt maske. Og så tenkte jeg å bruke et stor glass med lokk for rens. En rensemaskin TROR jeg blir overkill akkurat nå - når jeg såvidt har begynt å lære meg faget.

Finnes det noe jeg kan bruke for å "bade" delene i, eller er man nødt å kjøpe seg sånne badekurver og små-kurver med skrulokk for å bade delene?
 
Ja, det er litt sånn jeg tenker også, @Christoffer91. Om man kunne brukt feks et klede, eller sånn tesil-klype som blir en slags ball. Eller kan man legge det løst i et glass med lokk, som ikke er så stor at man ikke kommer nedi med pinsetten etterpå, og bevege på glasset og småriste litt slik at møkka løsner...?

Vet det blir litt strikk-og-binders løsning da, men for meg på hobby så blir det litt tullete å kjøpe en maskin til flere tusen kroner (enn så lenge) for noe som jeg holder på å lære meg.

Hva med en sånn approach, går det an?
 
Redigert:
Tesil er ok. Men da er det de med lukkemekanisme som holder lokkene sammen å anbefale. Ellers tipper jeg at du må dykke litt eller de minste delene. Da har du jo også muligheten for "mekanisk" rengjøring ved bevegelse (håndtak). En god idé er å bruke de små eskene som billigvarehusene selger. De med tolv osv små rom som vanligvis brukes til fiskeutstyr, skruer, spiker osv. Ta de delene som hører sammen i hvert sitt rom. Disse legger jeg ofte sammen i avdelingene I trådkurvene også. Da er det lettere. På for meg kjente verk, 3135, 7750 osv ser jeg at man lærer faktisk å kjenne igjen hver en del, men på uvante verk så ser jeg at man sparer tid på å opprettholde adskillelsen gjennom hele prosessen ☺

Ta bilde av verket underveis, og evt delene mens de ligger i boksen og det kommer til å gå som en drøm. Er det meget små skruer KAN de lett sette seg fast i kurven i nettet og er dette stort-grovt så kan de til og med forsvinne gjennom maskene. Derfor er det skummelt å bare måke alt inn i en kurv. Visse delikate deler bør ikke utsettes for støt og skal vaskes separat og forsiktig. Vask gjerne verksplaten MED balansen på plass for å spare tappene på akslingen. Evt ta ut dekksteinene. Disse må da rengjøres på nytt etterpå men du slipper katastrofe med brukket tapp. Ja, Heptan, det som kalles benzine på en del engelskspråklige sider er gull. Er til finrengjøring-skylling. Fåes på apotek. Kjøp halvliter. Litt dyrere enn 0, 2 eller 0, 1 så det lønner seg. Dette skal heller ikke pustes inn noe særlig ☺

En standard benzinkopp er glass med lokk. Liten krukke er gull. Skal ikke kastes etter en gang så greit å ikke bare bruke ukritisk til alt, kan ødelegge plast også dette her. Plastdeler der disse finnes bør renses raskt og for seg. Og ja, de finnes I "vanlige" verk også. Kommer på to I 7750 som et eksempel.




Også Rolex har nesten bare brukt plast på sine verk.


Neida ☺

Joda





Neida
 
  • Liker
Reaksjoner: ZuluFX
Det med et klede er fyfy. Vil nesten garantert avgi noen partikler fiber osv. Bevegelse er viktig men med tesil metoden vil jeg anbefale en rolig monoton bevegelse. Ikke riste delene sammen. Da får du bare merker riper og risikerer ødeleggelse. Presiserer igjen det med maskestørrelse på garnet. Er det for stort vil også tynne akslinger kunne sette seg fast og bli ødelagt når du skal ta de ut igjen. Ganghjul er ekstra utsatt på grunn av fasongen.
 
  • Liker
Reaksjoner: ZuluFX
Super tilbakemelding @Greg. Dette setter jeg umåtelig stor pris på.

Av tesil-type, tenkte jeg på en sånn sak, gitt den er finmasket nok:
15138.jpg


Jeg leser enkelte steder at Heptan også blir kalt "renset bensin" bl.a til bruk av multifuel-brennere (type primus-ting) og rens av foto-utstyr. Stemmer det?

Her er litt bilder av hva jeg holder på med. Disse bildene er tatt med mobilen, men jeg har brukt speilrefleks med macro og tatt bilder ved nesten hver eneste ting som er skrudd ut for å ikke gå meg bort når den skal sammen igjen.

Hjemmelaget primitivt arbeidsbord, men fungerer for mitt formål; å lære å skru urverk. Jeg fant en kryssfinèrplate jeg stiftet fast noen firkantlister på sidene og mot meg, slik at smådeler får det litt vanskeligere med å trille av bordet - og inn i Bermuda Triangelet. Plata er så skrudd fast i bordet under, slik at det ikke flytter på seg. Jeg har teipet fast flere A4-ark på plata for å få det litt "rent" og at smådeler lettere skal synes. Blir det ødelagt og stygt, er det lett og billig å bytte. :)

Resultat; Urmakeren in spe sitt arbeidsbord. :D

IMG_0853.JPG



Her har litt av innmaten kommet frem på et Elgin lommeur fra 1917. EGENTLIG skulle jeg brukt en verksholder her, men den jeg hadde bestilt var nok feilbestilt - for den var veldig liten. Så jeg har tatt en kalkulert risiko og brukt denne puta hele tiden mens jeg har jobbet. Jeg har dog vært veldig forsiktig når skive-siden har vært nedovervendt. Det har gått bra hittill, men jeg må helt klart bestille meg en verksholder.
IMG_0868.JPG
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kenny1000
Utrolig kult @ZuluFX! Du er noen skritt foran meg, jeg er i oppstarten her selv :D Vurderer også å melde meg opp til TZ kursene selv. Har du kommet i gang der og hva er dommen så langt?
 
Jeg har aldri prøvd noe sånt som dette før @Kenny1000 så jeg har ingen andre, hverken "in real life" eller online kurs, å sammenligne med. MEN mitt inntrykk så langt er at TZ-kurset er bra. Jeg er bare på Level1, og jeg synes de forklarer bra hva som skjer i klokka, hva henger sammen med hva og påvirker hva. Det er rikt illustrert med nærbilder. Selve kurset koster ikke all verden (var vel $75?)

Jeg kjøpte stort sett alt av verktøy de anbefalte å ha - men jeg kjøpte ikke fra TZ / Otto Frei - jeg kjøpte fra Essinger (hvis jeg husket navnet rett). Årsaken til det var at hvis jeg plukket verktøyet fra Essinger til vanlige hyllepriser, ble det billigere enn tilsvarende verktøy hos TZ-forhandleren - som skulle være rabattert. Jeg kjøpte også uten urverk - bare verktøy siden jeg har et urverk (Elgin-klokka) jeg tenkte jeg skulle bruke til Level1-kurset.

Jeg kommer til å gå for Level2 også, etterhvert. Der skal man lære mer om automatisk opptrekk, samt å smøre urverk. Pappa har et Milus armbåndsur fra '60-'70 tallet med automatisk opptrekk som ikke fungerer lenger. Jeg har visst fått i oppdrag å se på den. ("Du som lærer deg å skru på klokker, kan ikke du kikke på denne når du får tid?")

Når jeg kommer til Level2, kan det hende jeg kjøper meg urverket hos TZ-sjappa. Da også med hus, skive og visere for å sette sammen min egen klokke. Jeg tror det kan være litt stas å ha ei klokke man har demontert i alle sine enkelte bestanddeler, vasket og smurt og satt sammen igjen. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Prowler
Ok. Takk for tilbakemelding, da hopper jeg på Level 1 jeg også. Blir gøy, viste ikke om dette tilbudet før jeg var hos Sutterud her om dagen.

Jeg har akkurat kjøpt inn noe verktøy hos en av grossistene her i Oslo, ble nødt å knipe igjen øynene litt når summen kom på bordet, men fikk god hjelp og hyggelig klokkeprat så jeg sier til meg selv at det var verdt det. Jeg får sjekke ut Essinger og se hva som finnes der.

Hvor i konkeriket holder du til da @ZuluFX?
 
Hvilken sum fikk du presentert?

Jeg holder til på Tranby i Lier mellom Drammen og Asker. Enn du?
 
Redigert: