Var ikke det dyrt.

Jeg har jobbet hos urmaker, og det verste jeg visste var folk som kom rett fra Bjørklund og forlangte å få kortet inn en kjip lenke gratis som service. Service? Nei, det får man som kunde eller potensiell kunde. 100-150 var grei pris, og om jeg trodde jeg kunne gjøre et mersalg senere (de kikket på andre ur mens de var der etc) tok jeg det gjerne gratis. 500 er vel litt grovt, da er det like enkelt å bare si at man ikke ønsker å fikse lenker til ur som ikke er kjøpt på stedet. Og det synes jeg er helt ok.

Jeg har jobbet hos urmaker, og det verste jeg visste var folk som kom rett fra Bjørklund og forlangte å få kortet inn en kjip lenke gratis som service. Service? Nei, det får man som kunde eller potensiell kunde. 100-150 var grei pris, og om jeg trodde jeg kunne gjøre et mersalg senere (de kikket på andre ur mens de var der etc) tok jeg det gjerne gratis. 500 er vel litt grovt, da er det like enkelt å bare si at man ikke ønsker å fikse lenker til ur som ikke er kjøpt på stedet. Og det synes jeg er helt ok.

Jeg er helt enig, det er ingen selvfølge at det skal være gratis og få kortet inn en lenke hos en urmaker som ikke har solgt klokken.

Uten at jeg har noe belegg for det vil jeg også tro at de som kjøper klokker brukt og i gråmarked ikke er ADs beste kunder på nye klokker. Allikevel er det en liten forskjell på en Breitling (i dette tilfellet) som antageligvis skal ha service og deler etterhvert, enn en skrapklokke fra Bjørklund som skal kastes når den er litt sliten...

Helt syk pris...Hos oss varierer vi fra 60-100 kroner etter vanskelighetsgrad og arbeidsmengde. Men utfører det selvfølgelig gratis på ur som er kjøpt hos oss. Har hatt mange morsomme og rare kunder opp igjennom. Som han som nektet å betale 100 kroner for ett batteribytte og krevde at jeg tok ut batteriet igjen... " Ja...Da blir det 120 kroner" svarte jeg :p

-V

Jeg synes også det er helt greit å betale for å få kortet inn en lenke, og har ingen problemer med å hoste opp 100-150 kr for jobben. Men når vi kommer opp i 500-600 så blir det litt drøyt - det handler jo litt om å bygge kunderelasjoner også..

Et eksempel:
Forrige lørdag skulle jeg få kortet inn lenken på en Speedmaster - jeg går til Roll Hansen først, som informerer om at jobben vil komme på kr. 600,- for å ta 1 ledd av lenken. Jeg tar med meg klokken bort til Arne Øen som også selger Omega, får rask og god service - og de krever kr. 100,- for samme jobben.

Hvis jeg skal kjøpe meg en ny Omega i fremtiden - hvor tror dere denne blir kjøpt?

Pussig at "fanklubben" til AD'ene ikke kommer på banen her - sammen med motstanderne av netthandel og gråmarkedet....

Prisene er jo opp til den enkelte å sette, men klart om man tar "upris" bør man oppgi det i forkant. Jeg hadde ikke godtatt det.

Selv tar jeg med "jobben" til min faste klokkepusher, også de godbitene som jeg har skaffet til veie via andre kanaler. Betaler en hundrelapp eller ca. der for det og klager aldri.

PS: Jeg synes det er dyrt når frisøren tar 500,- for å la en 18-årig lærling holde på med meg i 15 minutter - men jeg har gått på samme sted i 15 år så...

Nå sies det ikke noe om hvilken Breitling- lenke som stod på denne modellen. Må bare beklage at jeg ikke har full kontroll på alle utgavene!:oops:
(Jobber egentlig ikke med Breitling.)
Men hvis det er President- lenka, den som har ledd som går på skrå, så er det ca 3- dobbelt arbeid med denne, kontra en vanlig lenke. Men, hvis det virkelig gikk bare 4 minutter fra innlevering til ferdig, så har det jo vært rimelig enkelt....
Ang. pris på innsending av eventuell garantireparasjon: Hvorfor gå via din lokale urmaker med det uansett, skal du kreve noe på" international warranty", så er det jo generalimportøren som har det ansvaret. Folk kommer til oss også, med ting kjøpt "ute", alt fra Festina og CK, til Omega, og vil absolutt at vi skal sende inn reklamasjonen for dem. Helt unødvendig, og faktisk fryktelig ubehagelig i de tilfellene da de faktisk ikke har fått dekket reparasjonene. Da må vi ha dekket våre utlegg, og denne såkalte "kunden", som vi bare bruker vår tid på, uten å tjene penger, blir da ofte skuffet, sint og sur. På oss...:(
Derfor tar vi nå 500.- for å sende inn reklamasjoner på internasjonal garanti. Vi informerer selvsagt om at kunden kan sende inn klokken selv.

Dog litt gammel tråd, men Pro Tid på Aker Brygge justerte lenken på en Certina for meg for 70 kr, det synes jeg er en meget fin pris.