Urverket har en clutch som beskytter det mot overtrekking - det har jo 2824 også, men svakheten i det verket ligger såvidt jeg vet i tannhjulene som er koblet til det manuelle opptrekket. Kanskje @Arcticboy kan si noe mer her? Nå maser vi veldig!![]()
Jeg har flere klokker med 2824 verk. Jeg har aldri vert borti at mekanismen streiker i det hele tatt, på grunn av opptrekk. Når du trekker klokken manuelt vil etterhvert fjæra slippe i fjærhuset. Dette er hørbart, stort sett. Bare en bitteliten lyd i tillegg til den vanlige trekkelyden. Med automatiske klokker holder det å trekke tre-fire omdreininger før klokken setter igang, og så gjør den aktive armen resten, men jeg pleier å trekke den masse, til jeg er sikker på at fjære er helt spent. Unødvendig og irrasjonelt...
Opptrekket (tiretten og transporthjul) er følsomme saker når de skal monteres, og det var fort gjort for meg å sette en feil skrue i et hull, som resulterer i at ingenting virker. Fryktelig frustrerende før jeg forsto hva jeg hadde gjort galt! Nei, hos oss snakker vi ofte om 2824-2 som et litt undervurdert verk.
Redigert av en moderator: