Vanntetthet og kondens ved temperaturskifte

Medlem
29. nov. 2023
Innlegg
19
Sted
Tromsø
Hei!


Har et spørsmål angående vintage klokker, hvor vanntettheten ikke nødvendigvis lengre er til å stole på. Dere som sender klokker over det ganske land, året rundt; hvordan forholder man seg til levering i postkasse på vinteren, og rett inn i varmt hus for eksempel? Bør pakken "akklimatiseres" på noen måte før den tas helt inn. for å forebygge kondensdannelse på innsiden?

Sondre
 
Dette gjelder alle klokker , store temperatur forskjeller kan lage kondens
selv om klokken er tett.
Men jeg har aldri hatt problemer med kalde pakker som åpnes uten hvile tid....
Ok. Så graden av vanntetthet spiller ikke så stor rolle? Altså er en splitter ny 300- diver også utsatt for kondens? Må det ikke da være noen form for fuktighet tilstede under glasset fra før?

Sondre
 
Dette er ikke et stort problem .
Men f.eks en moderne dykker som er godt solvarm som utsettes for bråkjøling
kan danne kondens på glasset.
Det skjer men kan ikke sikkert forklare hvorfor.
 
Dette har med relativ luftfuktighet/duggpunkt å gjøre, og ikke nødvendigvis at man har fått fritt vann inn i klokka.
All luft, også såkalt tørr inneluft, inneholder fukt i form av vanndamp i større eller mindre grad.
Om klokka inneholder "normal inneluft" som har havnet der ved en temperatur på noenogtyve grader, så vil denne lufta kunne kondensere
ut vanninholdet om den kjøles godt ned.
Havner man på minussiden på gradestokken vil dette vannet også kunne fryse, og det er derfor det danner seg is på ølglasset når det hentes ut av fryseren og plasseres i normal inneluft.
Sånn sett ville det være bra om man fylte klokka med tørr og kald vinterluft, da den sannsynligvis inneholder mindre vanndamp enn varm inneluft, og dermed være mindre utsatt for kondens og is.

Uten at jeg skal påberope meg noen større ekspertise på urverk, vil jeg anta at kondensdråper eller iskrystaller ikke gjør godt for urverket ihvertfall, så om jeg hadde observert kondens på innsiden av glasset, ville jeg nok satset på å temperere klokka slik at vannet igjen kunne gå over til gassfase (damp) før jeg tok den i bruk igjen.

Hmm... kanskje man skulle tatt med seg klokkene på jobb og fylt dem med knusktørr instrumentluft eller nitrogen...
 
Er vel derfor Sinn bruker olje?

På de modellene som er merket Ar bruker Sinn kapsler med vannfritt koppersulfat for å binde fuktighet.
1000013212.jpg

I tillegg er kassene fylt med argon fra fabrikk.