Valgets kvaler - DJ41 eller Daytona eller...

Medlem
25. juni 2010
Innlegg
13
Det er en del tråder allerede med spm om klokkevalg og tråder for hver modell, men drister meg på å opprette enda en.. En av de store gledene med klokkeinteressen er å planlegge neste kjøp, og i den forbindelse er det nærmest umulig å bli lei av å diskutere modeller og lese seg opp på den enkelte.

For noen år siden måtte jeg bruke forumet her som støttespiller ved valg av første Rolex. Valget stod mellom en Sub og DJII - og etter litt frem og tilbake, falt valget på en Sub (116610LN). Ikke angret ett sekund, men nå trenger den etter hvert en avlaster.

Åpenbare valget har hele tiden vært å gå for en DJII nå, men... sett mer og mer på Daytona, og også sett en Yacht- Master 40 som fristet veldig...

Med fare for å tråkke noen på tærne så har jeg laget en pro/con for hver. Liten liste riktignok ettersom det egentlig er vanskelig å finne noe særlig galt med noen av dem.

DJ41:
Pro
- For min del den klassiske /"ur-"-rolex'en forutenom Sub'en
- Dress klokke så utfyller Sub'en godt

Con
- Merkelig nok, men den føltes litt stor på armen. Har ganske smale håndledd, går greit med Sub - men her kunne kassen vært minimalt mindre. 38 føltes derimot ikke riktig, så mulig bare vanesak.
- Selvmotsigende ift valgene nedenfor, men kunne vært mer diskre. Samtidig synes jeg den blir litt kjedelig i kun stål.


Rolex 1.jpg




Rolex 2.jpg





Daytona:
Pro
- Denne vokser bare mer og mer på meg, god kombinasjonsklokke som fungerer både til fritid og dress
- Potensielt større samlerverdi på sikt (ikke at jeg klarer å kvitte meg med noen uansett)

Con
- Jeg klarer ikke helt å få "dameklokke" ut av hodet (særdeles subjektiv liste dette)
- Leveringstid... (jeg har ikke kommet så langt i prosessen at jeg har sjekket, men vet ikke hvor ille det er for varianten nedenfor? de nyeste i stål har jeg forstått at det bare er å glemme)



Rolex 3.jpg





Yach Master 40:
Pro
- Den nye i rose gull og stål er bare nydelig..

Con
- For lik Sub'en, må få testen den på hånden, men ser for meg at den faller først ut i videre vurderingsprosess.


Rolex 4.jpg




Alle innspill tas imot med takk :)
 
Ah, endelig en skikkelig rådspørringstråd.

Basert på det du nevner her, uten å vite noe om budsjett, så tror jeg det måtte blitt en DJ. Men når du samtidig sier at du ikke har de største håndleddene, så er jo den Daytonaen du viser over her, rimelig flott og. Den har dog ikke dato, som taler til fordel for DJ.
 
Ja, det glemte jeg faktisk - ulempen med Daytona er mangel på dato, og det trekker litt ned for min del.
Kronografene gir ikke noe ekstra, i hvert fall til mitt klokkebruk så vil de bare være til pynt.
Det er bare noe med den sporty "look'en" som tiltar...

Budsjettet er litt fleksibelt, men klokkene over i kun edelt metall sprenger det dessverre.

Alle klokkene over ligger ganske likt i pris, DJ41 i gull/stål m/diamanter koster ca kr 126' - samme med Yacht-Master, Daytona'en ligger på ca 151'. Utsalgspriser før pruting, DJ41 bør det være mulig å få litt ned, Daytona tviler jeg på at det er noe å hente
 
Utifra det du sier så burde du gå for DJ41. Men hva med Datejust 36? Stål, fluted bezel og roulette datewheel. Og så jubilee selvsagt.
Var ganske sikker på at jeg ville ende med det, men Daytona altså.. Enda ikke fått testet den på håndleddet og er vel det som blir syretesten.
Litt rask i innlegget over, var så klart 36 jeg mente. Små håndledd til tross så blir den for liten for min del, inntrykket er dog preget av å ha blitt vant til en Sub på armen.
 
For meg er Datejust 36mm. Datejust er ikke sportsur og skal ikke være større enn en Sub på 40mm.

Gå for Daytona TT. Hvem ser på dato på klokken lenger? Ser ikke på klokkeslettet lenger. Ser bare på klokken og sekundviserens myke gange.;)
 
Må si Daytona kassen er helt nydelig!! Hva med å prøve den nye med oysteflex?
 
Jeg liker Daytona utseendemessig, men ønsker ikke å betale for komplikasjoner jeg aldri kommer til å bruke. Jeg har skaffet meg en DJ41 og har noen tanker i en annen tråd som kanskje kan være relevante her:

1) Calibre 3235 - dette er toppen av utviklingsstigen så langt når det gjelder 3-visersverk med dato fra Rolex og fremstår som svært attraktivt for meg 2) Tidligere DJ på 36mm oppleves for smått for meg, selv med mine smale håndledd. Jeg hadde en 1803, men det ble for puslete. Jeg liker tilstedeværelse, både i form av skivestørrelse og vekt. I motstrid til navnet Datejust 41 måler det 39,8mm og er med mine preferanser en perfekt størrelse. 3) DJ II var aldri et alternativ, de er for klumpete og for store for meg. Kasseform, lugs og proporsjoner ift. DJ36 er vesentlig penere på DJ41, etter min oppfatning. 4) Jeg har en forkjærlighet for sunburstskiver, og selv om det finnes mange lekre sådanne blant Daytona og DD, foretrekker jeg en så "hel" og ukomplisert skive som mulig. 5) Sjokoladefargen på skiven... 6) Everose er pent og gir i tillegg litt ekstra vekt (dog marginalt). 7) Jubileelenken er klassisk og vakker og forventes å gi lenger håndleddstid før den blir til kokt spaghetti slik de gamle nærmest ble over natten :) 8) Oysterclaspen er både pen og praktisk, jeg har ikke noe behov for hidden clasp. 9) Jeg "trengte" et penere alternativ til alle dykkerne mine. Samtidig ønsker jeg ikke et typisk dressur - det bør tåle en støyt, inkludert vann, og jeg har en forkjærlighet for skrukroner. DJ41 er således et godt alternativ - kanskje det beste. 10) Jeg tar meg ikke råd til helgull og jeg er livredd for å skave av edelt metall til en tusenlapp hver gang jeg bruker uret. Samtidig liker jeg gull. Tidligere var jeg TT-skeptiker, men har nå endt opp med tre stykker :D Det gir meg en fin miks av tilstrekkelige mengder edelt metall og muligheten til å ha flere ur i rotasjon. 11) Denne versjonen med stick dial og lume på både timemarkører og visere gir en svært god lesbarhet, også mot sjokoladeskiven, til tross for at viserne er Everose.

19023430_1398509950242340_1425786170203339183_o.jpg


18891717_1398614383565230_2860308225862920015_o.jpg
 
Jeg liker Daytona utseendemessig, men ønsker ikke å betale for komplikasjoner jeg aldri kommer til å bruke. Jeg har skaffet meg en DJ41 og har noen tanker i en annen tråd som kanskje kan være relevante her:

1) Calibre 3235 - dette er toppen av utviklingsstigen så langt når det gjelder 3-visersverk med dato fra Rolex og fremstår som svært attraktivt for meg 2) Tidligere DJ på 36mm oppleves for smått for meg, selv med mine smale håndledd. Jeg hadde en 1803, men det ble for puslete. Jeg liker tilstedeværelse, både i form av skivestørrelse og vekt. I motstrid til navnet Datejust 41 måler det 39,8mm og er med mine preferanser en perfekt størrelse. 3) DJ II var aldri et alternativ, de er for klumpete og for store for meg. Kasseform, lugs og proporsjoner ift. DJ36 er vesentlig penere på DJ41, etter min oppfatning. 4) Jeg har en forkjærlighet for sunburstskiver, og selv om det finnes mange lekre sådanne blant Daytona og DD, foretrekker jeg en så "hel" og ukomplisert skive som mulig. 5) Sjokoladefargen på skiven... 6) Everose er pent og gir i tillegg litt ekstra vekt (dog marginalt). 7) Jubileelenken er klassisk og vakker og forventes å gi lenger håndleddstid før den blir til kokt spaghetti slik de gamle nærmest ble over natten :) 8) Oysterclaspen er både pen og praktisk, jeg har ikke noe behov for hidden clasp. 9) Jeg "trengte" et penere alternativ til alle dykkerne mine. Samtidig ønsker jeg ikke et typisk dressur - det bør tåle en støyt, inkludert vann, og jeg har en forkjærlighet for skrukroner. DJ41 er således et godt alternativ - kanskje det beste. 10) Jeg tar meg ikke råd til helgull og jeg er livredd for å skave av edelt metall til en tusenlapp hver gang jeg bruker uret. Samtidig liker jeg gull. Tidligere var jeg TT-skeptiker, men har nå endt opp med tre stykker :D Det gir meg en fin miks av tilstrekkelige mengder edelt metall og muligheten til å ha flere ur i rotasjon. 11) Denne versjonen med stick dial og lume på både timemarkører og visere gir en svært god lesbarhet, også mot sjokoladeskiven, til tross for at viserne er Everose.

19023430_1398509950242340_1425786170203339183_o.jpg


18891717_1398614383565230_2860308225862920015_o.jpg
Takker så mye for informativt svar, og forresten - virkelig nydelig klokke :)
Jeg hadde samme oppfatning som deg angående DJII, det som gjorde at jeg i utgangspunktet begynte å tenke på andre alternativer. Prøvde den på armen, og på mitt håndledd virket den mer ruvende enn Sub'en. Når DJ41 er skalert litt ned så bør det være en perfekt "fit".
Jeg får ta en tur innom Bjerke og teste ut en dag, men med den nye formen på DJ så heller det nok veien
 
  • Liker
Reaksjoner: Tetragrammaton