Utboksing av en Alpinist SJE085J1

Medlem
1. aug. 2018
Sted
Oslo
Godt nytt år, alle sammen!

Et par av dere har sikkert fått med dere at jeg har skaffa meg Seikos nyutgivelse (re-creation) av deres berømte Laurel Alpinist fra 1959 - SJE085J1. Den er sterkt subsidiert som kombinert jule-/bursdagsgave og jeg måtte bare slå til da den dukka opp på finn før jul. Jeg jobba derfor lenge med følgende arbeidstittel på denne tråden: "Innboksing av en Alpinist SJE085J1" - i og med at den på et tidspunkt etter litt testing blei lagt i eska og pakka inn til julaften. Men jeg rakk selvfølgelig ikke å dokumentere det da det blei gjort i en hast. Nå har noe av stresset lagt seg, og det er på tide med en ny start, og dermed også åpning av klokkeeska. Jeg må også igjen si takk til @seiltid som satte meg på sporet av denne klokka i sin glimrende tråd; Seiko Alpinist - en tråd til ære for en horologisk legende.

Beklager på forhånd at bildekvaliteten begrenser seg til en arva smarttelefon. Hvis jeg bare hadde lagt like mye penger i kamera som klokker det siste året, så hadde bildekvaliteten vært langt, langt bedre, men jeg trøster meg med at det da hadde vært magert med klokker å fotografere, og slår meg til ro med sånn som det er nå. Håper dere klarer å i noen grad nyte gjengivelsen.

Klokkeeska framstår nøktern i sin hvite farge, hvor bare SEIKO i gullbokstaver preger toppen:

IMG_2718.jpeg

Men innenfor skjuler det seg en lekker treboks i pianolakk. Jeg tror det er ekte tre - den har tyngden, men jeg har ikke ekspertisen til å vurdere det. SEIKO i forhøyde gullbokstaver på toppen denne gangen. Manual og garantihefte i et kammer under treboksen:

IMG_2721.jpeg
IMG_2722.jpeg

Fellesmanual for alle klokker som har 6L35-urverket? Her er det i hvert fall rimelig generelt. Det skinner kanskje igjennom at jeg aldri har lest en klokkemanual før?

IMG_2730.jpeg
IMG_2733.jpg

Og her presenterer klokka seg, i det lyse interiøret i eska. De som er veldig raske på å se juksemakeri vil se at jeg her bare har lagt kassa ovenpå barettene fordi jeg prøver en annen reim på klokka akkurat nå - beklager så inautentisk fremstilling - og har bare montert originalreima i bunden sånn som klokka kommer når den er ny, uten å gidde å montere reima på kassa. For i og med at dette er en nyutgivelse (med visse modifikasjoner) av Laurel Alpinist fra 59 så er de fleste elementene fra originalen videreført, blant annet prinsippet med bund for at denne klokka, som i hovedsak var en presentabel kontorjobb-klokke, men som også ble brukt til fritidsfjellklatring, skulle kunne brukes i hardere føre uten å bli ødelagt av smuss og annet som kommer med når man driver med fjellklatring. Bunden hadde også en isolerende funksjon mellom hud og klokkestål under de hardeste forholdene:

IMG_2723.jpeg

Jeg har ikke tenkt å være tro til fjellklatrerfunksjonen, så jeg dropper bunden, men jeg liker sikksakkstingene på den originale reima veldig godt. Utfordringen er bare at den er veldig lang og ikke har løs hempe til enden av reima. En nødløsning har vært å bruke en annen løs hempe, men den må være ganske vid for å komme over spenna, og den er ikke fargekoda. Jeg har et ønske om å få modifisert reima ved å få sydd på en ny fast hempe som kan holde reima tett inntil så den ikke er så synlig altfor lang. I mellomtida prøver jeg en olivengrønn reim som jeg hadde liggende fra The Strap Tailor, som jeg synes gir klokka en fin tilstedeværelse. Her kan dere forhåpentligvis få et inntrykk av samspillet mellom elementene på den svarte høyglans-skiva. Indeksene som henspiller på kompassets himmelretninger, og den stiliserte fjelltoppen klokka 12. Indeksene er ikke massive, men ligger på en måte som tynne "blad" og flyter ovenpå skiva, og det gir noen ganger illusjonen av at de er massive i speilinga i den svarte skiva. Legg også merke til den hvitmalte tuppen av sekundviseren på den delen av viseren som ligger utenfor sekundmarkørene:

IMG_2724.jpeg

IMG_2725.jpeg

Med lyskilde over klokka så kan dere nok se hva jeg mener med utforminga av indeksene. Den gir også skiva en helt nydelig brytning når den ligger i riktig vinkel på håndleddet. Flere nærbilder kommer i neste post på grunn av maksbegrensningen på antall bilder per post.

Redigert:
IMG_2735.jpeg

IMG_2736.jpeg

Et par bilder med originalreima:

IMG_2394.jpeg

IMG_2427.jpeg

Et bilde av baksida også. Ganske nøkternt og enkelt. For min del hadde det ikke gjort noe med et gjennomsiktig baklokk med innblikk til dette urverket, men det er nok et resultat av at Seiko har hengt seg litt opp i den bund-en, og at dette er det originale bakdekselet. En gravering eller en medaljong hadde definitivt også gjort seg - i og med at klokka har sitt tydelige opphav, men samtidig fortolker et par elementer her.

IMG_2734.jpeg

Og så har jeg prøvd å få dokumentert lumen, som jeg synes er skikkelig bra - i hvert fall sammenlignet med andre klokker jeg har og har hatt. Den er tydelig, skarp, lader også i lav belysning, og varer. Her er det også tydelig hvordan plasseringa av datovinduet ca. 16:30 gjør at indeksene ikke brytes. Dette er etter 10 sekunder foran vinduet:

IMG_2740.jpg

Noen betraktninger avslutningsvis:

Dette er nok den første klokka jeg føler oppfyller absolutt alle kriterier jeg til nå har ønska av en dagligklokke. Jeg kjøpte klokka brukt, og er fornøyd med å ikke ha betalt de 33.000,- den kostet ny i 2021, for det ville vært i overkant for min del. Under halvparten av nyprisen er jeg derimot fornøyd med! Det er et par ting her som er påpekt flere steder når man leser om denne klokka, og det er jo de åpenbare "manglende" elementene som Alpinist-navnet på skiva, no-date utforming av skiva i tråd med originalen, og baklokket som ikke er særlig spennende. Dette var også faktorer jeg tok i betraktning, og helt i starten så avfeide jeg klokka fordi jeg syntes det var en anonym hommage, eller mer en slags skygge av fortida. Men jo mer jeg så på den og så videoer, jo mer fant jeg ut av at dette er en klokke som evner å være seg selv uten den helt åpenbare koblinga til Laurel Alpinist, men hvis du kjenner historien så kjenner du også trekkene. Jeg har derfor ingen problemer med at de nevnte elementene er utelatt. Jeg har heller ikke noe problem med datovinduet, selv om jeg ut fra bilder og videoer dømte den nord og ned. Det er sant som alle påpeker, at datovinduet gjør lite ut av seg i virkeligheten når det er justert mot sekundmarkørene og har sort bakgrunn. Det vil også si at det delvis forsvinner i dempet belysning. Jeg tenkte faktisk en periode noen stille tanker om hvor smart det egentlig er av Seiko å lage den som en faktisk nyutgivelse, delvis løsrevet fra sin forgjenger, men jeg innser at det kanskje er å gi Seiko litt for mye godvilje. Som @Jørgen i dag påpekte i Alpinist-tråden til @seiltid så er det nok mer en konsekvens av en organisasjon som er "[h]elt elendige på langsiktige planer, forvaltning av eget merke og ryddighet i linjene." Her har de kanskje rett og slett vært litt heldige og bare lagd en klokke som ser bra ut og føles fantastisk på armen og har veldig, veldig høy lesbarhet.

Ja, og spesifikasjonene!

Skive: Svart høyglans med påmonterte indekser. Dauphine-visere og indekser fylt med Lumibrite
Mål: 36,6 × 11,12 mm med kasselengde på 43.75 mm
Glass: Boks-safir-krystall med innvendig antirefleksbelegg
Bakdeksel: Lukket
Urverk: Automatisk 6L35 med 45 timer gangreserve. 25,6 x 3,79 mm urverk med 26 juveler og 28,800 vibrasjoner per time. Nøyaktighet +15 til -10 sek per døgn.
Vannbestandighet: 100 meter

Limited edition som del av 1,959 klokker.