Usikker på klokkekjøp (Rolex – trenger tips)

For meg høres det ganske dust ut å kjøpe noe man ikke har så lyst på, spesielt når man snakker i en prisklasse som for mange i Norge er over netto årsinntekt. Skulle jeg gjort noe slikt ville jeg i hvert fall ha vært uvanlig bemidlet til å begynne med, du må jo i verste fall ved et senere salg være villig til å bruke noen hundretusener på å ikke risikere å gjøre noen hos en kommersiell aktør bittelitt irritert på bakrommet.

Jeg tipper forhandler er smertelig klar over at dette kan være tungsolgte klokker, og at de har mer enn lang nok erfaring til å vite hvordan det funker.

• Liker
Reaksjoner: Gin
Og så må man stille seg spørsmålet om hvis man takker nei til en klokke til 700K som man ikke vil ha vil påvirke et forholdt til en butikk negativ, er dette en butikk man da ønsker å ha et forhold til i første omgang?

Dette blir jo et klokkekjøp på helt feil premisser. Man kjøper noe fordi man ønsker det og vil ha det, ikke for å please noen.

Hei,

Jeg står på liste for en helgull Daytona, men har med tiden blitt mer og mer usikker på kjøpet. Nå er jeg på et punkt hvor det føles vanskelig å betale nesten 700 000 kroner for en klokke jeg egentlig ikke er helt sikker på at jeg vil ha.

Utfordringen er at jeg er redd for at et nei kan påvirke forholdet mitt til butikken og muligheten til å få andre klokker i fremtiden. Jeg fikk tilbud om klokken først i fjor, men kunne ikke kjøpe den da jeg var i utlandet. Nå har den kommet tilbake, og jeg fikk tilbud igjen – men jeg hadde glemt at jeg fortsatt stod på listen og egentlig burde ha bedt om å få tilbake depositumet. Klokken kom raskt tilbake, og allerede en måned senere fikk jeg nytt tilbud. Butikken har også fulgt opp flere ganger på mail, så det virker som det kanskje ikke er mange som har mulighet til å kjøpe den akkurat nå.

Jeg har råd til å kjøpe klokken, men jeg er bekymret for at jeg bruker mye penger på noe jeg egentlig ikke er sikker på. Jeg burde kanskje ha sett dette tidligere, men noen ganger oppstår slike situasjoner.

Hva anbefaler dere? Bør jeg kjøpe klokken for å bevare forholdet til butikken, eller la den gå og risikere at det kan påvirke forholdet?
Har kun en kommentar til det du har skrevet over. Det er nok ganske mange som har mulighet til å kjøpe klokken du nevner. Men kanskje ikke så mange som er interessert i å kjøpe den.

Bortsett fra det synes jeg det er lurt å bruke 700.000 kroner på noe man kanskje ikke vil ha for å opprettholde et forhold til en butikk. Det høres helt prima ut!

• Haha
  • Liker
Reaksjoner: LilleMy og Gin
Utfordringen er at jeg er redd for at et nei kan påvirke forholdet mitt til butikken og muligheten til å få andre klokker i fremtiden.

Jeg hadde vært enig med alle over om å ikke kjøp en klokke du ikke har lyst på, hvis du ikke hadde inkludert sitat over. Men i og med at du tydelig ønsker å «spille spillet» så går jeg mot strømmen i denne saken.

Du har holdt dem på is lenge nok, enten fortsett med spillet eller si klart ifra at du ikke er interessert.

• Liker
Reaksjoner: LilleMy