Urmakeri - teknisk tråd

Jeg har kjøpt meg en del verktøy og stæsj. Har også kjøpt meg ur kasse og urverk (ETA 7750) som jeg tenkte å pusle sammen.
Er på hytta nå,men skal ta noen bilder og legge ut når jeg kommer hjem.
Jeg har stor glede av slike tråder som dette. :D

Fortsatt god helg sonen. :D

Edit : Er veldig amatør. :p
 
Redigert:
Kom over denne ved en tilfeldighet. Vel verdt en titt:

[video=youtube;APbYl5zjR24]http://www.youtube.com/watch?v=APbYl5zjR24&feature=related[/video]
 
Tja, så lenge man snakker ETA så tipper jeg kasse (innvendig) baseres på verkets mål. Med inhouse velger nok produsentene litt etter forgodtfinnende tenker jeg. Det legges nok mest i produksjon av verk, så man skal vel ikke se bort i fra at kasse bygges rundt verket med inhouse også. (Kvalifisert gjetning)

Når det er sagt så kan mye løses med spacere av plastikk e.l. Bare se på hvor mye rart som kommer fre f.eks Ukraina av maltrakterte franken klokker.

Finnes dyre klokker med stoore plast spacere også,,,, Hublot er den største nedturen jeg har åpnet opp!:(
 
Universal Geneve Polerouter

Jeg foretok nylig en service på en polerouter. Har ikke navnet på caliber her og nå, men skal legge ut en god link til oversikt over de forskjellige verkene her etterhvert.

Edit. Her er link til de forskjellige verk. Det som er merkelig er at uret jeg har gjort jobb på er merket med cal 215 - 9 som ifølge siden skal ha 21600bph mens det i virkeligheten har 18000 bph. Det kan jo være at det er noen deler som har blitt byttet i fra deleur. Jeg er ikke så godt bevandret i dette urets historie.

Jeg legger ut en link med det beste jeg fant av oversikt over sammensetting av en type polerouter med dato. Den er langt fra komplett men jeg brukte maaaaaaaange timer på nett og dette er det beste jeg fant. Greit å ha det søkbart her hvis noen skulle behøve dette noensinne.

Se midt på siden
 
Redigert:
Ok... Ok... Nå må jeg dele noe med dere...
Jeg er litt full... Men det var det jeg trengte for å sette igang. Frua er hos familien, jeg har vært ute på vift og når jeg kommer hjem tenker jeg, fankern heller. På tide å ta livet av den gruen-klokka jeg fikk av lobergen.

Hit kom jeg:

78EC893D-A7E0-49E0-B439-6FD86C6DB840-7320-00000853B9FC39AC.jpg


Jada, måtte bruke lupen som verkholder, så alt er gjort med litt mysing.

Fikk satt den tilbake, trukket den opp, og alt virker som før. Topp!

Problemer fra før som fortsatt er der; viserne er bøyd, så i enkelte posisjoner subber de.
Den er kjapp å trekke opp, og gangreserven er bare noen timer.

Tenker; rette viserne, bytte hovedfjær, olje og justere for tid.
På sikt må jeg finne meg en kasse som passer:)

Har jeg tenkt riktig? Og Greg; kan jeg låne sånn schving til å ta av viserne med?

Tilbake satt sammen ;
3CEFFCCC-AF15-4A17-B1FF-13ED8716F942-7320-000008564CC50DCC.jpg


Må si det er noe eget å sitte her, med et verk som nettopp har vært Halveis fraskrudd, og høre det tikke!
 
Redigert:
Får man tak i reservedeler til Seiko SKX007? Verket heter vel 7S26. Har nettopp åpnet Hipphurras forulykkede klokke og feilen var ganske lett å finne: Balansefjæren var røket. Regner med hele platen som balansen henger i da må byttes. Hvor i huleste får jeg tak i slikt? Prøvde å søke litt uten hell.
 
7S26A, komplett balanse koster rundt 150,- delnummer 310.020. Kan bestille for deg hvis du ikke får tak i.
 
Sitter hjemme å pusser på en gammel Omega SM kasse fra 1959. Mange dype riper og bulker. Bruker oppskriften fra WUS. Rolex Case Polishing, tutorial

20130211_230727_zps3f91c1a2.jpg


Håper på å bli ferdig med den groveste papiret i kveld. Så blir det noen nye runder med finere papir i morgen. Så får den den siste finnish med poleringsmaskinen. Er spent på resultatet.
 
Tok fra hverandre litt av opptrekksmekanismen og "the escapement" på seikoen min i dag. Selv med virkelig dårlig kina-verktøy gikk det ganske så bra!

YVTB3o1.jpg


b7qsNQ4.jpg

Selve skruene var ikke så altfor ille å få på plass, men å få ankeret og "the balance wheel til å passe inn i broene som skulle holde de på plass var ikke like lett. Ikke det at det blir lettere da man ikke har lupe heller. :)

r9Vpm8t.jpg

Sånn så det ut et øyeblikk, men etter en liten dose banning, og litt tid på gulvet, og det endte opp slik.
213558d1298244095-seiko-7s26-7s36-cal7s36-02b0.jpg

Og jo, det holder fortsatt tiden godt!

Neste mål får være å gå til innkjøp av litt skikkelig verktøy, og se om jeg klarer å ta fra hverandre hele verket, og putte det sammen igjen! :)

Update: kjøpte ymse verktøy fra watch-tool.de, og håper å ta fra hverandre hele verket neste uke. Video time laps kommer!

*Off, hva har jeg begitt meg ut på nå?*
 
Redigert:
En bra introduksjonstråd hvis du vurerer å prøve deg på en service selv...

Vil si at den er bra mht å ta valget (om dette er noe for deg altså) - ville supplert med mer kunnskap, men her får man oversikt i hvert fall.
 
Bytte av fjær!

Jeg la ut denne på SP for en stund tilbake. Den passer vel bedere her nå. :)

Her om dagen for et par uker siden, kom moder´n på besøk med en gammel klokke som en filletante på nærmere 90 år hadde problemer med. Etter nærmere titt oppi maskineriet, et FHF 371 kaliber, dameklokke, fra før steinalderen, så skjønte jeg fort av noe var galt med fjærhuset. Etter litt nærmere luping så jeg at fjæra i huset hadde brukket i den ene enden, så vella fikk ikke tak i fjæra til å stramme den rundt.

Her kommer nå en bildeserie tatt med min mobil. Av et kirugisk bytte av en fjær! Ikke tatt med speilrefleks med macro hvis noen lurer :rolleyes: Teksten er under bildene hvis noen grubbler!!:rolleyes:

20130125_192341_zpsd3805d04.jpg

Vel, her er da jobben som skal gjøres. Fjærhusets størrelse er på 7 mm. En perfekt jobb får en mann med pølsefingre! :)

20130125_192649_zpse09ec99e.jpg

Den gamle fjæra var litt løss i kroppen. Så det var jo da greit å få bytta den uansett. Den nye fjære kommer da surret sammen i en stålring. Det gjør den får at det da skal bli lettere å få satt den inn.

20130125_192817_zpsfa81c563.jpg

Fjærhuset blir vasket, renset og får tilslutt en omgang med rodicon. Skal si den ble ren og pen :)

20130125_192922_zps444df686.jpg

Det er viktig før man tar ut den gamle fjæra at man noterer seg hvilken vei fjæra ligger. Ligger den nye feil vei kan skaden bli morro får både verk og sjel. Her har jeg lagt den på toppen av fjærhuset riktig vei, for å snart dytte den nedi.

20130125_193650_zps0d491fec.jpg

Jeg brukte bakenden på en pinsett for å dytte den nye fjæra nede i huset. Det gikk smurt! :)

20130125_193951_zpsccc0d7dc.jpg

Så var det å få satt inn fjærhusvella, eller kjerna som den også heter. Det er den som trekker da fjæra rundt seg så fjæra strammes.

20130125_194128_zps450725d1.jpg

Min gode venn Moebius kommer fram! Dyre saker, godt ikke matolje er like dyrt! :)

20130125_194219_zps996ffe2b.jpg

Vel, noen er nok ikke enig med meg nå med hvordan jeg oljer her. I de fleste skolebøker skal man ta ut fjære og olje den før man setter den inn. pga at olja da vil være fordelt jevnelig nede i huset. Jeg bruker denne metoden med å smøre litt olje på toppen et par steder. Så vil oljen fordele seg etterhvert når fjæra blir strammet.

20130125_194517_zpsfc784b01.jpg

Ferdig olja og lokket på! :)

20130125_194712_zpsa75e08b9.jpg

Bruker bakenden på pinsetten igjen får å presse lokket på. Viktig å trykke den lett på plass, men samtidig også sørge for at den er hardt på. :)

20130125_200103_zps75d7402f.jpg

Da var den ferdig og på plass. Resten av skruinga på verket blir det ikke noen bilder av. Men hvis du ikke har sovnet til nå så takk for titten!! :)
 
Redigert:
tokk fra hverandre, og nesten satte samen 7s36 i dag. Nesten pga at jeg mistet en skrue jeg IKKE KUNNE FINNE! :mad::mad:

Får se om jeg kjøper med en av de nye "5 sports Military" som har kommet. likte enkelheten, og som jobb-beater var den genial.

[video=youtube;MjQUM4kyacs]http://www.youtube.com/watch?v=MjQUM4kyacs[/video]
Del 1 (kameraet streika)

[video=youtube;xDJm8No_i80]http://www.youtube.com/watch?v=xDJm8No_i80[/video]

får heller kjøpe meg noen gamle lommeur jeg får ha som mål å restaurere!