Urmakere, kunnskap og vilje til service.

SKX007? Et alternativ er å kjøpe en refurbished fra CW. Koster trolig mindre enn service.

Hvor er det dere pleier å få tak i slike urverk, som feks Seiko sine etc? En mulighet er jo også å forsøke å bytte selv, dersom mann ikke finner en urmaker som vil.

8

Nye urverk kan du blant annet kjøpe fra https://www.cousinsuk.com/ så vet du at du får originalt. Men kan helt sikkert kjøpe på alixpress og lignende også.

Jeg har skrudd på noen 7S26 og det er rimelig vanskelige verk å jobbe med. Mye små deler og skruer. Noen plastikk tannhjul er det også ;) Jeg skjønner selvsagt den sentimentale verdien, og skal på ingen måte mene noe om hva andre burde gjøre. Det vil ta noen timer å gjøre en full service på et slikt verk (spesielt i mitt amatør tempo). Og så er det alltid en fare for at noe burde byttes i verket, og da flyr hundrelappene fort, og det tar tid å vente på delene mens klokken må ligge på vent.

Jeg er ikke en fan av bruk og kast, men her koster et helt nytt urverk mellom 200 til 600 kroner, så med mindre akkurat dette urverket har en stor sentimental verdi så synes jeg det gir mening å skifte hele verket i dette tilfellet. Jeg har selv "oppgradert" til nh36 på mine Skx007. Tar selvsagt vare på alle de gamle verkene til deler og andre prosjekter.

Men hvis du er villig til å betale så kan jeg ikke begripe hvorfor noen skulle si nei til å ta jobben? Og jeg skal nok klare å finne noen som kan ta jobben for deg om du er interessert? Har flere ganger blitt anbefalt enkeltpersoner som skal være veldig gode på Seiko og ikke minst eldre verk og vintage. Kan gå tilbake på meldinger å se hva jeg finner om det er ønskelig.

Kanskje jeg kan ta på meg noen slike oppdrag etterhvert selv, men det er litt frem i tid.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og seiltid
Ca hvor lang tid tar det for en urmaker å demontere, rense og sette sammen f.eks en Rolex sub ?

Her er det sikkert noen som har bedre grunnlag for å svare en meg. Men hvis jeg får lov å tippe... Et kjent urverk der ingen deler er ødelagt eller tar ekstra tid. Bare ren demontering, rens og sette sammen. Alt av pakkinger og sånt ligger klart og urmakeren kjenner verket godt.... underkant av 2 timer? Men det er i en perfekt verden, og uten pussing, trykktest osv.

Her er det sikkert noen som har bedre grunnlag for å svare en meg. Men hvis jeg får lov å tippe... Et kjent urverk der ingen deler er ødelagt eller tar ekstra tid. Bare ren demontering, rens og sette sammen. Alt av pakkinger og sånt ligger klart og urmakeren kjenner verket godt.... underkant av 2 timer? Men det er i en perfekt verden, og uten pussing, trykktest osv.
Takk for svar, dette var som fryktet ;). Dvs 3000 kr pr time. Billigere å serve en Jaguar.

Jeg snakket litt med urmaker på Tusen Tikk i Bergen i dag, og de tar gjerne service på disse verkene om ønskelig. Og det ble ikke nødvendigvis veldig dyrt heller…kanskje rundt 3-4k ish. Ville gitt de en lyd!

• Liker
Reaksjoner: seiltid