Urmaker-kurs?

Medlem
29. juli 2014
Innlegg
6
Jeg har siden jeg var kanskje 15 vært litt tiltrukket av urmaker-faget, og har alltid tenkt at om jeg skulle jobbe med noe håndverk så hadde slikt pirkearbeid vært perfekt for meg. Dessverre visste ikke jeg at urmaker-utdanningen i Norge må man bestemme seg for før VGS, så det toget føler jeg har dratt for en stund siden, men jeg har alltid hatt lyst til å prøve meg på litt hobby-urmakeri.

Nå til slutten av sommeren så flytter jeg til Oslo, og tenkte til meg selv at i Oslo, en av verdensbyene, er det sikkert massevis av kvelds-/helgekurs jeg kan ta for å se om urmakeri er noe for meg. Men til min skuffelse klarer jeg ikke å finne noe som helst av den sort, så jeg lurer på om det er noen her som kanskje har the inside scoop på noe sånt?
 
Jeg har siden jeg var kanskje 15 vært litt tiltrukket av urmaker-faget, og har alltid tenkt at om jeg skulle jobbe med noe håndverk så hadde slikt pirkearbeid vært perfekt for meg. Dessverre visste ikke jeg at urmaker-utdanningen i Norge må man bestemme seg for før VGS, så det toget føler jeg har dratt for en stund siden, men jeg har alltid hatt lyst til å prøve meg på litt hobby-urmakeri.

Nå til slutten av sommeren så flytter jeg til Oslo, og tenkte til meg selv at i Oslo, en av verdensbyene, er det sikkert massevis av kvelds-/helgekurs jeg kan ta for å se om urmakeri er noe for meg. Men til min skuffelse klarer jeg ikke å finne noe som helst av den sort, så jeg lurer på om det er noen her som kanskje har the inside scoop på noe sånt?

Tviler på at slikt finnes i Oslo. Det har vært avholdt noen urmakerkurs her inne på forumet av flinke urmakere og gode initiativtakere, men har ikke hørt noe om det i det siste. Ellers går det vel an å gå opp til eksamen i urmakerfaget selv etter VGS slik som @Arcticboy har gjort?
Jeg skal dog ikke uttale meg for mye om dette da jeg rett og slett ikke har helt peiling.
 
Redigert av en moderator:
Tviler på at slikt finnes i Oslo. Det har vært avholdt noen urmakerkurs her inne på forumet av flinke urmakere og gode initiativtakere, men har ikke hørt noe om det i det siste. Ellers går det vel an å gå opp til eksamen i urmakerfaget selv etter VGS slik som @Arcticboy har gjort?
Jeg skal dog ikke uttale meg for mye om dette da jeg rett og slett ikke har helt peiling.

Ja, jeg avla eksamen som privatist. Veldig kurant løsning:)
 
Redigert av en moderator:
Selv om man kan gå opp som privatist på eksamen så trenger mann flere år med godkjent praksis før man kan ta svenneprøven.
 
Trenger man ikke å ha gått design og håndverk også? Jeg tok jo studiespesialisering pluss realfagene for å, ironisk nok, holde så mange valg som mulig åpne.
Men jeg vurderte aldri urmaker-faget såpass seriøst at jeg er såååå skuffet, jeg vil sannsynligvis være fornøyd med å holde det på hobby-nivå. Derfor jeg tenkte å ta et kurs eller noe, slik at det blir enklere å komme i gang.

Dere som er urmakere i Oslo burde ordne i stand urmaker workshop eller noe, sikkert litt penger å tjene på det :p
 
Jeg har vært med på å arrangere to kurs, et i 12 og et i fjor. Det var 15 med første gangen, og 7 eller 8 den andre. Jeg får av og til spørsmål om kurs, men det har vist seg at hvis du samler et antall interessenter, så vil (basert på tidligere erfaring) under halvparten faktisk kunne møte. Det er relativt store avstander det er snakk om for enkelte medlemmer også - slik at det sannsynligvis stopper der.

Det er ikke usannsynlig at jeg kunne tenke meg å være med på å arrangere noe slikt igjen, men det blir nok en god stund inn i fremtiden...

Prøv deg gjerne på nettkurs hvis du er utålmodig, Timezone kurs 1,2 og 3 er helt ok, og meget lettfattelig samt praktisk. Lykke til.