Universal Genève og Eterna

Medlem
26. nov. 2012
Innlegg
14
Mitt første innlegg her på Tidssonen kommer som en naturlig følge av å ha fått to ur fra min bestefar, en Eterna-matic og en Universal Genève.



Eterna`en er antakeligvis fra 1972. Betegnelsen er Eterna-matic 1000 concept 80. Den har lagt i en skuff siden 1991, men begynte å gå med en gang den ble tatt opp og kom i bevegelse. Tilsynelatende går den nøyaktig. Jeg går ut fra at lenken rundt er «tilleggsutstyr».



Universal`en er, utfra en guide til datering etter serienummer, fra 1951/52, mest sannsynlig det siste hvis en baserer seg på eierens runde dager. Også den er uten originalrem. Jeg har ikke prøvd å trekke den opp; det vil jeg vente med til jeg får kvalifisert hjelp.



Som nybegynner med gryende klokkeinteresse, lurer jeg derfor på om noen har noen tips til hva jeg kan/bør gjøre med klokkene. Jeg har sett meg gjennom drøssevis med klokkesider, men ikke klart å fordøye nok informasjon til å finne ut noe konkret om modellene. Jeg skulle gjerne visst mer om produksjonsantall, type urverk, kvalitet og alt slikt som gjør årgangs-klokker så interessante

Særlig Universal Genève ser jeg for meg vil bli en flott dress-klokke, men den virker noe slitt både i glass og urskive. Hvilken urmaker (Bergensområdet?) kan evt. kikke på den og se om det lar seg gjøre å gi den en velfortjent oppussing?
 
Redigert:
Universal Geneve var en respektert produsent, et manufacture (laget sine egne urverk), frem til 1980/90-tallet. Det er fremdeles i live, men med liten aktivitet. Uten å ha sett urverket vil jeg tro det kanskje kan være et såkalt bumper-verk i den, cal. 138, dersom den er automatisk (selvtrekkende). Det er et automatisk verk hvor en vekt spretter mellom to fjærer for å trekke opp verket. Mest sannsynlig er den manuell, dvs må trekkes for hånd.
Gi den en service, nytt glass og en rem, så blir den fin. Enhver skikkelig urmaker vil kunne gi den service.

Velkommen forresten.
 
Hei og velkommen til tidssonen.

Universal Geneve er et morsomt merke som lagde mye fint, det finnes noen brukere her inne som sitter inne med masse kunnskap.

Jeg har lest gode ord om Tusen Tikk i Bergen. Jeg ville tatt en tur innom og bedt han åpne baklokket, tatt et bilde som du kan legge ut her samt bedt om prisoverslag på service av verket samt nytt glass. Rem ville jeg kjøpt på nettet og skiven lar seg sjelden renovere.

Lykke til
 
Eternamatic er grunnleggeren for mange av de automatverkene vi har i dag, som f.eks. Eta. Introdusert i 1948 med opptrekk i begge retninger. Verket ble først introdusert på et dameur, og et par år senere i herreurene.

Med Concept modellen er du i samme eksklusive grupper som en viss Mr. Jagger :)

Giving Mick Jagger the gift of time. Not that he needs it. « Gary Rocks. A blog about collecting Vintage Rock and Roll Memorabilia.

mickahmet.jpg
 
Ny rydding i skuffen - to nye klokker

Det er på nytt ryddet i skuffen hos foreldrene mine, og to nye godbiter fra forrige generasjon dukket opp. De ser ut til at Eterna-Maticen får selskap av en nyere modell fra Eterna-familien. Har null historie om den, men den går desverre ikke lengre. Den er merket med 1856 og 3400.47, har gjennomsiktig bakside med originalt klistremerke og deler av kassen er 18K gull.

Det kommer også et Longines Flagship til. Dette er i veldig fin stand, men selvfølgelig uten historikk. Egne poster med bilder følger for hver av disse - måtte bare dele gleden!