Ungdom trenger hjelp!

Medlem
12. nov. 2012
Innlegg
99
Sted
Drotningsvik, Bergen
Hei.
Trenger sårt hjelp med en avgjørelse her å kommer da til de lærdes bord.
Jeg er en gutt på 21 år som har ønske om ny bil. I denne alderen er det et stort hinder som går under navnet forsikring.
Jeg har en VW Passat 1,9 TDI 2001 modell med 30% bonus hos Gjensidige. Denne bonusen stiger til 40% i september.
Jeg har sett på Audi A4 2,0 TDI 2011 og lignende, men disse koster 14-15 000 for meg å forsikre. Denne vil synke til 12-13 da i sept.
Min Passat er EU godkjent frem til november 2015, og årsavgift er betalt.
Det er også et spørmål her i all teksten, å det lyder som føger:

Skal jeg vente med å kjøpe ny bil å ha Passaten videre, da denne mest sansynlig ikke er verdt noe når den passerer 15 år?
Eller skal jeg kjøpe ny bil, overleve litt høy forsikring i starten og selge Passaten mens den fremdeles er verdt litt?
Jeg føler det er mest å tjene/spare på det sistnevnte, men andre i husstanden mener ikke det.

Desperat ungdom takker på forhånd :)
-Regje
 
Ahh det evige spørsmål :)

Hvis Passat er ok stand og ikke krever store verkstedutgifter, hadde jeg beholdt den så lenge jeg kunne. Kjedelig, men fornuftig :)
 
Ahh det evige spørsmål :)

Hvis Passat er ok stand og ikke krever store verkstedutgifter, hadde jeg beholdt den så lenge jeg kunne. Kjedelig, men fornuftig :)
+1

Husk å bytte forsikringsselskap hvert halvår, så får du opparbeidet deg høyere bonus litt tidligere.
 
Skal jeg vente med å kjøpe ny bil å ha Passaten videre, da denne mest sansynlig ikke er verdt noe når den passerer 15 år?
Eller skal jeg kjøpe ny bil, overleve litt høy forsikring i starten og selge Passaten mens den fremdeles er verdt litt?
Jeg føler det er mest å tjene/spare på det sistnevnte, men andre i husstanden mener ikke det.

Desperat ungdom takker på forhånd :)
-Regje

Husk at Audien taper seg mye mer i den samme perioden, så selv om Passaten er verdt 0 når den passerer 15 år, har Audien sunket enda mer i verdi.

Todda
 
Her ville jeg gjort som de sier over å vente. Jeg ville nok kanskje ventet til ny året igjen pga ytterlige prisfall på nevnte Audi du har lyst på + at du da får rimeligere forsikring. Det kommer vel nytt karosseri på A4 neste år og da pleier som regel nåværende karosseri å falle ytterligere i pris. Det vil nok kompansere for eventuelt forskjell på salg av din Passat nå eller senere.
 
Bonusen kan du sikkert få opp til 40% allerede i dag ved å bytte selskap. Ring rundt og sjekk litt.

Verditapet på Audi vil være større enn passaten men så er audien er vesentlig tryggere bil også.

Hjelper ikke mye å spare penger om man omkommer i en ulykke pga gammel bil...
 
+1

Husk å bytte forsikringsselskap hvert halvår, så får du opparbeidet deg høyere bonus litt tidligere.

Bonusen kan du sikkert få opp til 40% allerede i dag ved å bytte selskap. Ring rundt og sjekk litt.

Dette har jeg prøvt, men har fått beskjed om at dette gjøres ikke lenger.
Har hørt det at forsikringsselskap har sluttet å "kjøpe" kunder med bonus.
Men blir nok som dere sier å venter kanskje til nyåret å ser om prisene synker.

Takk for alle tips :)
 
Hvis noen har sagt at det ikke er praksis med bonusopprykk - har vedkommende bløffet. Det du imidlertid bør være våken på, er om du får "ungdomstillegget" tilbake fra Gjensidige etter så og så mange år skadefri kjøring. Jeg vil absolutt råde deg til å undersøke pris i andre selskap - du kan bli svært overrasket i positiv favør av sånt!
 
Gøye biler koster å forsikre! 14-15k er ikke noe å si på med så lite bonus for den bilen mtp på din alder.
Regner med du "normal" kjørelengde.

Tror du undervurderer verditapet på en nyere bil. En regner gjerne 13% årlig, for en halvny Audi kan du bare slutte å bekymre deg for forsikringen og se på verditapet..


Det koster å være kar, særlig i bilverden. Vær fornuftig til du har fått litt høyere rabatt på forsikringen og fått litt romsligere økonomi så kan du begynne å ha det litt kjekkere med bil.