Ultrasonic vask av klokkedeler

Jeg har en fra Biltema. Rommer 2,5 liter, har varmeelement og timer opp til åtte minutter. Funker fint til småting, men er for svak for store deler.
 
Kjøpte nettopp en ultralydvasker. For en herlig sak. Nå har vi vasket klokker og smykker med gull og diamanter. Merkelig at det skulle ta så lang tid for å se lyset.
D15CC39A-655E-46A7-A319-C139EEC25C3E.jpeg
EFB68818-5001-4433-9241-81776E5B84B5.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Muligens dumt spørsmål, men kan man putte hele klokken oppi eller kun lenken? Klokken tar ikke skade av det?

Hele klokka med lenke går oppi. Det er kun Speedy jeg ikke sender hel oppi, men kun lenka, end links og spring bars. Klokkene må selvsagt være vanntette.
Var innom min lokale urmaker i dag og fikk oppskrift på rensevæske.
Skulle gjerne vist fargen på vannet etter at tre gullkjeder hadde fått 7 minutter og 30 sekunder oppi badet.
Oppskriften er 1/3 salmiakk, 1/3 krystall grønnsåpe original og 1/3 varmt vann.
 
  • Liker
Reaksjoner: Vasbotten
Hele klokka med lenke går oppi. Det er kun Speedy jeg ikke sender hel oppi, men kun lenka, end links og spring bars. Klokkene må selvsagt være vanntette.
Var innom min lokale urmaker i dag og fikk oppskrift på rensevæske.
Skulle gjerne vist fargen på vannet etter at tre gullkjeder hadde fått 7 minutter og 30 sekunder oppi badet.
Oppskriften er 1/3 salmiakk, 1/3 krystall grønnsåpe original og 1/3 varmt vann.
Takk for svar @Edzilla :)
At de må være vanntette skjønte jeg, men var litt usikker på om prosessen kun forstyrre urverket på noe vis. Da er jo dette genialt, kona har masse smykker som garantert hadde sett nye ut etter en sånn behandling. Hva slags type har du og hvor får man kjøpt den?
 
Finnes noen med egne holdere for klokker så bare lenken er nede i rengjøringsvæsken, blant annet en utgående og en ny modell hos Clas Ohlson (som linket litt over).
1646553209682.png


Mtp. hele klokken oppi er det mange som anbefaler å ikke gjøre det. Jeg kan ikke nok om vitenskapen bak det, men blant annet trekkes det frem at mikrovibrasjonene kan bidra til vanninntrengning.
Aner ikke hvor mye sannhet det er i det, eller om det bare er en antatt sannhet som blir gjentatt gang på gang på nett, men tenker det meste av skitt som er vanskelig å vaske allikevel er i lenken og med en holder som over er det enkelt å være helt på sikre siden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjur Gabriel
Takk for svar @Edzilla :)
At de må være vanntette skjønte jeg, men var litt usikker på om prosessen kun forstyrre urverket på noe vis. Da er jo dette genialt, kona har masse smykker som garantert hadde sett nye ut etter en sånn behandling. Hva slags type har du og hvor får man kjøpt den?

Forsto at du også forsto. Men måtte bare si, sí.
Urmakeren min som @reldor jobber sammen går god for å bare hive de oppi. I alle fall de jeg har vasket. Men er jo fint med en trykktest først, i alle fall en nylig trykktest.
Min ultralydvasker er den billigste du får på Biltema. Finnes sikkert mye å velge i. Men denne er liten og hendig.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Jeg har aldri hatt selve klokka i ultralydvasker, bortsett fra når jeg tar bort verket først. Har hørt at det kraftige vibrasjonene kanskje ikke er det beste for verket, og så har man selvsagt risiko for at vann kan komme seg inn. Når det gjelder Rolex så er det vel liten risiko for disse klokkene er jo ekstremt vanntett for å si det slik, og verkene er jo av tilsvarende kvalitet. Så jeg hiver lenka opp i vaskeren og bruker en tannbørst med Zalo eller lignende på selve klokka, det er jo lett å vaske selve klokka da den ha få kriker og kroker der skitt kan gjemme seg, på eldre klokker tar jeg om mulig av bezel da det ofte er mye skitt under der. Men det er jo lenka som er verst å få ren på en klokke, med så mange steder der skitt samler seg. På veldig skitne lenker vasker jeg i mange omganger og selv da er det vel vanskelig å få alt 100% rent uten at det blir demontert fullstendig, noe man må ha seriøst verktøy og kunnskaper for å få til, men ultralydvaskere gjør en god jobb og er gull verdt uten tvil.

Jeg har en gammel Speedmaster som var veldig skitten og den ble ikke ren før verket ble tatt ut og kassen kjørt i ultralydvaskeren i flere omganger for å få bort all skitt rundt bezel, pushere, inni kronehalsen etc.

Når det gjelder smykker går alt i men ikke dersom det er edle stener eller perler da dette ikke er anbefalt, diamanter med «flaws» kan faktisk sprekke…!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Entropy
Kjøpte nettopp en ultralydvasker. For en herlig sak. Nå har vi vasket klokker og smykker med gull og diamanter. Merkelig at det skulle ta så lang tid for å se lyset.
Vis vedlegg 282792Vis vedlegg 282793
Konge med ultralyd til smykker og lenker. Men til kasser som fremdeles har verket inni er det ikke veldig lurt. I verste fall en oppskrift på tidlig service når all olje ristes vekk
 
Forsto at du også forsto. Men måtte bare si, sí.
Urmakeren min som @reldor jobber sammen går god for å bare hive de oppi. I alle fall de jeg har vasket. Men er jo fint med en trykktest først, i alle fall en nylig trykktest.
Min ultralydvasker er den billigste du får på Biltema. Finnes sikkert mye å velge i. Men denne er liten og hendig.

Har nå fått en pm fra urmakeren at det er best å splitte delene. Men ingen skade har skjedd så langt(y)
 
Noen som har noe tips for hvor jeg får kjøpt passende vaskemiddel å bruke i ultralydvasker. Utover oppskriften til @Edzilla ?