Ultralydsvasker

Medlem
10. juni 2015
Innlegg
69
Sted
Hordaland
I dag ble det innkjøp av en ultralydsvasker fra biltemaet, http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Ultralydvasker-70-W-2000031681/

Noen som har erfaring med det produktet?.

Hva bruker dere av tilsetninger i vaskevannet?.
Ser på en del US og UK forum at det blir brukt mye annet en merkevare vaskemiddel, men en del produkter som salmiak, sitronsyre, eddik og annet blir blandet til "urmakersuppe" og fungerer etter sigende greit.
 
  • Liker
Reaksjoner: Doffen50
Bruker Zalo og sitronsyre som brukes til baking.
Fungerer utmerket på tomhylser og hvitt gull ringer...
 
Aner ikke hva man har oppi....Men før og etter bilder er et must!
Nå fant jeg ut at salmiakk og zalo er en god "suppe" å ha i vannet for å få et godt resultat, følgelig etter jeg testet på lenken til en Seiko5.

Først kjørte jeg et halvt minutt med kun varmt vann og det ble bevegelse i skiten på reimen, så det var åpenbart at dette fungerte. Så kom jeg på at jeg hadde lest at det var kurant med Zalo og junior klemte ivei en seriøst god dæsj med Zalo og vi kjørte på med 280 sekunder - bortsett ifra hairlines, skraper og diverse dings & dents så ble reimen helt ufattelig ren og pen, faktisk så bra at jeg napper ut selve urverket i morgen og kliner til med en seriøs vask av kassen. Det ble ufattelig bra, så bra at en boks med Cape Cod må bestilles i kveld, her øyner jeg muligheten for å få en "ny" klokke.

Når det gjelder bilder er jeg like flink med bilder som Mr Bean!. Det er nesten som å være fingerløs og drive med fingerhekling eller tegnspråk - helt håpløs og når en bruker ipadde så blir farsen komplett.
 
Et par dråper salo og noen dråper salmiakk i varmt vann (også etter råd fra urmaker). Så skylling eller bad i rent varmtvann. Så har jeg et triks til slutt, jeg bruker noen få dråper skyllemiddel (til oppvaskmaskin) i et kort vannbad til slutt. Evt. skylling etter det igjen. Da blir lenken blank og vannet preller av. Mulig det er noe ved sistnevnte som ikke er helt etter boka (jeg er ingen kjemi-ekspert) - f.eks. at det ikke er bra på sikt inne i kriker og kroker. Men jeg tenker at hvis bestikk tåler det, så tåler lenken (og huden) det.

EDIT:
For ordens skyld - kun lenke i aktiv/påskrudd ultralydvasker, ikke klokke.
Den får et bad uten vibrasjon, og så forsiktig børsting (med en ny myk tannbørste med vibrasjon) under rennende lunkent vann.
 
@ZuluFX - det blir i bunn og grunn en service-rens av det. Så er det det med å sette ting sammen igjen da :)
... og så kan du jo for all del få en av våre urmakere her å legge ut om smøring og oljing av verket, det skal vistnok være en vitanskap for seg selv ifølge @Greg
 
Demontering, smøring/olje og re-montering skal jeg få til. :)

Da må jeg få tak i en sånn ultralyd-renser, og de små netting-burene til å ha delene i. Sweet!
 
  • Liker
Reaksjoner: Kurt
kjøpte nettopp tre netting kasser til te koking, på ebukta en på 9cm diameter og to på 7cm diameter. De to halvkulene åpnes og lukkes på midten med enkel lås. 3.66 pund.
 
  • Liker
Reaksjoner: ZuluFX
Salmiakk kan ta livet av lume-dotter, limte glass og fargen på bezel, sistnevnte særlig på litt rimeligere ur. Når jeg jobbet hos urmaker brukte vi litt zalo på 40° (med skifte av vann hver dag) samt trykkluft for å tørke (litt vann som sitter igjen i for eks. halsen kan lage mye trøbbel).
 
  • Liker
Reaksjoner: ZuluFX og Prowler
Det sitter mye skitt i en gammel Jubilee!
IMG_3856.jpg
 
Finnes det en "one oil fits all" som kan brukes på alt av innmat? Ser ulike filmer på nett der man har 2-5 ulike oljer for én klokke. Er det nødvendig?
 
Har prøvd`n og den funker bra.
De fleste vil gjøre jobben tipper jeg, det viktigste er vel å huske at medfølgende nettkurven som du senker i vaskeren er av plastikk og ikke av metall for å unngå riper i feks lenken du skal rengjøre. :)