Ukens klokkemerke/urprodusent?

Medlem
6. nov. 2009
Innlegg
3.480
Sted
Østlandet
Her i uken som var ble det laget en tråd med titelen: Overvekt av Rolex og Omega på tidssonen? I denne tråden har mange kommet med meninger i ulike rettninger, og jeg kom opp med et lite forslag om å lage en tråd med ukens eller månedens merke. Det virket som om det var litt interesse for noe i den gaten, og jeg lovet å starte en tråd når jeg kom hjem fra ferie:) Nå er jeg hjemme fra ferie, og her er en liten intro til tråden, og jeg vil gjerne ha innspill, tips og triks om hvordan vi evt skal gjennomføre en slik tråd!

Er mye Omega og Rolex på forumet, det er det ingen tvil om;) Flotte merker med historie, design og priser som er oppnålige, også for oss dødelige med litt sparing:) Alikevel må jeg si det er mange andre merker som er godt representert her på forumet, men mange er kanskje ikke like flinke til å snakke km og dele ting om deres klokker med andre logoer og merke navn enn Omega og Rolex.

Når jeg nå skrev om dette fikk jeg en liten idé som kanskje kunne fått fler merker litt mer frem i lyset;) Kunne det feks vært en mulighet å lage noe sånt som ukens eller månedens klokkemerke eller utprodusent? Der vi alle kan dele litt historie, bilder etc om fler av merkene her på forumet? Vi kunne jo først samlet opp innspill på merker, og deretter kanskje laget en liste med merker som skal opp etter det. Der kan vi sette opp tid etc, slik at folk har mulighet til å forberede informasjon om merket eller er villig til å bruke litt tid på å skaffe seg det.. Kunne dette vært noe tror dere andre?

Tråden vil bli startet for å gi litt mer oppmerksomhet til ulike merker og produsenter, og det er meningen at det aller meste skal kunne få sin tid i glansen! Det hadde vært strålende om vi da kunne fått med litt historie generelt om merket/produsenten, info om ulike modeller (historiske, best selgere, gode kjøp etc),review, og andre ting selvfølgelig.

Så hvordan skal vi evt gjøre dette i praksis?

- En slik tråd vil kreve litt tid og innsats av medlemmer her inne vis en slik tråd skal bli god og kunnskapsrik!

- Skal et medlem kjøre en info del på et merke han/hun har kunnskap om/interesse/eller er villig til å skaffe seg kunnskap om? Presentere det for resten av galingene, også kan resten evt legge til info, diskutere osv. Eller er det en annen løsning på dette?

- Bør det være ukens merke/produsent, månendens eller en mellom løsning med hver andre uke feks?

- Hvilke merker/produsenter skal vi ta med og starte med?
=> Skal vi lage en liste over disse og presentere etter den? Med litt opp og ned i pris etc?
=> Medlemmer kan da melde inn merker/produsenter de kan bidra med, slik at de har litt tid på forberedelser?


Dette er meningen som en liten start, og jeg vil gjerne ha hjelp av dere andre til å komme frem til en god presentasjonsmåte!
Så her er det bare å fyre løs med deres meninger, ts-venner:)

Magnus
 
Synes dette er en meget god ide. Hva med å sterte med de merkene som ligger litt under i status som Tag Heuer og Longines, synes begge disse kunne hatt litt bedre status/omtale her på forumet. Merker med lang historie og tidvis noe lavere priset en nevnte Omega og Rolex. Ellers er vel både Certina og Tissot klokker som kunne få litt omtale. Klokkemerker som har laget klokker uten opphold er for meg mer spennende en merker som er vekket til live igjen. I hvertfall hvis det ikke tas hensyn til merkets tidligere historie, men kun er et pr stunt for å kunne bli kalt et gammelt merke. Finnes vel også noen spennende små merker av nyere dato som man kan lære litt om.
 
Det høres veldig bra ut!
Hva med om f.eks. Juice velger ukens merke og at de som har ur legger inn bilder av uret og skriver litt om det.
Dersom noen har flere ur og kanskje litt dybdekunnskap om merket, er det fint om de bidrar med et ekstra langt innlegg evt review. Det er mitt forslag.:D

Kjør på!
 
Det høres veldig bra ut!
Hva med om f.eks. Juice velger ukens merke og at de som har ur legger inn bilder av uret og skriver litt om det.
Dersom noen har flere ur og kanskje litt dybdekunnskap om merket, er det fint om de bidrar med et ekstra langt innlegg evt review. Det er mitt forslag.:D

Kjør på!

+1

Dette blir spennende!
 
Bra iniativ.

Rotasjon hver uke blir håpløst, månedens fabrikant vil gi bedre kvalitet på innleggene og samtidig øke leselysten.

Trur eg.

I tillegg bør det kåres en "vinner" hver mnd. - helt uhøytidelig som igjen bestemmer neste måneds fabrikant - selv om det kan bli kjedelig for Hoppalong og gjøre det hver mnd. :D
 
Synes dette er en meget god ide og håper det blir en realitet. Er absolutt av interesse om man "øker bredden" på forumet noe, og diskuterer flere merker av ulike typer og prisklasser.

Håper også at man holder seg til merker som kan være tilgjengelige for de fleste og ikke kun relativt dyre luksusmerker som IWC, JLC, Glasshütte, Panerai, etc. De som har vært nevnt hittil, eks Certina, Tissot, Longines og Tag Heuer er tilgjengelige hos de fleste norske urmakere og bør absolutt være av interesse. I tillegg er de i en prisklasse som bør være overkommelig for de fleste.

Også andre og litt mindre kjente merker som først og fremst er tilgjenlig i utenlandske nettbutikker bør være interssante. Eksempler på slike kan være Sinn og Stowa, men det finnes garantert mange merker der ute som fortjener litt oppmerksomhet.
 
Bra initiativ!

Dog finnes det allerede mange merker representert her på TS med både omtaler og bilder. Kanskje en "ommøblering" av disse innleggene kunne vært gjort?.... som en begynnelse?

Månedlige reviews tror jeg ikke vil kunne realiseres..:roll: Tror heller på en etalbert tråd som kan "fylles" opp med reviews når noen har noe å komme med.
Å kåre en slags vinner hadde vært morsomt, men krever administrasjon og en logistikk... Vil derfor ikke støtte den biten av forslaget.

Har lest mange gode og reviews her på TS, noe som tilsier at det er flere skriveføre her inne.

Lykke til!
 
Dette er et flott initiativ og blir spennende å følge med på!

Men håper at Omega og Rolex får lov til å bli "Ukens klokkemerke" også :D
 
Ingen fler som har noe å bidra med i forhold til hvordan vi kan gjennomføre dette??

Juice, har du noe å komme meg i forhold til dette, og evt hvordan tråden bør bygges opp for å passe greit inn i foumet?
 
Kjempegodt forslag! Dette kan bli veldig bra, spesielt for oss (meg) som ikke har så lang fartstid eller særlig dybdekunnskap om hverken det ene eller det andre klokkemerket.
 
Fler forsslag er hjertelig velkommene enda:) Jeg har hatt en del å gjøre med jobb og letting etter "ny" bil i det siste,og av den grunn enda ikke fått helt tid til å gå løs på neste steg! Så fyr gjerne løs med forsslag folkens, det blir bare bedre jo fler som bidrar med ideer og muligheter:)
 
Fler forsslag er hjertelig velkommene enda:) Jeg har hatt en del å gjøre med jobb og letting etter "ny" bil i det siste,og av den grunn enda ikke fått helt tid til å gå løs på neste steg! Så fyr gjerne løs med forsslag folkens, det blir bare bedre jo fler som bidrar med ideer og muligheter:)

Denne tråden begynte jo med å påpeke en overrepresentasjon av Omega og Rolex bilder på TS. Hva med å gjøre det fryktelig enkelt (KISS):

- Ingen bilder av Omega ur i partalls uker
- Ingen bilder av Rolex ur i oddetalls uker

Tenk dere det folkens, en hel uke fri for Rolex bilder :D :D :D

Frode.