U-boat classic 42 mm tungsteno - nokon som har denne?

Medlem
5. mars 2023
Innlegg
124
Sted
Fjaler
Hei godtfolk! Eg har ein U-boat sommerso bronzo, som for meg er den optimale sommerklokka - eg digger den! Eg har sett og grubla fælt på classico 42mm tungsteno, som ei kvardagsklokke. Men det er lite erfaringer å finne, utover reviews som egentlig ikkje seier noko om det eg lurer på.

Sommerso er ei stor og grov klokke, men den bærer ikkje stort (sikkert ei klønete formulering) - til tross for 46mm i diameter og 16mm tykkelse.

Tungsteno er 42mm i diameter, men 20mm tjukk - derfor er eg litt i stuss. Planen var at dette skulle bli ei kvardagsklokke og diameter på 42 er derfor fornuftig, men 20mm tjukk - eg er redd den kan oppleves som veldig klumpete?

No er det ikkje berre og gå inn til ein urmaker å prøve ein U-boat, og den er sopass kostbar at det frister ikkje å svi 30 laken på ei klokke som ender opp som ei klokke som berre blir brukt av og til, fordi den vart for klumpete til det som var intensjonen - ei kvardagsklokke.

Nokon som har fått sett og kjent på ei slik klokke, som kan dele erfaringer - eller som har tanker kring dette?
 
Er du sikker om disse 20mm i tykkelse?
Jeg fant ikke referanser på akkurat dette og er litt overrasket.
Min 53mm Agat(700m) er ingen smågutt og er 17.2mm tykk.
 
Min Dievas Aqualuna er 19,2mm
IMG_20230920_182016794~2.jpg


Og min Helberg CH1 er alt i alt 27,4mm.
IMG_20230928_202103830.jpg


Har hatt de i en del år nå og opplever ikke høyden som et problem.
Men disse er ingen klokker som "sklir under skjorta" og som er ideelle hvis du er bilmekaniker eller gynekolog.
 
Redigert:
  • Liker
  • Haha
Reaksjoner: akr og Ivar
Henta frå Ditur.no:

Størrelse
Diameter
42 mm
Tykkelse 20 mm
Klokkerembredde 18 mm

Har ikke Ditur vekslet tykkelsen med reimbredde 20/18mm?
20mm på hornene og 18mm på spenen.
20mm tykk kasse er unødvendig voldsomt for en 100m klokke...

"STRAP​

lasered and aged with natural process leather and in brown colour. Handmade in Tuscany by expert craftsmen, with a careful selection of leathers and materials and an entirely Italian manufacturing. Seams in waxed cotton. Width: 20 / 18mm."

 
  • Liker
Reaksjoner: sunnfjording
Her er tykkelsen oppgitt til å være 12 mm:


Og her 15 mm:

 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Min Dievas Aqualuna er 19,2mm
Vis vedlegg 346800

Og min Helberg CH1 er alt i alt 27,4mm.
Vis vedlegg 346801

Har hatt de i en del år nå og opplever ikke høyden som et problem.
Men disse er ingen klokker som "sklir under skjorta" og som er ideelle hvis du er bilmekaniker eller gynekolog.

Gynekologen bør kanskje vurdere om han trenger å ta med seg hobbyen (dykking :oops:) på jobb. Kanskje greit om han dropper Graham med stormlighter/utløser o_O av "ett eller annet med smell" også....

prod_img_zoom.jpeg
 
  • Haha
Reaksjoner: Hammerfjord
Her er tykkelsen oppgitt til å være 12 mm:


Og her 15 mm:

Tydeligvis 12mm kasse +3mm krystall over kanten.
Det var fortsatt rimelig med tykkelsen.

Er man virkelig besatt med "canteen" klokken og klar til å bruke 30K, kan man også gå for en mer eksklusive 46mm Agat damascus.

 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo